af fijnafstelling 8-16 mm Sigma

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

af fijnafstelling 8-16 mm Sigma

Berichtdoor lock » zo sep 04 2016 11:21 am

Ik ben sinds kort deze groothoek rijker maar ik wil de lens eerst goed testen voor ik hem accepteer. Met name de scherpstelling vraagt aandacht.
Normaal gesproken gebruik ik voor testen de batterijmethode met de camera op een driepoot. Ik gebruik de dof range om te controleren of het scherpstelpunt ook goed op het object ligt (in dit geval luciferdozen ipv batterij zodat er alleen een plat vlak gebruikt wordt).
Het eerste opvallende was de berekende dof en de waarneembare dof op de foto. Een test op korte afstand had ik ingesteldDe berekende leek veel groter dan de waarneembare. Ik gebruikte dofmaster.com op internet. De berekende range op 8 mm f4.5 en 44 cm is Near limit 27.4 cm Far limit 111.7 cm. Ik
Daarom mijn eerste vraag: is de berekende range wel correct? De tweede vraag is: is de door mij gebruikte methode voor deze groothoeker nog wel geschikt?
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: af fijnafstelling 8-16 mm Sigma

Berichtdoor ATOR » zo sep 04 2016 12:12 pm

Afwijkingen in DOF berekeningen zitten hem vooral in de factor: 'Circle of Confusion' (COC).

De normale COC waarde gaat uit van de scherpte waarneming van de foto op een bepaalde afstand op een bepaald formaat. Meestal is dat iets van 25x20 cm op 25cm afstand. Dan kom je uit op een COC van 0.03 voor 35mm sensor formaat.
Als je een hoge resolutie foto op 100% met je neus bovenop een groot beeldscherm bekijkt zit je op 25cm afstand te kijken naar een foto van misschien wel 250x200 cm. De waarneming van de scherpte is daardoor heel anders. In dit geval zou de COC 0.003 moeten zijn.

Je zou dus eigenlijk zelf een COC moeten berekenen aan de hand van hoe je de uiteindelijke foto gaat bekijken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: af fijnafstelling 8-16 mm Sigma

Berichtdoor lock » zo sep 04 2016 4:27 pm

Ah. Dat verklaart het één en ander.
Dan heeft het denk ik meer zin om 'de scherpste' te zoeken met alle aanpassingen. Nadeel is wel dat op korte afstanden je niet goed ziet of je teveel of te weinig backfocus (of frontfocus) corrigeert....
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: af fijnafstelling 8-16 mm Sigma

Berichtdoor ben42 » wo nov 23 2016 11:14 pm

Beetje laat, maar toch.
Vrijwel alle dofcalculatoren zijn op dezelfde formules gebaseerd. Er zitten wel verschillen tussen, maar de uitkomsten zijn over het algemeen vergelijkbaar.

Echter er zitten wel verschillen in op welke afstand (near limit) gebaseerd is.
Voor tabellen die vroeger bij een lens zaten bijgeleverd werd de afstand tot aan het filmvlak gebruikt.Dit kon omdat de tabellen specifiek voor 'die' lens waren gemaakt.
Een dof calculator die algemeen is, kan geen rekening houden met de verschillende constructies van de verschillende soorten lenzen. De afstand tot het voorste Nodal point kan uitstekend worden berekend, maar de afstand tot aan het filmvlak kan zonder extra gegevens niet echt worden bepaald. Tele lenzen hebben vaak een compactere bouw dan de brandpuntsafstand. Dat betekend dat het filmvlak dan niet op de afstand ligt die je met de 1/b+1/v=1/f kunt berekenen. Het tegenovergestelde geld voor groothoek objectieven.

Dof calculatoren kunnen dus wel een 'schatting' doen tot het filmvlak, maar dit zal lang niet altijd kloppen. Dof calculatoren zullen daarom in het algemeen de afstand tot het voorste nodal punt gebruiken.

Bij het werken op korte afstanden zul je hiermee rekening moeten houden.

Bij de 8-16 mm van Sigma ligt het voorste Nodal punt een klein beetje achter de voorkant van de lens.

Ben
(Sorry laat, maar toch).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten