Ruis Nikon 12-24 mm

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Ruis Nikon 12-24 mm

Berichtdoor TimD500 » do mei 10 2018 7:36 pm

Sinds kort heb ik mijn D3200 ingeruild voor een D500. Deze kon ik overnemen van mijn collega en kreeg er ook de Nikon 12 24mm bij.
Het objectief dat ik normaal veel gebruik is de 18 200 VR.
Ik heb een aantal test fotos gemaakt om de ruis te vergelijken tussen de cameras. Dus op een statief een aantal fotos op iso 100-200-400-800-1600-3200
Toen heb ik ook wat test fotos gemaakt met de 12 24mm en 18 200mm op de D500.
En mij viel op dat er op de 12 24 veel meer ruis te zien was. Ook had ik veel minder chromatische aberratie verwacht ten opzichte van de 18 200.
Ik dacht altijd dat de camera bepalend was voor de ruis maar mijn fotos liegen niet. Zou er iets mis zijn met de 12 24 mm of is dit toch niet zo'n geweldige lens?
TimD500

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis Nikon 12-24 mm

Berichtdoor Patrick » vr mei 11 2018 2:15 am

Ruis komt niet van objectieven. Hooguit indirect (je wordt gedwongen met hogere ISO waarden te schieten met minder lichtsterke objectieven). Waarom je meer ruis denkt te zien bij verschillende objectieven... geen idee. Weet je zeker dat je belichtingen hetzelfde zijn, naast de instellingen?

Wat meer lensfouten is vrij normaal in dit toch wel extreme bereik. Het hoeft niet, maar je ziet het toch best bij veel objectieven in dit bereik. Zeker ook bij de echt lichtsterke, was deze niet eens is (ik neem aan dat het de Nikon AFS 12-24/4 G is?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis Nikon 12-24 mm

Berichtdoor Vincent » vr mei 11 2018 7:44 am

Patrick schreef:Ruis komt niet van objectieven.


In absolute zin niet nee.

De perceptie van ruis kan echter bij groothoek opnames wel toenemen als de details van de opname kleiner zijn en de ruis dus relatief groot is tov die details.

Ook is ruis beter zichtbaar in grotere vlakken met relatief gelijke kleur en belichting (zoals luchten, muren, etc) en die zie je vaker (maar niet alleen) bij groothoek opnames.

Daarnaast zoomt men bij groothoek opnames vaak verder in om details/scherpte te controleren waarmee de grootte/zichtbaarheid van de ruis op de scherm ook toeneemt.

Ruis komt direct nooit door een objectief, het gebruik ervan kan wel zorgen dat de perceptie van de ruis toeneemt. TS geeft te weinig informatie om te kunnen zeggen dat dat hier het geval is.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis Nikon 12-24 mm

Berichtdoor TimD500 » za mei 12 2018 5:20 pm

Bedankt voor de reacties,
Het gaat inderdaad om de Nikon AFS 12-24/4 G. Ik had de belichtingsinstellingen bij de testfotos exact hetzelfde gehouden en ook de brandpuntafstand in beide gevallen op 18mm gezet. In Photoshop beide testfotos in lagen over elkaar gezet om te vergelijken. Ik zag duidelijk verschil met de iso op 1600.

Ik zal binnenkort nog wat fotos maken onder andere omstandigheden om te vergelijken
TimD500

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis Nikon 12-24 mm

Berichtdoor Wally118 » zo mei 13 2018 4:51 am

Misschien zou je de 2 foto's hier ook eens kunnen plaatsen??
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten