Objectiefvraag

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Objectiefvraag

Berichtdoor Sebastian » ma nov 06 2017 8:24 pm

Beste forumleden,

Zoals ik in mijn voorstelrondje al heb benoemd, heb ik mijn Nikon D5200 weer uit de kast gehaald met de bedoeling mij te richten op een stukje straatfotografie.
Nu heb ik een Tamron AF 18-200mm objectief op zitten, maar ik merk dat mijn foto's anders zijn dan ik ze in mijn hoofd heb. Ze lijken te samengeperst voor mijn gevoel. Maar dit zou ook best het gevolg kunnen zijn van mijn beroerde kwaliteiten als quasi hobbyfotograaf.

Nu lees op op het internet dat een groothoeklens toch beter in staat is om meer op beeld te krijgen. Alleen ben ik niet van plan om nu hier veel geld aan te spenderen, daar het een hobby is.
Zijn er objectieven onder de 300 euro te koop (groothoek), of kan ik beter met mijn huidige objectief aan de slag gaan?

Groet,

Sebastian
Sebastian

Forumlid
Berichten: 5



Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor schilder » ma nov 06 2017 8:34 pm

Met 18 mm heb je al groothoek je kan ook inzoomen tot 300 wat veel is.
De lens is een compromis van alles.
Met een prime lens verbeter je de beeldkwaliteit.
Ik zou eerst met deze aan de slag gaan en dan kom je er vanzelf achter wat je anders wilt of beter moet kunnen.
gr.tjeerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 9:26 pm

Heb je voorbeelden van het effect dat je bedoelt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor MLFrenks » ma nov 06 2017 10:10 pm

Je kunt voor weinig geld een prime lens 35mm of 50mm kopen, wat ik goede lenzen vind voor straatfotografie. Je moet dan wel rekening houden met het feit dat je niet kunnen zoomen. Dit kan mensen op straat afschrikken omdat je soms wel 'dichtbij' wilt komen.
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and kill nothing but time.
Gebruikersavatar
MLFrenks

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Beilen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 10:13 pm

Straatfotografie moet je juist van vrij korte afstand doen. Dat komt de foto's echt tem goede! Grappig is dat als je echt dichtbij komt, mensen het veelal juist minder snel doorhebben.

En inderdaad. Een vaste 35mm zou ik ook aanraden. Heel klein en licht. En betaalbaar. En goede kwaliteit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Sebastian » ma nov 06 2017 10:59 pm

Patrick schreef:Heb je voorbeelden van het effect dat je bedoelt?


Ik bedoel dat ik een objectief wil waarop ik meer op beeld kan krijgen. Dus ruimtelijkere foto's mee kan maken en met een lagere f waarde
Sebastian

Forumlid
Berichten: 5



Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Sebastian » ma nov 06 2017 11:01 pm

MLFrenks schreef:Je kunt voor weinig geld een prime lens 35mm of 50mm kopen, wat ik goede lenzen vind voor straatfotografie. Je moet dan wel rekening houden met het feit dat je niet kunnen zoomen. Dit kan mensen op straat afschrikken omdat je soms wel 'dichtbij' wilt komen.


En wat is het verschil met mijn huidige objectief? Buiten de zoom?
Sebastian

Forumlid
Berichten: 5



Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor hoorn666 » ma nov 06 2017 11:15 pm

Een lagere f waarde.
Waarom probeer je niet met je huidige zoom op verschillende standen te kijken welke je het beste past qua beeldhoek (meer op je beeld). Dan kies je die als uitgangspunten voor een vaste lens met een groter diafragma. Mocht 18 mm nog te groot zijn zul je wat aan onderkant moeten zoeken.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Patrick » di nov 07 2017 12:47 am

Je hebt al 18mm aan de onderkant. Dat is 27mm FX wat beeldhoek betreft. Dat is al erg breed. Lees: dan moet je al heel dicht op je onderwerp staan. Meestal wordt voor straatfotografie 35mm FX gebruikt. Althans, dat is het populairst. Dat zou neerkomen op ongeveer 23mm op je objectief.

Een 35/1.8 komt nog het meest in de buurt als betaalbaar lichtsterk wilt. Wijdere primes zijn er niet specifiek voor DX, dus je zou een FX objectief moeten nemen en daar betaal je fors voor.

Dit alles als je het bij Nikon wil houden. Canon biedt trouwens geen betere keus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor pveenstra » di nov 07 2017 4:18 pm

Ik zou eerst eens kijken wat je huidige objectief oplevert: 18mm en dan diafragma open. De lichtsterkte is bij dat brandpunt best goed. En dat is zoals hierboven ook vermeld wordt behoorlijk groothoekig.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectiefvraag

Berichtdoor Sebastian » di nov 07 2017 5:08 pm

Bedankt voor alle tips!
Ik ga met mijn huidige objectief aan de slag om hier lekker mee te oefenen. Scheelt een hoop geld als ik dat goed begrijp..
Sebastian

Forumlid
Berichten: 5




Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten