Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor HansH2 » vr jan 22 2021 4:48 pm

Ik twijfel tussen een 14-24/f2.8 en een 24/f1.4
De een levert een extra grote beeldhoek, maar is wat minder lichtsterk, de ander een vaste beeldhoek maar een groter diafragma. Omdat ik de lens in de gouden uurtjes en soms bij schemering of nacht wil gebruiken vraag ik me af of de prime een betere optie is.
Wat is wijsheid en wat zijn eventuele opties?
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor justme » vr jan 22 2021 4:54 pm

Je hebt zelf twee dergelijke primes gehad, dus die kennis bezit je reeds. Lijkt me dat die 14-24 best zwaar wordt icm met jouw body.

In de tijdsbestekken die je noemt zult je wss al snel een statief gebruiken, waardoor diafragma al iets minder van belang is
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor George Fennes » vr jan 22 2021 5:14 pm

24 mm prime is heel mooi maar een 14-24mm zoom geeft je wel meer vrijheid zeker als je in smalle straatjes fotografeert en je kan niet verder naar achter.
Ik weet niet hoe deze beide objectieven zich t.o.v. elkaar laten vergelijken.
Is er veel kwaliteitsverschil of is het voor jou acceptabel.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor ReneG » vr jan 22 2021 6:24 pm

Ik weet niet welke apparatuur je hebt, dus ik kan alleen maar feedback geven over mijn ervaringen.

De 14-24 is zonder meer erg goed. Als ik 'alleen groothoek' ga neem ik deze mee. Scherpte, contrast etc. is uitstekend en de vertekening is goed te corrigeren. Vaak werk je met kleinere diafragma's dus lichtstekte is m.i. wat minder belangrijk, tenzij je uit de hand moet fotograferen of iets bijzonders wilt qua scherptediepte. Hij heeft echter ook nadelen. Standaard filters passen er niet op (geen schroefdraad) dus je moet een heel duur (en lomp) filtersysteem kopen als je filters wilt gebruiken. Ook is hij van voren tamelijk breed, zeker bij de zonnekap. Ik merk dat het dat soms lastig maakt om hem in kleinere tassen naast andere lenzen mee te nemen. Verder is het frontelement relatief kwetsbaar als hij op 14mm staat en hij is ook enigszins aan het gewicht en wat 'front-heavy' als je hem op een kleine body zonder grip gebruikt, al vind ik deze laatste punten persoonlijk geen probleem.

Ik zocht echter wel naar een alternatief om een beetje 'extra' groothoek mee te nemen zonder die lompe 14-24 mee te nemen. Ik had een 24mm op het oog, maar toen ik met iemand van Nikon Nederland sprak op een clubdag raadde die me heel stellig de 20mm f/1.8 aan. Die is het uiteindelijk ook geworden.

Deze lens is veel lichter en kleiner dan de 14-24. f/1.8 is meer dan lichtsterk genoeg en er passen standaard 77mm filters op. Qua scherpte en kwaliteit is hij gelijkwaardig aan de 14-24, vertekening is zelf nog iets minder en ook eenvoudig te corrigeren. Tenzij ik een specifiek doel heb voor groothoek met de 14-24 gaat de 20mm mee. Bijkomende voordeel is dat hier een 100mm filtersysteem op past als je met grijsverloop etc wilt werken, wat gewoon de helft goedkoper is dan een 150mm systeem voor de 14-24 en ook een stuk minder lomp is.

Het grootste voordeel van deze lens vind ik echter dat hij op heel korte afstand scherp kan stellen (20cm van de sensor, wat ongeveer 10cm voor de lens is). Dit biedt heel veel creatieve opties. Je krijgt bijna macro-achtige beelden, waarbij je een klein onderwerp dicht voor je lens kan plaatsen en groot in beeld kunt brengen, terwijl je nog steeds een hoop achtergrond mee kan nemen die bovendien mooi onscherp kan worden gemaakt. Tenzij je heel specifiek de bokeh van de 24mm f1.4 nodig hebt, zou ik de 20mm f/1.8 boven de 24mm verkiezen.

Dus ik zou een lans willen breken voor de 20mm f/1.8, die bovendien goedkoper is dan beide andere lenzen die je op het oog hebt. Dan hou je nog geld over om in een 100mm systeem te investeren. Dat gezegd hebbende, als je denkt meer dan 20mm groothoek nodig te hebben zou ik voor de 14-24 gaan, maar ik neem aan dat dat niet echt speelt omdat je het ook over de 24mm f/1.4 hebt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor henkk » vr jan 22 2021 7:45 pm

14 is echt heel anders dan 24 mm dus een zoom is veelzijdiger. Maar dat was niet mijn keuze. Ik heb al jaren een 20/2.8 AF-D Nikkor en inmiddels ook al een tijd de Sigma Art 20/1.4.
De nikkor is mooi klein en super op dx camera's. Daarvoor ooit gekocht. De Sigma is gigantisch (zoiets als de Nikon 14-24) en optisch geweldig. I.c.m. een hoge resolutie camera (d8xx) heb je tot 50 mm eigenlijk niks anders nodig omdat je even goed kunt croppen uit het 20 mm beeld. Ook zeer geschikt voor architectuur (staand opnemen en de onderkant eraf croppen).
Een AF-S nikkor 20/1.8 zal je wellicht iets dergelijks bieden. Die 1.8's zijn doorgaans ook erg goed.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor HansH2 » vr jan 22 2021 7:53 pm

Het objectief wordt op een D800 geschroefd, maar gewicht is geen doorslaggevende factor. 20mm klinkt als een goed en sympathiek geprijst alternatief, een prijs die ruimte biedt om er evt een 35mm ocassion bij te nemen.voor de 'dagelijkse boodschappen'. Ik wacht de lockdown af om bij Cameraland te gaan uitproberen. Hopelijk geldt die 10% korting voor clubleden dan nog.
De 14-24 zoom valt zgaz af gezien de praktische nadelen. Dus de keuze gaat tussen de 20 en de 24.

Dank voor de adviezen allemaal!
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor Patrick » vr jan 22 2021 8:11 pm

Een 20mm is echt heel wat anders dan een 24mm! Scheelt heel veel.

Persoonlijk zou ik een 20 met een 28 combineren en de 24 met een 35. Maar mixen kan natuurlijk ook; ook een 24 en een 35mm zijn verschillend genoeg!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor henkk » vr jan 22 2021 8:18 pm

Kijk eens op nikkor objectievensimulator (via enige zoekmachine). Dan zie je wat de verschillen zijn tussen de brandpunten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor justme » vr jan 22 2021 8:19 pm

Ik zou persoonlijk wel iets wijder zoeken dan 24mm, soms toch net wat te weinig groothoek
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor Patrick » vr jan 22 2021 8:51 pm

Ligt eraan wat je erbij hebt en wat je wil. Ik vind de combinatie 24mm en 50mm heel fijn werken. Net als 24mm en 85mm trouwens.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 22 2021 9:02 pm

Wat voor camera gebruik je? Ik neem aan dat je vanwege voldoende scherptediepte geen foto's gaat maken met een maximaal diafragma.
De noodzaak van een lichtsterk objectief is deels afhankelijk van de gevoeligheid van de sensor, de hoeveelheid licht er nodig is om de AF te laten weken en de signaal/ruisverhouding bij hoge ISO.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor ReneG » vr jan 22 2021 9:21 pm

Persoonlijke mening voor FX: Ik ben voor de combi 20-35-85mm gegaan. 50mm is voor mij vlees noch vis (heb hem maar gebruik hem zelden tot nooit). 24 voegt m.i. weinig toe aan een set waar 20 en 35 in zitten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor Patrick » vr jan 22 2021 9:30 pm

Ik werk met een "DX" systeem en heb 16-23-35-56-90 (en een 60mm macro). Omgerekend dus 24-35-52-85-135. Ik heb ze eigenlijk nooit allemaal bij me maar maak een selectie voor het doel van dag of waar ik zin in heb. 1, 2 of 3 objectieven. Sinds ik de 16mm heb blijft de 23 vaak thuis. De 35mm bleef vaak thuis en gaat juist weer vaker mee. De 56mm (1.2!) ging vaak samen met de 23mm op stap maar tegenwoordig pak ik juist vaak de 90mm. Dus waar ik vroeger vaak met 23+56 liep is het nu vaak 16+35+90 geworden. Het kan verkeren...

Of ik pak gewoon een zoom. Of twee. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor henkk » vr jan 22 2021 10:27 pm

ReneG schreef:Persoonlijke mening voor FX: Ik ben voor de combi 20-35-85mm gegaan. 50mm is voor mij vlees noch vis (heb hem maar gebruik hem zelden tot nooit). 24 voegt m.i. weinig toe aan een set waar 20 en 35 in zitten.

Dat is ook mijn favoriete reeks, bij keuze uit 20, 24, 35, 50, 60, 85, 105, 35-105, 80-200 en 300 en een tc17II (ik vind het lastig ergens afscheid van te nemen dus de reeks is historisch bepaald en de meeste hebben specifieke toepassingen; heel veel pre-owneds, gelukkig kopen veel mensen spul waar ze weer snel van af willen :D ).
20-50-105 vind ik ook prettig zijnde de 20/1.4, 50/1.2 en 105/2.8. Voor safari's zijn de 80-200 en 300 dan weer beter en voor vogels de J5 met een FT1 en 300/4 (komt overeen met 810 mm FX).
Vandaag even op pad geweest met de 300/4 op FX en de J5 met 10-30 en 30-100. Helaas geen moeflons in beeld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek, 24mm prime of 14-24mm zoom?

Berichtdoor HansH2 » za jan 23 2021 10:49 am

henkk schreef:Kijk eens op nikkor objectievensimulator (via enige zoekmachine). Dan zie je wat de verschillen zijn tussen de brandpunten.


Heb ik gedaan en een 20mm benadert meer dat wat ik voor ogen heb dan een 24. De uitsnede leent zich meer voor 'dramatiek' en de kleine ruimte, daarbij opgeteld de prijs en de punten die ReneG aandroeg wordt dat 'm wel. Zit alleen in backorder bij Cameraland, dus ik moet/mag nog even wachten.
Laatst gewijzigd door HansH2 op za jan 23 2021 10:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.
D800 + prime serviesgoed
https://www.flickr.com/photos/54h2/
HansH2

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Krommenie
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten