Groothoeklens voor D5100

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Ressiv » ma mei 29 2017 9:22 am

Hallo, ik ben op zoek naar een groothoeklens om mijn nikkor 18-105mm aan te vullen.
Ik wil hem gaan gebruiken voor bos/landschap fotografie.
Mag rond 400,- kosten, goedkoper is ook prima natuurlijk :p
Tweedehands is een optie, maar heb zelf niet zo heel veel verstand van lenzen in het algemeen, dus kan moeilijk de staat beoordelen van een tweedehandse.

Het zou fijn zijn als de lens een filtermaat heeft van 67mm, maar dat zal lastig worden. Ik heb namelijk al filters in die maat :P

Deze twee lenzen heb ik zelf gevonden:
https://www.cameranu.nl/nl/p288264/toki ... -objectief
https://www.cameranu.nl/nl/p50553/sigma ... -objectief

Maar er zullen wellicht meer opties zijn?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mei 29 2017 12:51 pm

Waar ik zelf hele goede ervaringen mee had was de Tokina 12-24mm f4.0 DXII. Ragscherp en gebouwd als een tank. 2e hands te vinden binnen je budget en eenmaal 2e hands zeer waardevast. Let er wel op dat je het type 2 objectief neemt aangezien deze wel een scherpstelmotor heeft in het objectief, type 1 heeft dat namelijk niet. Type 2 herken je aan de rode streep boven de tekst op het objectief zelf en de aanduiding DXII.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor gijs sandberg » ma mei 29 2017 1:14 pm

Beste R,
Op MP zijn vaak leuke koopjes te vinden (maar, recentelijk was er ook een hoop ellende in het nieuws).
Eens met de waarschuwing hierboven over versies met/zonder scherpstelmotor.
De Nikon lenzen in die ramge (10-24 en 12-24 DX lenzen) zie ik regelmatig bij erkende Nikon dealers tweedehands te koop.
Bij een dealer is de prijs wellicht wat hoger, maar de risico's lager.
Minpuntje van die Nikon varianten: de filtermaat is 77mm.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma mei 29 2017 1:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Janvis » ma mei 29 2017 1:39 pm

Ik heb tweede hands een Sigma 10-20 gekocht, wel het oudere type omdat ik juist wel een 77mm filter wou hebben. Ben er best tevreden mee, zeker als ik de kwaliteit afzet tegen de prijs die ik er voor betaald heb. En ik had niet verwacht dat je zo veel lol kon hebben met een extreme groothoek. Normaal ben ik meer van de detail opnames met beperkte scherpte dieptes en dan is het wel even wennen als je ineens een extreme groothoek hebt. Daarom heb ik ook bewust een goedkope tweede hands gekocht om eerst eens te kijken of ik het wel echt leuk vind, maar inmiddels wil ik hem niet graag weer kwijt :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Henk » ma mei 29 2017 9:53 pm

Op dit forum staat een Tokina 12-24 f/4.0 te koop (inderdaad van mij) en zie net dat Robin een Tokina 11-16 f/2.8 te koop heeft gezet. Beide zijn uitstekende groothoeklenzen. Of een filter op een groothoeklens verstandig is weet ik niet. Je gaat al snel de rand zien.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor bcvthul » di mei 30 2017 7:40 am

Nikon schijnt nu met een nieuwe 10-20mm lens te komen, nog even geduld (of houd deze site in de gaten: https://nikonrumors.com/2017/05/30/japa ... line.aspx/
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor JurjenF » di mei 30 2017 7:25 pm

(Bijna) alle vermelde objectieven zullen je niet teleurstellen. En idd letten op de ingebouwde af-motor anders werkt-ie niet op je D5100. Wat betreft MP : je kunt daar heel goed kopen als je het objectief zelf ophaalt. En of er bij het aangeboden objectief nog alle dozen/zonnekappen/boekjes etc. bij zitten. Dan kan je een inschatting maken of men serieus en zuinig met de spullen omgaat. Verder worden er vaak op dit forum zaken aangeboden waarbij je zeker niet belazerd wordt.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Ressiv » wo mei 31 2017 9:56 am

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!
Alles bij elkaar genomen ga ik een tweedehandse sigma 10-20mm proberen te bemachtigen :)
Ik wil echt tot minstens 10mm kunnen, zeker met de cropfactor.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Vincent » wo mei 31 2017 10:23 am

bcvthul schreef:Nikon schijnt nu met een nieuwe 10-20mm lens te komen


De nieuwe Nikon 10-20mm heeft een adviesprijs van 300 USD. Die zal hier dus ook wel ruim onder de €400,- op de markt komen en dus binnen het opgegeven budget. Misschien dus ook interessant om daarvan de eerste reviews even af te wachten!

Nikon site: AF-P DX NIKKOR 10-20MM F/4.5-5.6G VR
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens voor D5100

Berichtdoor Bert vD » wo mei 31 2017 1:20 pm

PB gestuurd.


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten