Welke lens moet ik nemen?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Christian1976 » zo apr 02 2017 6:36 pm

Hallo allen


Ik heb een vraag aan jullie.

Ik wil graag een groothoek zoom lens aanschaffen en twijfel eerlijk gezegd heel erg tussen 2 types.
De Sigma art 12-24mm F4 en de Nikkor 14-24mm f2.8
Ik maak voornamelijk landschapsfoto's.

Wie heeft hier een mening over? :)
Laatst gewijzigd door Christian1976 op zo apr 02 2017 8:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Christian1976

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welek lens moet ik nemen?

Berichtdoor Nikkormaat » zo apr 02 2017 6:40 pm

Ik heb geen ervaring met landschapsfotografie, maar ik denk wel dat het voor advies helpt als je vermeld met welke camera je werkt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Patrick » zo apr 02 2017 6:48 pm

Welke camera heb je?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Christian1976 » zo apr 02 2017 7:08 pm

Ja sorry vergeten te vermelden een d810
Christian1976

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor schilder » zo apr 02 2017 7:43 pm

De nikon 14-24 is de keuze als je groothoek zoekt.
Deze heeft zich al bewezen
Mogelijk de nieuwe sigma 14mm die is binnenkort leverbaar dat schijnt een topper te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Patrick » zo apr 02 2017 8:32 pm

Voordeel van zo'n 14-24 is in ieder geval dat het, naast bewezen uitstekend, ook een heel waardevaste investering is. Als je een goede tweedehands op de kop kan tikken, dan schrijf je er niet of nauwelijks op af.

Mooi ding die D810. Maar je timing is opvallend; net nu Canon met betere sensoren komt in de duurdere camera's.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor John'47 » ma apr 03 2017 6:33 am

Ik heb op mijn D810 de 14-24
Die kan ik je aanraden, werkt vlot en levert de beelden die je in je hoofd hebt. Enige nadeel is de voorste lensdop, net een complete soepkop, die je over de voorkant schuift waar hij niet vastklikt. En natuurlijk de omslachtige manier van filters gebruiken, maar voor wat ik doe heb ik geen filters nodig.
Ik heb hem wat jaar geleden nieuw gekocht en nu is ie tweedehands duurder dan destijds nieuw.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Jur » ma apr 03 2017 9:00 am

Ook ik gebruik al jaren de 14-24mm; aangeschaft kort na de introductie ervan. Tegenwoordig is het objectief regelmatig te vinden op mijn D800 en D810. De genoemde lensdop vind ik persoonlijk geen nadeel, omdat hij snel en gemakkelijk op het objectief kan worden geschoven en de frontlens heel effectief beschermt. Inmiddels bijna 9 jaar in gebruik en op de frontlens is nog geen spoor van een krasje te bekennen. Verder natuurlijk ook kwalitatief een super objectief. Aan filters op dit objectief heb ik geen behoefte; eigenlijk gebruik ik al jaren helemaal geen filters meer, maar dat is uiteraard een persoonlijke zaak.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor martinh123 » za apr 15 2017 11:57 am

Je hebt een goede camera d810 daar hoort dan het beste objectief bij die je kunt krijgen. De 14-24 2.8 is dan ook de juiste keuze. De mensen hier zeggen al dat deze lens uitstekend is in gebruik voor landschap.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor RichardBremer » zo apr 16 2017 9:00 am

Ik zou ook zeker de Sigma 12-24 f4 art overwegen. Zelf helaas nog niet kunnen beoordelen, maar volgens de reviews een waardig alternatief.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor breimer » ma apr 17 2017 11:08 am

Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 APS-c
of Tokina AT-X 12-28mm f/4 PRO DX APS-c
Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 APS-c
De Tokina is een goedkoper alternatief voor de Nikkor 12-24mm, maar daarom is hij zeker niet slecht. Hij presteert zeer redelijk, terwijl de prijs bijna 40% lager ligt dan de Nikonvariant. Helaas moet dit objectief een AF-S-systeem ontberen, heeft hij was meer last van CA en is hij optisch iets minder goed (iets waar de meningen over verdeeld zijn), maar voor een lens van deze prijs valt er weinig te klagen.

ik heb de 12-24 tokina met ingebouwde scherpstel motor ( DX11) en hij bevalt prima. is m.i. zeer degelijk, wel wat zwaar overigens.

Wel of niet overwogen?
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor Jur » ma apr 17 2017 11:18 am

@breimer
De OP bezit een D810; daarvoor zijn de genoemde Tokina objectieven geen geschikte alternatieven.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor bulke41 » zo mei 21 2017 4:01 pm

Ik bezit een d800e en 2 groothoeken:
de nikon 16-35f4 die ik als erg scherp ervaar en zelfs indien uitgelokt een prachtige bokeh maakt, het voordeel bij deze lens is dat je vlot met nd filters en pola kunt werken + hoe allround het bereik is

De sigma 12-24 versie 2 (voorloper van de art) heb ik ook en hoewel ik de art al even mogen testen heb en die beter is, is dit een erg lichte lens mede door het niet lichtsterke diafragma, ze is op haar best bij diafragma f13, dan is de scherpte ook erg goed, anders is dit soms iets minder, vooral naar de hoeken bedoel ik, de unieke beeldhoek van 12mm is natuurlijk een grote +
Het nadeel hier is dat deze lens geen filterdraad heeft en dus een specialer systeem nodig heeft die duurder en omslachtiger in gebruik is (schuiffiltersysteem, tevens op de nikon 14-24 is dit zo)

Mijn plan is dat de 12-24 samen met de set filters verkocht zal worden en vervangen door de nieuw uitkomende irix 11m, de 16-35 houd ik

Mss heb je iets aan deze info of heb je al overgegaan tot de aankoop?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor John Jansen » zo mei 21 2017 5:40 pm

Ik werk met de D810 en 14-24 van Nikon, deze lens gaat er bijna nooit af, ik maak zelf veel landschap foto's, hierbij maak ik ook gebruik van het Lee filter systeem, vooral de Big stopper en de grijsverloop filters of een combinatie van deze filters. Voor mij een lens die ik niet gauw meer kwijt wil. Ik heb ook de 16-35 omdat ik daar meer filters op kan gebruiken maar eerlijk gezegd gebruik ik die lens zelden.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke lens moet ik nemen?

Berichtdoor bcvthul » zo mei 21 2017 6:02 pm

Niemand heeft de tamron 15-30mm?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten