Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Cyrus » do jun 01 2017 9:50 am

Gijs toch...

Hanteert Nikon nu een soort van ballotage? Zegt Nikon: "Jij bent hobbyïst, voor jou is deze 28/1.4 niet bedoeld dus wij hangen er een exotisch prijskaartje aan"? Kom op nou toch... Elk nieuw / vernieuwd product dat Nikon de laatste tijd in de markt zet / heeft gezet, kent een serieuze prijsverhoging (tientallen procenten) ten opzichte van de voorganger. Daarover bestaan inmiddels vele topics op o.a. ons forum maar ook elders.

En, los van bovenstaande, hoezo zouden bepaalde objectieven niet voor alle Nikon-gebruikers bedoeld zijn? Vreemde gedachtengang...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Peter » do jun 01 2017 10:11 am

Dit soort prijzen zijn voor de gemiddelde jan modaal niet weggelegd. Neemt niet weg dat ik met belangstelling kijk hoe deze objectieven presteren. Helaas gaat het in dit soort draadjes voornamelijk over de prijsstelling. Jammer, zo raak je snel uitgelezen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Cyrus » do jun 01 2017 10:19 am

@Peter: ben ik met je eens, maar als een nieuw objectief door de exotische prijsstelling de facto voor de grootste groep gebruikers in de categorie "onbereikbaar" terecht komt, ben je sowieso snel uitgelezen...

Ik vind het gewoon oprecht jammer dat ons mooie merk door de prijspolitiek voor steeds minder gebruikers toegankelijk wordt. Nikon zet immers echt wel weer wat moois neer de laatste tijd. Maar door de prijspolitiek zal de gemiddelde hobbyïst er hooguit op een demo of glasdag eens echt aan kunnen ruiken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Vincent » do jun 01 2017 10:39 am

Cyrus schreef:Dan nog, (dik) € 2k voor een prime... dat is voor de hobbyïst toch niet meer te doen?


Ik snap de logica echt niet zo. De f/1.4 serie wordt duidelijk niet getarget op de onderkant van de markt maar op de professionals, of hobbyisten met genoeg geld uiteraard.

Maar wat is er uberhaubt mis mee als een merk een dure toplijn producten (de f/1.4 lijn) voert die ook dito geprijsd is? Vooral als je bij hetzelfde merk prima alternatieven kunt vinden tegen een aanzienlijk lagere prijs (de f/1.8 lijn). Voor ieder wat wils dus.

Ik vind het gewoon oprecht jammer dat ons mooie merk door de prijspolitiek voor steeds minder gebruikers toegankelijk wordt.


Ik vindt dit echt een onzinnig argument, want als je het mij vraagt is juist het tegendeel waar! Waar je vroeger bijvoorbeeld alleen de 14-24 2.8 had, de 500mm f/4 of de 70-200mm f2.8, en zelfs van een aantal lengtes alleen een recente f/1.4 (24mm en 35mm), zie je de laatste tijd juist een ontzettende verbreding van het aanbod van nikon. Met de 16-35m f/4, de 200-500mm, de 70-200 f4, de gehele 1.8 lijn, etc. Probleem lijkt me eerder dat schijnbaar veel hobbyist vinden dat ze een D5 met alle topobjectieven moeten kunnen kopen en anders Nikon slecht bezig is. Terwijl Nikon momenteel in elk prijssegment een vrijwel compleet systeem aanbiedt.

Het wordt pas vervelend als er eigenlijk geen echt goed alternatief voorhanden is, maar dat is bij vrijwel alle (niet extreme) Nikon objectieven wel het geval. Wat in mijn optiek nog ontbreekt in de Fx lijn is een 24-70mm F4. Dan is er naast de f/2.8 serie ook een complete f/4 serie verkrijgbaar.

Peter schreef:Helaas gaat het in dit soort draadjes voornamelijk over de prijsstelling. Jammer, zo raak je snel uitgelezen


Dat heb ik eerder geroepen en het lijken ook altijd dezelfde personen te zijn die direct en alleen over prijs kunnen praten. Dat is hun goed recht natuurlijk, net als iedereen alternatieven mag noemen van goedkopere merken. Maar als je professioneel werkt met dergelijke objectieven dan weet je de waarde (t.o.v. de kosten) en of dat toevoegt aan jouw manier van fotografie. De 105mm heeft zich bij mij in elk geval aan meerdere malen terug betaald. Dan is het iedere euro waard. Zelfs als het er zoveel zijn...

Maar het is jammer dat draadjes als die van de 58mm en de 105mm hier doodgebloed zijn door dergelijke opmerkingen. Als je op bijvoorbeeld het forum van Fredmiranda kijkt, waar dergelijke objectieven een eigen foto-draadje hebben die meer dan levend zijn en waar de (eventuele) meerwaarde van dergelijke objectieven direct naar voren komt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Peter » do jun 01 2017 11:12 am

Op de nieuwe groothoek zie ik niet zo snel een knop zitten om de VR uit te schakelen ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Vincent » do jun 01 2017 11:13 am

Peter schreef:Op de nieuwe groothoek zie ik niet zo snel een knop zitten om de VR uit te schakelen ?


Bij AF-P objectieven moet je de VR in het menu aan en uitzetten.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor ATOR » do jun 01 2017 11:42 am

Hier een eerste review.

Zover ik het kan zien op zulke kleine plaatjes lijkt deze 28mm een prachtige combinatie van erg scherp en zachte onscherpte te hebben. Vooral de onscherpte is vaak wat rommelig bij weide lenzen.

Zou iemand kunnen vertellen of er iets anders is aan het ontwerp en/of het gebruikte glas van deze 28 vs de 24 en 35?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Peter » do jun 01 2017 11:59 am

Vincent, die optie hebben oudere camera's niet. In ieder geval niet op mijn D300s en de D90.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor ArendV » do jun 01 2017 12:20 pm

Autofocus van AF-P Nikkors werkt alleen op DSLRs geintroduceerd vanaf 2013 en VR kun je alleen uitschakelen (in menu) op D500, D3300, D3400, D5300, D5500 & D5600 (dus niet op D5200, D7100 & D7200).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Janvis » do jun 01 2017 12:36 pm

Dan valt die 10-20 voor mij dus al weer af. Ik gebruik groothoek regelmatig op statief en dan wil ik de VR kunnen uitschakelen. Echter uit de hand gefotografeerd zijn er best momenten dat het zelfs op zulke korte brandpunten handig kan zijn. Vind het dan ook erg jammer dat ze hem als AF-P hebben gemaakt en niet gewoon als AF-S.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor gijs sandberg » do jun 01 2017 12:47 pm

Vincent,
re: Voor ieder wat wils
Geheel mee eens.
Als een nieuwee te duur bovenden wordt: klijk eens naar een oudere variant (veelal onverwoestbaar zoals de 2.0 en 2.8 Ai/Ais versies).
Ik neem aan dat Nikon een markt ziet voor een nieuwe/kostbare 28 1.4 versie , al was het alleen professionals en/of sommige liefhebbers.
re: af-p / incompatibiliteit.
Nog een reden om af te zien van af-p lenzen. :oops:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor ATOR » do jun 01 2017 12:56 pm

De AF-P serie biedt veel optische kwaliteit voor een goede prijs. Dat daarvoor alle niet essentiële zaken van het objectief gestript zijn en de bedieningsknoppen in het cameramenu belandt zijn vind ik een goed compromis.

Zo bied je beginners voor een redelijke prijs geweldige fotokwaliteit aan.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Peter » do jun 01 2017 1:13 pm

Zo biedt je tevens geen mogelijkheid meer aan om dit groothoek objectief efficiënt te gebruiken op oudere body's zoals de D90 , D300s en noem maar op. Je kunt dan wel 'geweldige fotokwaliteit' aan bieden. Het is voor oudere body's een beperking. Het zij zo.
De keuze om geen fysieke VR knop meer te plaatsen op het objectief zal budgettaire redenen hebben.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Janvis » do jun 01 2017 1:17 pm

Qua glaswerk is de AF-P toch niet zo veel anders dan de AF-S? Althans na wat zoekwerk kwam ik er op uit dat het vooral het verschil in focusmotor was. AF-S heeft een zogenaamde "silent wave motor" en de AF-P een stappenmotor. En die laatst zou er voor zorgen dat ze sneller scherp stellen. Dat was tenminste een vergelijking die ik zag tussen de beide 18-55 kitlenzen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek. Ultragroothoek. Fisheye. 3 nww objectieven

Berichtdoor Patrick » do jun 01 2017 1:18 pm

Continu compatible blijven met het verleden is, zeker op langere termijn, niet bevorderlijk voor innovatie...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten