Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor MauricevdL » vr aug 18 2017 8:23 pm

Aanvulling voor de potentiële kopers van de Nikon 10-20mm: bij Otto punt nl is-ie nu slechts €312...., dat is wel heel goedkoop.
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor Janc » di feb 27 2018 2:03 pm

Hallo Maurice,
Ik ben tot voor kort ook op zoek geweest naar een ultra-groothoekzoom waarbij het budget een belangrijke keuzefactor vormde.
De medio vorig jaar uitgekomen Nikkor 10-20mm was aardig in prijs gezakt en ben ik tests en beoordelingen gaan vergelijken met de Signa 10-20mm.
Beiden hadden positieve beoordelingen maar de Nikon leek me nogal popperig en kwetsbaarder. Of de meerprijs van de Signa dat waard was?
En toen liep ik tegen een aanbieding op Marktplaats aan van een niet te oude Nikkor 10-24mm volgens de beschrijving compleet en in nieuwstaat.
Ik heb de aanbieder bezocht en het objectief bekeken en heb de andere twee objectieven meteen gelaten voor wat ze waren.
Ik heb het objectief met alle toebehoren in de originele verpakking overgenomen met bovendien een 77mm B+W UV-filter in nieuwstaat voor een prijs onder die van de Signa.
Mijn advies dus: Wees geduldig en kijk goed rond. Goede kans dat de Nikkor 10-24mm toch ook voor jou mogelijk is.
Ik ben er erg tevreden mee!
Janc

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor Patrick » di feb 27 2018 2:23 pm

Als Maurice het nog wil weten, dan is hij al een half jaar geduldig; dit draadje is best oud! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor MauricevdL » di feb 27 2018 2:40 pm

Altijd goed om op de hoogte te blijven. ;)

Ik heb zelf inmiddels de Sigma 10-20mm f/3.5 aangeschaft. Prima lens, stevig, beter dan de Nikon AF-p, mooi scherp en inmiddels best betaalbaar: rond €400.

Maar dank voor de attente tip.
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor KaPe » za mar 03 2018 9:32 pm

Tot nu geen klachten vd Nikkor AF-P 10-20 F4,5-5.6 G icm D7200,wel oppassen met kunststof fitting
D 750
DG HSM 14-24 F 2.8 Sigma Art
DG HSM 24-70 F 2.8 Sigma Art
DG HSM 70-200 F 2.8 Sigma Sports Art
Gebruikersavatar
KaPe

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor basjuh91 » di mar 20 2018 9:35 am

Ik merk op dat er vele groothoeklenzen zijn zonder beeld stabilisatie. Nu snap ik dat dat geen probleem is bij het gebruik van een statief. Maar hoe zit dat wanneer je foto’s uit de hand wil maken met een groothoek en daarbij geen VR hebt?
Nikon D5300
Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
basjuh91

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor Marten » di mar 20 2018 10:07 am

Al jaren fotografeer ik met een 24mm en een 35 mm Nikkor, ( op FF) zonder VR. De juiste keuze van sluitertijd, diafragma en ISO, maakt dat je onder normale omstandigheden bij dit soort brandpunten geen VR nodig hebt, ook niet uit de hand.
Als je extreme lichtomstandigheden opzoekt, (bv nachtfotografie) dan zou VR bij groothoek een oplossing kunnen bieden. Ik zou dan eerder voor een statief kiezen, dan voor VR.
Bij tele ligt VR meer voor de hand.
VR betekent wel weer extra elektronica en kan dus ook weer kapot.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor Vincent » di mar 20 2018 10:21 am

Marten schreef:Ik zou dan eerder voor een statief kiezen, dan voor VR.


Statief is niet altijd mogelijk, of toegestaan. En doe eens een meetrekker met een groothoek op langzamer dan 1/10s. Dan is VR ook erg handig.

Kun je in de meeste gevallen zonder, absoluut, is het nutteloos, zeker niet. Vroeger had je ook geen camera's die bruikbaar op ISO 40.000 konden werken, dat betekent niet dat het geen meerwaarde is om die mogelijkheid wel te hebben omdat je dan ook gewoon een statief kunt pakken :wink2:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor basjuh91 » di mar 20 2018 11:35 am

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Wanneer ik inderdaad landschap, nachtfotografie of wil gaan werken met verlengde sluitertijden ga ik sowieso een statief gebruiken. Maar voor een stedentrip overdag neem ik liever niet teveel mee. Dan is het wenselijk voor mij om gewoon uit de hand te kunnen fotograferen.
Ik heb weer stof om over na te denken ˆˆ
Nikon D5300
Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
basjuh91

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor Janc » ma mar 26 2018 4:46 pm

Ik heb in een zelfde situatie gezeten en was aan het kijken naar de Nikon 10-20mm die op mij een wat popperige en wat kwetsbaarder indruk maakte en de Sigma 10-20mm. Toen kwam ik op Marktplaats een Nikor 10-24mm in nieuwstaat tegen voor een prijs die onder die van een nieuwe Sigma lag.
Mijn advies dus: heb wat geduld en hou o,a, MP goed in de gaten. Een Nikkor 10-24mm ligt dan ook in jouw mogelijkheden,
Succes!
Janc

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk merk groothoeklens (10-24) kiezen ipv Nikkor

Berichtdoor basjuh91 » di mar 27 2018 12:25 pm

Janc schreef:Ik heb in een zelfde situatie gezeten en was aan het kijken naar de Nikon 10-20mm die op mij een wat popperige en wat kwetsbaarder indruk maakte en de Sigma 10-20mm. Toen kwam ik op Marktplaats een Nikor 10-24mm in nieuwstaat tegen voor een prijs die onder die van een nieuwe Sigma lag.
Mijn advies dus: heb wat geduld en hou o,a, MP goed in de gaten. Een Nikkor 10-24mm ligt dan ook in jouw mogelijkheden,
Succes!


Bedankt voor je advies.
Ik ga waarschijnlijk morgen even naar een fotozaak en de sigma 10-20mm f3,5 vergelijken met de Nikon 10-24.
Maar ik denk persoonlijk dat ik voor de sigma ga, nette prijs en een nieuw objectief. Helaas vervelende ervaring gehad via marktplaats en vind het dan toch best veel geld om zo'n objectief tweedehands te kopen.
Nadeel vd sigma vind ik alleen de grote diameter, waardoor de filters meteen een Stuk prijziger worden.
Nikon D5300
Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
basjuh91

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten