Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Sam1970 » do dec 14 2017 8:50 pm

Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen welke groothoeklens ik het beste kan aanschaffen.

Ik heb een D5200 camera, een Tamron 16-300mm lens, een Sigma 105mm macro lens en een Nikon 35mm lens. De Tamron-lens heeft uiteraard een groothoek, maar deze lens doet met name dienst tijdens vakanties. Daarnaast wil ik graag een lens met een nog grotere groothoek dan de Tamron. En het allerbelangrijkste: haarscherpe foto's kunnen maken van met name landschappen en architectuur, maar ook binnenshuis.

Ik twijfel over:
- Nikon 10-24mm f3.5-4.5
- Sigma 10-20 f3.5
- Tokina 11-16 f2.8
- Tokina 11-20 f2.8

Kunnen jullie mij adviseren wat nu echt een top groothoeklens is voor de D5200? En is de lichtsterkte van de lens (f3.5) een probleem bij fotograferen onder moeilijke lichtomstandigheden binnenshuis?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Sam
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor PatrickHberg » do dec 14 2017 8:58 pm

ik heb de Tokina 12-24 f4 op de D5200 en die voldoet prima.
D7200
Tokina 12-24mm at-x pro dx II
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nikon 50mm 1.8d
Tokina 100mm f/2.8 af pro d
https://www.facebook.com/patrickherzbergfotografie
Gebruikersavatar
PatrickHberg

Clublid
Berichten: 319


Locatie: Koudekerk aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Sam1970 » vr dec 15 2017 9:17 am

Dankjewel voor je reactie. Is de lichtsterkte wel voldoende voor bijvoorbeeld binnenshuis als je slechte lichtomstandigheden hebt?
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Janvis » vr dec 15 2017 9:31 am

Wat een top objectief is dat is natuurlijk moeilijk te zeggen, wat voor de één top is kan voor de ander volledig ontoelaatbaar zijn.

Ik heb zelf een tweedehands Sigma 10-20 F4-F5.6 (het oudere type dus) Ik werk eigenlijk bijna alleen maar vanaf statief met die lens dus de lichtomstandigheden zijn niet mijn grootste zorg als ik met die lens werk. Ik heb een bijzondere relatie met die lens, een soort haat/liefde verhouding zal ik maar zeggen. Als ik met die lens fotografeer ben ik op het moment zelf nooit echt tevreden, achter op het schermpje van de camera is het allemaal niet lekker scherp en ben eigenlijk tijdens het fotograferen dan ook vaak wat teleurgesteld. Kom ik echter thuis en ga ik met de foto's aan de slag in Lightroom dan steekt in eens de liefde voor het objectief de kop op. Die extreme groothoek op 10mm is echt geweldig, de dieptewerking is inmens en er lijkt geen eind te komen zo diep als je in de foto kan weg kijken. Beetje ruisreductie en een beetje verscherping er overheen en ineens heb ik een knijterscherpe foto met prachtige kleuren.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe belangrijk lichtsterkte is bij een groothoek lens. Met een groothoeklens wil je toch vaak alles scherp in beeld hebben dus het diafragma zal niet vaak vol open staan. Als ik bijvoorbeeld naar mijn foto's kijk die met de 10-20 zijn gemaakt dan zit ik 90% van de tijd ergens tussen de F8 en de F11 ofzow.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Genster » vr dec 15 2017 10:12 am

Janvis schreef:...Ik heb zelf een tweedehands Sigma 10-20 F4-F5.6 (het oudere type dus)...


Deze heb ik ook. Ook tweedehands :)

En ook ben er tevreden over. Hij werkte eerst niet op mijn D5600, maar na een gratis firmware (?) update door Sigma doet hij het er prima op.

Maar om nou (zoals Jan Willem hieronder schrijft) te spreken over "de liefde voor het objectief", gaat mij wat ver :D

Succes!
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Sam1970 » za dec 16 2017 1:17 pm

Thanks! De Nikon-lens is in ieder geval al afgevallen omdat ik heb gehoord dat deze lens vanwege de vatting niet echt geschikt is als je regelmatig lenzen verwisseld.
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor imaginary_nl » za dec 16 2017 1:26 pm

Sam1970 schreef:Thanks! De Nikon-lens is in ieder geval al afgevallen omdat ik heb gehoord dat deze lens vanwege de vatting niet echt geschikt is als je regelmatig lenzen verwisseld.
....heb gehoord...niet echt geschikt...regelmatig...

Denk je nou werkelijk dat er zoiets op de markt gebracht wordt?
Zelfs al zou de vatting van porselein of suiker gemaakt zijn, dan nog zou je wel heel lomp moeten wisselen om het stuk te krijgen!
Objectieven met kunstof vattingen gaan toch ook niet stuk onder normale omstandigheden?

Onzinargument.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Sam1970 » za dec 16 2017 4:11 pm

Tsja, ik ben uiteraard geen expert anders zou ik de vraag niet stellen.

Echter op camerastuffreview.com, waar tal van testresultaten over objectieven staan, wordt over de Nikon-lens gezegd: Een ander verschil dat de lagere prijs en het lichtere gewicht voor een deel verklaart is het gebruik van een kunststof bajonet in plaats van een metalen. Het is daarom geen objectief voor fotografen die van plan zijn heel veel van lens te wisselen. Daarnaast heeft DXOMark.com een aantal groothoekobjectieven getest voor Nikon-camera's. Daaruit komen de Tokina-lenzen en de Sigma 10-20mm f3.5 beter uit de verf dan de Nikon-lens.

Hierdoor ben ik dus aan het twijfelen geslagen. Voor mij is in ieder geval het meest belangrijk de scherpte van de foto's. Bij de Tamron-lens die ik heb valt dit enigszins tegen. Zo niet bij de Nikon 35mm f1.8 en de Sigma 105mm f2.8 macro. De foto's die ik hiermee maak zijn haarscherp. En deze scherpte zou ik ook graag terug willen zien als ik het groothoekobjectief gebruik.
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Robert » za dec 16 2017 4:21 pm

Ik heb zelf uitstekende ervaringen met de Tokina 11-16mm.
Ook de andere objectieven lijken mij prima.
Voor zover ik weet heeft de D5200 geen scherpstelmotor. Wil je AFS kies dan een objectief met scherpstelmotor in het objectief.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Sam1970 » za dec 16 2017 7:09 pm

Prima tip Robert! Ga ik zeker op letten.
Sam1970

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke groothoeklens is het beste voor de D5200?

Berichtdoor Patrick » za dec 16 2017 11:04 pm

Een kunststof vatting zou mij ook niet overtuigen. Er zijn genoeg alternatieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten