Oude lens aanschaffen, slim idee?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor Janvis » di dec 19 2017 11:00 am

Ik lees dat wel vaker dat bij korte brandpunten VR/VC niet nodig is maar ik ben het daar echt totaal niet mee eens.

Ik vroeg eens info omtrent een 50mm objectief met stabilisatie en sommige vonden dan compleet onzinnig. Maar als ik zie dat ik bij 50mm zonder stabilisatie slechtst tot 1/160ste kan gaan uit de hand terwijl ik met mijn 17-50 bij 50mm tot 1/40ste kan gaan mét stabilisatie uit de hand dan vind ik dat stabilisatie toch wel heel veel meerwaarde heeft.

En ik ben er van overtuigd dat ook bij kortere brandpunten het wel degelijk wat stops winst kan opleveren. Het zal niet onder alle omstandigheden zaligmakend zijn maar bij statische objecten is ieder beetje winst qua sluitertijd mooi meegenomen omdat je dan simpelweg de ISO lager kan houden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor jan24 » di dec 19 2017 11:19 am

Toch zijn er ook lenzen die het qua scherpte beter doen zonder beeldstabilisatie, denk aan de Tamron 17-50 mm.
Dan is het kiezen, langere sluitertijd of toch voor scherpte gaan.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor TinoK » di dec 19 2017 12:54 pm

Janvis schreef:Ik lees dat wel vaker dat bij korte brandpunten VR/VC niet nodig is maar ik ben het daar echt totaal niet mee eens.


Oke,

@Janvis,
Dan had ik het anders moeten formuleren.
en is het voor een deel iets persoonlijks.

In principe heb je bij korte brandpuntsafstanden geen stabilisatie nodig, ik zeg helemaal niet dat het onzin is om het wel te hebben of willen hebben.
Gebruik het zelf op de 70-200 en dan tot 3 stoppen terug. Een 200-400 lukt ook nog met 3 stoppen terug. en inderdaad het scheelt ISO
Ik heb zelf ook de Sigma art 50 en op een D810/D850 kan ik tot 1/30sec gaan. Ook met een 14-24, maw alles onder de 50mm.
Maar de Sigma 17-50 is 250 gram lichter dan de Sigma 50mm art.
Mijn ervaring is dat je een zwaardere lens/camera makkelijker kan stilhouden dan een lichtere lens/camera


Maar waar het mij om gaat is dat als je een 14-24 wilt en kunt aanschaffen, het zonde is om deze te laten schieten omdat hij geen stabilisatie heeft. :wink2:
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor bcvthul » di dec 19 2017 5:29 pm

@tino: mbt sluitertijd en wel/geen VR (en korte brandpuntsafstand : dat ligt toch helemaal aan de sluitertijd? Als je sluitertijd dreigt 'te lang ' te worden dan kan VR ten uitkomst bieden.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor Janvis » di dec 19 2017 7:16 pm

Dat is ook precies het punt wat ik wilde maken, hoe kort het brandpunt ook is, VR kan ten allen tijde uitkomst bieden want de sluitertijd kan bij elk brandpunt te lang worden om uit de hand te blijven fotograferen. Dus wat mij betreft kan bij elk brandpunt VR uitkomst bieden. Dat je er bij lange brandpunten eerder baat bij hebt dan bij korte brandpunten is natuurlijk logisch maar wil niet zeggen dat het iets is om niet mee te nemen in de overweging.

Persoonlijk zou ik misschien om die reden ook wel de Tamron 15-30 verkiezen boven de 14-24.

Ik heb trouwens ook de 50mm ART maar ik kan onmogelijk uit de vrije hand onder de 1/160ste fotograferen, uiteraard zijn er wel truukjes om het toch te kunnen doen zoals tegen iets aan gaan leunen/steunen enzow maar gewoon uit de vrije hand lukt me dat echt niet. Vind het dan ook bijzonder knap dat iemand uit de hand met een D850 (die bijna dezelfde pixeldichtheid heeft als een moderne crop camera) en een 50mm uit de hand kan werken op 1/30ste.

@Jan24, Of die twee zo verschillen in scherpte daar geloof ik niet zo in, volgens mij ontlopen ze elkaar nauwelijks. Daar komt bij dat je die stabilisatie uit kan zetten als het niet nodig is en dat levert wat scherpte op. En bij een lens die het niet heeft kan je het niet aan zetten mocht het toch een keer nodig zijn.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor TinoK » di dec 19 2017 8:04 pm

Janvis schreef:Ik heb trouwens ook de 50mm ART maar ik kan onmogelijk uit de vrije hand onder de 1/160ste fotograferen, uiteraard zijn er wel truukjes om het toch te kunnen doen zoals tegen iets aan gaan leunen/steunen enzow maar gewoon uit de vrije hand lukt me dat echt niet. Vind het dan ook bijzonder knap dat iemand uit de hand met een D850 (die bijna dezelfde pixeldichtheid heeft als een moderne crop camera) en een 50mm uit de hand kan werken op 1/30ste.


@JanVis,
Oefening baart kunst. Het is de manier hoe je de camera vasthoud, net zoals een lasser zijn lastang vasthoud (Ik heb trouwens vroeger ook gelast).
Ik zet de lens altijd op mijn vingers. en zorg er dan voor dat het meeste gewicht op mijn vingers rust. De body stuur ik alleen maar en gebruik mijn vingers dus als statief. Ik gebruik ook een batterijgrip voor de balans, dat scheelt ook een jas.
Een 50mm op 1/160sec vind ik best zonde. Maar goed als het niet anders kan dan is het zo.
Vaak werkt VR mij tegen en zet ik het dus niet vaak aan. Ik gebruik liever de oude analoog vuistregel, dus de 200-400 op 1/400sec

Verder moet je ook rust brengen in je fotografie. Dat heb ik gemerkt toen ik overstapte van de D610 naar de D810. Nu met de D850 erbij, geen centje pijn. Wat ook helpt is je verdiepen in het AF systeem wat Nikon gebruikt. Daar zijn hele goede boeken over.

@bcvthul,
VR kun je voor meerdere dingen gebruiken.
Als je zelf geen vaste hand hebt. boven de 1/500sec heeft het dan ook geen nut meer. Of om bijv lichtstops te winnen. De VR van Nikon geeft gemiddeld een 3 a 4 stops winst. Deze stops langer gaat ten goede van de stops ISO omhoog, dat kun je laten.
Met een 70-200 is dus 200mm op 1/60sec heel goed te doen. zelfs 1/30sec is mogelijk met VR.
Als je de oeroude analoge vuistregel gebruikt, dus in mijn geval in FF is de sluitertijd 1/brandpuntsafst. igv Nikon digitaal geven ze wel eens 1,5 of 2 keer. Bij crop komt de cropfactor nog eens om de hoek kijken.
Ik houd altijd aan bijv op 200mm, 1/200. Alles langer dan 1/200 is te lang. Op 70mm bijv, 1/80sec. Alles langer is te lang. VR stops tel ik dus vanaf de brandpunts afstand en dan langer.
Maar...........Je wilt ook niet dat je het risico loopt op een onscherpe foto. Dus ingeval van een 70-200 op 200mm zou dan 1/200sec met 3 stops terug, 1/30sec kunnen worden. Ook dit is voor mij best link en zou nooit langer gaan dan 1/60.
Dit is allemaal persoonlijk.......
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor jan24 » wo dec 20 2017 9:29 am

Janvis schreef:@Jan24, Of die twee zo verschillen in scherpte daar geloof ik niet zo in, volgens mij ontlopen ze elkaar nauwelijks. Daar komt bij dat je die stabilisatie uit kan zetten als het niet nodig is en dat levert wat scherpte op. En bij een lens die het niet heeft kan je het niet aan zetten mocht het toch een keer nodig zijn.

In het voorbeeld dat ik heb aangehaald gaat het m.i. niet om of de stabilisatie is in- of uitgeschakeld.
Het totaal ontbreken van deze functie maakt genoemde lens een fractie scherper. Zo althans heb ik uit testen begrepen.
Ik lees nu dat jij ook in die richting dit opmerkt.
En of het gegeven van het wel of niet ontbrelken van de stabilisatie optie voor alle lenzen geldt weet ik niet.
Bij de aanschaf van mijn Tamron heb ik dat wel mee laten wegen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor a vgastel » za dec 23 2017 10:32 am

Veel doen en veel blijven doen dan gaat het zeker lukken , stabilisatie kan in veel gevallen fijn en makkelijk zijn.
Gebruik veel oude objectieven van 20mm tot 500mm uit de hand en geloof me ze zijn goed te doen.
En daan gaat het ook met de 500mm op1/30 oefen veel en de goede houding .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo dec 24 2017 10:32 am

Als groothoek liefhebber heb ik de 16-35 met VR en die gebruik ik als ik verwacht de VR echt nodig te hebben. Die is ook in gebruik als ik iets van straatfotografie zou doen. De 14-24 is me dan te kwetsbaar.
Handig dat Nikon meerdere objectieven heeft die dicht bij elkaar zitten, zodat je die keuze kunt maken. Allebei gewoon tweedehands gekocht, en dan hoef je er vrijwel niet op af te schrijven.

De AF-S motor in het objectief zou zo'n 10 jaar mee gaan. Ik zit nu te weinig in het tweedehands circuit, om daar wat over te zeggen. Mijn objectieven zijn nu 10 en 7 jaar oud. Nergens last van, maar nog diep in m'n fotokast ligt een AF-S 24-70 die bij tweedehands aankoop slechts 250 euro kostte, en die soms wel, soms niet focust. Nu ga ik jaarlijks op bedevaart naar Nikon Beverwijk, maar nog nooit gevraagd wat een reparatie ervan zou gaan kosten.
Wat kost een tweedehands Nikkor: http://www.fotoversicherung.com/fotover ... ste-nikon/
Er zitten fouten in en de Duitse prijzen zijn lager dan in Nederland, ook nieuw in de winkel.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor Snoepjess » zo dec 24 2017 7:23 pm

Hartelijk dank allemaal voor de vele en vooral de zeer interessante reacties.

Tino Tweak schreef:@Snoepjess

Dit bereik heb je geen VC/VR nodig!

95 Euro erbij en dan heb je een nieuwe bij omnifoto in Groningen...... :prost:

https://www.omnifoto.nl/product_detail. ... even&c=&q=


Het is toch bovenstaande (nieuwe) lens geworden. Hartelijk dank voor deze gouden tip!

Fijne kerstdagen toegewenst en vooral veel plezier!

Groetjes.
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Oude lens aanschaffen, slim idee?

Berichtdoor TinoK » zo dec 24 2017 11:25 pm

Geen dank :prost:
Laatst gewijzigd door Robert op ma dec 25 2017 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten