Kwaliteit groothoeklens

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Oktay » za jun 02 2018 4:21 pm

Beste leden,

Ik heb een Nikon D500. Ik ben zelf beginnend en heb nog beperkte lezen in bezit. Ik ben begonnen met macrofotografie en heb daarvoor de Tokina 100mm gekocht. Daarnaast heb ik een prime 35mm Nikon. Nu overweeg ik om een groothoek lens aan te schaffen voor landschap- en astrofotografie.
Nu snap ik dat een DX camera en landschapsfotografie niet de ideale combinatie is, maar goed. Ik wil een FX lens kopen i.v.m. een tweede (FX) body in de toekomst.
Mijn vraag is niet zozeer welke groothoeklens het beste is, maar meer de interpretatie van aantal MM en kwaliteit. Ik zie bijvoorbeeld groothoeklenzen van 15-30mm, 18-36mm etc. Je hebt ook een lens van 17-55mm. Daarnaast heb je de standaard 35mm 1.8. Al deze lenzen hebben een andere prijs en kun je ermee even goede foto's nemen?

De goedkoopste is de 35mm van Nikon. Kun je daarmee kwalitatief dezelfde foto's maken als die van 17-55mm Nikon of dergelijks. Ik vind het ook lastig om mijn vraagstelling precies te formuleren. Ik probeer de verbanden te leggen tussen de mm's, kwaliteit, prijs en definitie groothoek.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor gijs sandberg » za jun 02 2018 5:17 pm

Beste O,
De 35mm van NIkon die je bedoelt is waarschijnliijk de 35mm 1.8 DX lens, gemaakt als budget-standaardlens voor DX kamera's, niet als groothoek.
Zoals gebruikelijk is meestal alle waar naar zijn/haar geld.
Voor "echt" groothoek zou ik kijken naar primes als de 20mm 1.8 van Nikon (een FX-lens).
Met de beperking dat het DX lenzen zijn is er bij Nikon wel enige keus, maar het houdt niet over... (en meest zoomlenzen)
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#DX
Vele mensen met een ruim budget kiezen voor de 14-24 2.8 van Nikon.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor henkk » za jun 02 2018 6:35 pm

Beste Oktay,
Aangezien je al een 35 mm prime hebt, zou ik bij primes blijven. Een 20 mm is dan een goede keuze (Sigma Art 1.4 of Af-s Nikkor 1.8 of af-d Nikkor 2.8).
Bedenk dat je ook opnames kunt stitchen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Boem » zo jun 03 2018 11:15 pm

Als je zeker weet dat je ook een fx camera wilt maar nog niet teveel aan de lens wil uitgeven zou je ook een f2.8 20mm af-d kunnen proberen. Kost niet veel, is op dx vergelijkbaar met 30 mm op fx en is lekker compact.
Maar met zo'n camera zou ik me ernstig afvragen of je wel naar fx wilt. Dan zou je ook een tweedehands tokina 11-16 mm kunnen proberen. Ook niet al te duur, scherp en f2.8. En als je dan toch een fx camera gaat kopen kun je deze lens op 16mm ook gebruiken (zegt men).
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Patrick » zo jun 03 2018 11:30 pm

20mm is op DX nauwelijks een groothoek te noemen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor ReneG » ma jun 04 2018 12:55 am

Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een 20mm f/1.8 waar ik al redelijk weg van ben (en ik heb een 14-24). Hij schijnt voor Astro ook fantastisch te zijn, de vertekening is minimaal en je kunt er hele creatieve dingen mee doen door de extreem korte scherpstelafstand.

Dat gezegd hebbende, ik vind 20mm ook niet heel erg veel groothoek op DX... Ik zou puur voor DX de 11-16 van Tokina overwegen. Of als je geld over hebt, de 14-24 van Nikon...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Oktay » ma jun 04 2018 3:05 pm

Bedankt voor de reacties. Ik vraag me wel het volgende af. Stel ik schaf een 20mm f/1.8 aan. Dit is dan 30mm op de DX. Nu heb ik een 35mm van nikon 1.8. Mijn vraag is meer is de ene lens scherper dan de andere lens, ongeacht het aantal mm's?
Want ik heb moeite met het koppelen van millimeters aan kwaliteit. Kan ik met mijn huidige 35mm even scherpe foto's maken als de 20mm of de 11-16mm van Tokina bijvoorbeeld?

Mijn overweging was om te gaan voor de nieuwe Tamron 15-30mm. Op internet lees ik heel veel goede recensies. Wordt zelfs vergeleken met de Nikon 14-24mm qua kwaliteit.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor henkk » ma jun 04 2018 3:49 pm

Mm's hebben niets met kwaliteit te maken. Een prime 1.8 nikkor van 20mm zal kwalitatief vergelijkbaar zijn met een 1.8 35 mm nikkor. Zooms hebben meer compromissen dus blijven kwalitatief veelal achter (maar er zijn uitzonderingen).
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Boem » ma jun 04 2018 9:17 pm

Een van de vragen is toch echt: hoe wijd moet je groothoek zijn? Mijn ervaring was dat, toen ik eenmaal met groothoek was gaan spelen, ik eerst steeds wijder wilde gaan vanwege het spectaculaire effect, om dan langzaam terug te gaan naar mijn (voorlopige) voorkeur. Een goede, echte groothoek zoomlens zoals de 11-16mm biedt die keuze.

over mm en scherpte: de 35mm DX (of heb je die niet) is wel scherp in het centrum en lekker compact, maar ik vond op de d7100 de onscherpte erg onrustig en ook bij tegenlicht was - tie niet geniaal. Ik verwacht dat de 20mm veel beter is in die opzichten, zeker als je cropt op DX. Mar inderdaad, 20mm op DX is nauwelijks groothoek.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor bulke41 » do jun 14 2018 11:12 pm

Ik heb de sigma 12-24 versie 2, de versie die voor de ART kwam, deze zal dichtst qua beeldhoek komen bij wat jij wil op crop


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kwaliteit groothoeklens

Berichtdoor Oktay » vr jun 15 2018 6:16 pm

Ook leden die ervaring hebben met de tamron 15-30mm als alternatief voor de nikon 14-24 mm??
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten