Ultra-Groothoek

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » di mar 22 2016 9:58 pm

Hoihoi!

Ik ben al een tijdje bezig / verdiepen in landschapsfotografie. Daarvoor gebruik ik nu de 12-24mm F/4 op mijn D7100 voor. Maar naar mijn mening nog teveel bereik, ik houd namelijk van een nogal weids beeld met een flink groothoek-effect. Voorlopig blijf ik bij DX (tenzij er een hele goede andere oplossing is...) maar wat is dan de beste oplossing?
Op Facebook heb ik afgelopen week al een vraag gesteld over de overstap naar Full frame en toen hadden ze het ook over de Sigma 10-20mm. Ze waren daar niet erg positief over. Wat is jullie mening daarover en zou je die 2mm verschil goed merken? Hij heeft een filtermaat van 77mm wat ik prettig vind omdat de 12-24mm dat nu ook heeft, dan hoef ik niet direct weer nieuwe filters te bestellen.
Ik had mezelf voorgenomen voor de D7200 te gaan sparen of misschien wel de D500. Maar helaas heb ik vaak de neiging om van gedachten te veranderen. :think: :crazy:

Tsja, mijn vraag op Facebook was of de overstap naar de D800 het waard was. Ik moest dan een nieuwe groothoek en een nieuwe Micro / macrolens aanschaffen. En voor de vogels heb ik toch nog steeds flink wat bereik nodig dus dan zal ik de cropmodus ook moeten gebruiken. En heb ik totaal geen zin in bestanden van zo'n 70 /80 MB dus is het de vraag of dat wel verstandig is en de D800 is (tweedehands) nog steeds best wel duur... Dan hebben we de D600 en D700 nog die nog wel in mijn budget passen. De D700 liever niet vanwege de leeftijd en de megapixels vind ik weer te weinig. Dan blijft de D600 alleen nog over. Maar is het wel verstandig, of beter gezegd: is het het wel waard? zou ik er erg op vooruit gaan? Ik zit dan een beetje te kijken naar de Nikon 16-35mm F/4. Maar is ook behoorlijk prijzig. (andere suggesties zijn ook van harte welkom!!)
(LJ-)Jochem maakt schitterende opnames met zijn Samyang 14mm. Eén nadeel is dat er niet zo makkelijk filters op gaan.

Nog 2 vragen wat betreft de D600:
Is de D600 ook te gebruiken met een 1,5 cropmodus?
En is het dynamisch bereik groter zijn dan bij de D7100?

Keuzes............... Blijven moeilijk... ;) :mryellow:

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij hier mee willen helpen! :thumbup:
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor LJ-Jochem » di mar 22 2016 11:04 pm

Op die Samyang gaan makkelijk filters hoor. Samyang heeft in samenwerking met Cokin een filterset met een ND8 3 stops grijsfilter, een blauw kleurenfilter en een soft grad grijsfilter. Filterhouder kost ca 30 euro en de filters zelf ca 70 euro per stuk. De ND8 heb ik zelf net gekocht maar nog niet uitgeprobeerd. Ik kreeg de filterhouder destijds cadeau bij aanschaf van het objectief. De Samyang is inderdaad een top objectief.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Vincent » di mar 22 2016 11:14 pm

Matthijs schreef:de Sigma 10-20mm. Ze waren daar niet erg positief over.


Pixelpeepers die geen verstand van fotograferen hebben...

Als je met de 10-20mm geen goede foto's kan maken dan ligt het beslist niet aan het objectief. Inderdaad zijn er wel objectieven te vinden die iets meer scherpte bieden op volle opening, met name in de hoeken. Maar als je een beetje afstopt is de Sigma echt een goed objectief. Daar heb ik een hoop mooie platen mee geschoten.

Dit objectief is overigens verrassend flare-bestendig bij zon in of net buiten je beeld. Daar brengen een heleboel groothoeken het er slechter vanaf. Voor mij persoonlijk altijd een belangrijk puntje bij (ultra) groothoeken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Cyrus » di mar 22 2016 11:43 pm

Er is schijnt een serieus verschil te zijn qua scherpte tussen de 10-20 f/4.5-5.6 en de latere 10-20 f/3.5 ;) over de laatste versie (f/3.5) lees en hoor je vaak dat die minder scherp is.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Brutus » wo mar 23 2016 7:34 am

Misschien een domme vraag, maar als 12-24 niet wijd genoeg is, waarom overweeg je dan een 14 mm prime?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mar 23 2016 8:40 am

Je stelt wel veel verschillende vragen in één bericht.
Zelf haal ik er uit, middels je opmerking: "Maar naar mijn mening nog teveel bereik' dat een ultra-groothoek gewenst is. Je noemt al de AF-S DX 12-24 f/4,0 G ED. Nikon heeft ook een AF-S DX 10-24 f/3,5-4,5 G ED. Die heeft meer groothoek, en er zijn meerdere websites waar je het effect van die 2 millimeter kunt zien. Zelf heb ik met beide objectieven kunnen werken in een tijd dat fullframe niet echt te betalen was. En rond 2010 zat er slechts 100 euro verschil tussen de plastic 10-24 en de metalen 12-24. Die leek mij optisch ook beter en die heb ik toen behouden.

Als je meer groothoek wilt, kom je uit bij een fullframe camera en je noemt zelf al de D600. Een ideaal objectief daarvoor is de AF-S 14-24 f/2,8 G ED. En als alternatief de AF-S 16-35 f/4G ED VR die wel VR heeft en de 14-24 heeft dat niet.

Op elke Nikon fullframe camera passen en werken de DX objectieven. de camera schakelt zelf over van FX naar DX en mocht je met een FX objectief willen croppen, ja dat kan, je kunt de camera instrueren om naar DX te gaan, zelfs met een FX objectief.

Brutus noemt een 14mm prime. Niet doen. De Nikon AF 14 f/2,8 D ED heeft tweedehands vrijwel een zelfde prijs als de AF-S 14-24 f/2,8 G ED. En presteert optisch minder. Vandaar dat dit laatste objectief hierboven al ideaal genoemd werd.

Er zijn veel andere merken genoemd. Zelf heb ik alleen Nikon objectieven. Koop die tweedehands en je hoeft vrijwel niet af te schrijven. Dat lukt je met andere merken niet.

Veel lezen:
http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf
http://www.hansbraakhuis.nl/Test-Nikkor-Objectieven.pdf en
http://www.hansbraakhuis.nl/Aanschaf-tw ... eriaal.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » wo mar 23 2016 10:46 am

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken!

Jochem,

Hoe groot zijn de filters die in die houder passen / van wel merk?

Vincent,

Je hebt het dan over de F/5.6 versie neem ik aan, toch?

Bert,

De Samyang 14mm koop ik alleen als ik op Full Frame overstap, anders moet ik iets anders zoeken. :)

Hans,

De 14-24mm F/2.8 valt buiten mijn budget, de 16-35mm F/4 eigenlijk ook...
Maar we hadden het hier over de Samyang 14mm!

Je linkjes ga ik even goed doorlezen!
___

Hoe zou de Nikon D600 werken op de 300mm F/4 AF-S in 1.5 cropmodus?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 23 2016 11:00 am

die D600 werkt prima met de 300F4 in cropmodus Matthijs :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » wo mar 23 2016 11:11 am

:thumbup:
Thanks! :prost:
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor LJ-Jochem » wo mar 23 2016 12:37 pm

Filters zijn van het merk Cokin de 160 serie, dus waarschijnlijk 16cm breed.

https://www.cameratools.nl/foto-video-a ... or-samyan/
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » wo mar 23 2016 1:29 pm

Bedankt voor je linkje Jochem.
Zijn wel behoorlijk grote filters!

Alleen nu de keuze nog maken voor Full Frame óf DX met een andere lens... Iemand die mij daarbij wil helpen?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor emdeklerk » wo mar 23 2016 1:33 pm

Mijn advies: FX met een vastbrandpunt ultragroothoek. Vergeet DX met ultragroothoekzooms. Al was het alleen maar wegens de kleine zoeker/matglas. Maar dat is dan mijn mening.
De Samyang 14mm had je al in je overwegingen opgenomen, er komt dit jaar nog een superobjectief uit Korea:
de Irix 2,4/15mm, die naar verluidt erg goed wordt en niet duur:
http://nikonrumors.com/2016/03/19/new-i ... ount.aspx/

Dan is er aan de bovenkant van het spectrum natuurlijk de uitmuntende Zeiss 2,8/15mm:
http://www.cameranu.nl/nl/p250274/carl- ... tief-nikon

En dan een wat ouder objectief maar nog steeds begeerlijk wegens het vrijwel afwezig zijn van vertekening:
de Nikkor 3,5/15mm (ik heb hem zelf op de D700 en het is simpelweg een puike combinatie):
http://www.kenrockwell.com/nikon/1535.htm
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 23 2016 1:39 pm

ik zou het gewoon bi je huidige camera houden met die 12-24, desnoods neem je 2 foto's en plak je ze aan elkaar.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Michele » wo mar 23 2016 1:41 pm

Die Irix komt volgens mij uit Zwitserland, althans, daar is het hoofdkantoor gevestigd. Prijs zou rond de 600 euro worden, wat gezien de specs een koopje is.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor CaptainHook » wo mar 23 2016 1:53 pm

De ontwerpers van die veelbelovende Irix groothoek zitten in Zwitserland. Het objectief wordt in Korea gemaakt...
En de eigenaar van het bedrijf is een Pool...
http://tweakers.net/nieuws/109517/zwits ... dslrs.html
CaptainHook




Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten