Sigma 24-70mm F2.8 EX DG of toch een nikkon objectief?
Onderwerp:
Sigma 24-70mm F2.8 EX DG of toch een nikkon objectief?
Ik lees een hoop op het forum maar heb de volgende vraag:
Ben in het bezit van een D90 met de 18-105 3.5-5.6 ED en de nikkon 50mm 1.8.
Ik merk dat ik met de 50mm toch heel wat beter foto's schiet als met de 18-105mm.(ik weet dat deze licht sterker is)
Op het scherm van de camera ziet het er allemaal super uit,maar als ik alle inlees op de computer vallen de foto's van de 18-105mm toch best tegen.(is dit de kwaliteit van dit objectief?)
Als ik de sigma 24-70 2.8 zou aanschaffen zal ik dan voorruitgang boeken,of zeggen jullie spaar nog even door en zoek naar een nikkon objectief wat in dezelde zoom range ligt?(wat toch een stuk duurder is)
Tevens als aanvulling volg ik nu een cursus fotografie, waarbij ik dus steeds meer inzicht krijg hoe ik alle instellingen moet gebruiken en toepassen.
Alvast bedankt.
Ben in het bezit van een D90 met de 18-105 3.5-5.6 ED en de nikkon 50mm 1.8.
Ik merk dat ik met de 50mm toch heel wat beter foto's schiet als met de 18-105mm.(ik weet dat deze licht sterker is)
Op het scherm van de camera ziet het er allemaal super uit,maar als ik alle inlees op de computer vallen de foto's van de 18-105mm toch best tegen.(is dit de kwaliteit van dit objectief?)
Als ik de sigma 24-70 2.8 zou aanschaffen zal ik dan voorruitgang boeken,of zeggen jullie spaar nog even door en zoek naar een nikkon objectief wat in dezelde zoom range ligt?(wat toch een stuk duurder is)
Tevens als aanvulling volg ik nu een cursus fotografie, waarbij ik dus steeds meer inzicht krijg hoe ik alle instellingen moet gebruiken en toepassen.
Alvast bedankt.
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
Onderwerp:
Re: Sigma 24-70mm F2.8 EX DG of toch een nikkon objectief?
De 18-105 zou je toch wel nette foto's mee kunnen schieten, plaats eens een foto van wat je niet goed vind. Wie weet ligt het toch aan een combinatie van instellingen die wellicht de kwaliteit van je foto niet ten goede zou kunnen komen.
Ik zou doorsparen voor de ''echte'' 24-70 f2.8 van Nikon, ondanks dat hij een stuk duurder is. Kwalitatief gewoon een stuk beter, ik zou hem iig heel graag in mijn verzameling willen hebben.
Ik zou doorsparen voor de ''echte'' 24-70 f2.8 van Nikon, ondanks dat hij een stuk duurder is. Kwalitatief gewoon een stuk beter, ik zou hem iig heel graag in mijn verzameling willen hebben.
Onderwerp:
De 18-105 is redelijk goed. Er is wel een crispy verschil met de f/1,8 50.
Kijk ook eens naar de AF 24-85 f/2,8-4,0 D IF.
De AF-S 24-70mm f/2,8 G ED Nikkor is weer beter dan de 24-85 en er zijn veel gebruikers van de AF-S 24-70mm f/2,8 G ED die dit objectief gewoon op een DX camera gebruiken. Het ruime zoom bereik komt beter uit de verf op een FX camera.
Hier een overzichtje met de kwaliteitsverschillen:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf
Kijk ook eens naar de AF 24-85 f/2,8-4,0 D IF.
De AF-S 24-70mm f/2,8 G ED Nikkor is weer beter dan de 24-85 en er zijn veel gebruikers van de AF-S 24-70mm f/2,8 G ED die dit objectief gewoon op een DX camera gebruiken. Het ruime zoom bereik komt beter uit de verf op een FX camera.
Hier een overzichtje met de kwaliteitsverschillen:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf
- Hans Braakhuis
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Onderwerp:
Ik werk met exact dezelfde apparatuur en heb ook hetzelfde euvel. De 18-105 is een grappige lens, maar qua scherpte en kleur blijft deze toch echt achter. Ook na diverse instellingen volgens onze vriend Ken R. en de diverse instellingen vanaf het internet.
Verneem graag van de TS of er inmiddels een lens is gekocht of wat zijn research heeft opgeleverd.
Robert
Verneem graag van de TS of er inmiddels een lens is gekocht of wat zijn research heeft opgeleverd.
Robert
Onderwerp:
Re: Sigma 24-70mm F2.8 EX DG of toch een Nikon objectief?
Beste Nismo, zoals Rick al aangaf, je zou met de 18-105 toch hele nette foto's moeten kunnen maken.
Als de resultaten tegen vallen denken de meeste beginnende fotografen dat met beter materiaal alle problemen worden opgelost.
Dat valt meestal tegen.
Plaats eens een tegenvallende foto met exifdata, dan krijg je goede adviezen.
Ken je de regel (DX) : minimale sluitertijd = 1/brandpuntafstand maal 1,5 ?
Zo vraagt 105 mm op een DX camera een minimale sluitertijd van ca 1/160 sec, anders krijg je bewegingsonscherpte.
Vraag er maar eens naar op de cursus.
Terzijde: het is Nikon of Nikkor, geen Nikkon.
Als de resultaten tegen vallen denken de meeste beginnende fotografen dat met beter materiaal alle problemen worden opgelost.
Dat valt meestal tegen.
Plaats eens een tegenvallende foto met exifdata, dan krijg je goede adviezen.
Ken je de regel (DX) : minimale sluitertijd = 1/brandpuntafstand maal 1,5 ?
Zo vraagt 105 mm op een DX camera een minimale sluitertijd van ca 1/160 sec, anders krijg je bewegingsonscherpte.
Vraag er maar eens naar op de cursus.
Terzijde: het is Nikon of Nikkor, geen Nikkon.
Onderwerp:
Hoi is zal even en kleine toelichting geven;
Foto is gemaakt waar ik werk,was zondag middag 16:00 redelijk bewolkt.
Heb een A4'tje gebruikt,om de witbalans handmatig in te stellen,camera op statief en programma keuze diafragma gebruikt.
Heb auto focus aan en heb scherp gesteld op het hart van de bloem,deze vind ik dus tegenvallen en vind zelf dat dit scherper had gemogen.
Ik snap zeker je punt, dat het meestal aan de beginnende fotograaf ligt,vandaar dat ik het eerst hier vraag en niet gelijk ga kopen,heb ik al van geleerd.
Wat ik nu wel eerst ga kopen is een expodisc,dit zal zeker een meerwaarde zijn.
Hierbij de foto met de bijbehorende gegevens:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JARD4UCD.jpg
Brandpuntsafstand: 105mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Enkelpunt, breed
VR: ON
Diafragma: F/5,6
Sluitertijd: 1/13sec
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Belichtingscorr.: 0LW
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 400
Witbalans: Handmatige preset d-0, 0, 0
Foto is gemaakt waar ik werk,was zondag middag 16:00 redelijk bewolkt.
Heb een A4'tje gebruikt,om de witbalans handmatig in te stellen,camera op statief en programma keuze diafragma gebruikt.
Heb auto focus aan en heb scherp gesteld op het hart van de bloem,deze vind ik dus tegenvallen en vind zelf dat dit scherper had gemogen.
Ik snap zeker je punt, dat het meestal aan de beginnende fotograaf ligt,vandaar dat ik het eerst hier vraag en niet gelijk ga kopen,heb ik al van geleerd.
Wat ik nu wel eerst ga kopen is een expodisc,dit zal zeker een meerwaarde zijn.
Hierbij de foto met de bijbehorende gegevens:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JARD4UCD.jpg
Brandpuntsafstand: 105mm
Scherpstelstand: AF-A
AF-veldstand: Enkelpunt, breed
VR: ON
Diafragma: F/5,6
Sluitertijd: 1/13sec
Belichtingsstand: Diafragmavoorkeuze
Belichtingscorr.: 0LW
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 400
Witbalans: Handmatige preset d-0, 0, 0
Onderwerp:
Als ik naar deze foto kijk, heb ik het donkerbruine vermoeden dat de foto niet helemaal scherp is omdat de lens net aan te dicht op de bloem zat.
Neem de foto eens van net iets grotere afstand en hij is (misschien?) wel scherp.
Neem de foto eens van net iets grotere afstand en hij is (misschien?) wel scherp.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Onderwerp:
Heb je de ontspanknop zelf ingedrukt toen je de foto maakte? Dat kan ook op statief met die sluitertijd net even die beweging gegeven hebben waardoor je die onscherpte hebt. Dus of met een afstandbediening werken of de timer gebruiken.
Ik had ook geen AF-A gebruikt maar AF-S(ingle) zodat je er zeker van bent dat hij op dat punt wat jij wilt scherpstelt.
Ik had ook geen AF-A gebruikt maar AF-S(ingle) zodat je er zeker van bent dat hij op dat punt wat jij wilt scherpstelt.
Onderwerp:
Oke bedankt voor de tip,zal het aanstaand weekend weer proberen.
Dus met de instellingen zat ik dan wel goed neem ik aan?Of de diafragma nog iets hoger leggen,om nog meer scherpte te krijgen?
Dus met de instellingen zat ik dan wel goed neem ik aan?Of de diafragma nog iets hoger leggen,om nog meer scherpte te krijgen?
Onderwerp:
Diafragma van f 5.6 moet genoeg zijn om het hart van de bloem scherp te krijgen, wil je de hele bloem scherp hebben zou je toch wat hoger moeten.
Maar probeer gewoon wat uit, om te kijken wat diafragma precies doet qua scherptegebied kan je ook een krant beeldvullend nemen en van je grootste diafragma steeds kleiner gaan en dan kijken van welk getal je alles scherp hebt.
Maar probeer gewoon wat uit, om te kijken wat diafragma precies doet qua scherptegebied kan je ook een krant beeldvullend nemen en van je grootste diafragma steeds kleiner gaan en dan kijken van welk getal je alles scherp hebt.
Laatst gewijzigd door Rick S. op di nov 16 2010 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderwerp:
Ome Robert schreef:Ik werk met exact dezelfde apparatuur en heb ook hetzelfde euvel. De 18-105 is een grappige lens, maar qua scherpte en kleur blijft deze toch echt achter. Ook na diverse instellingen volgens onze vriend Ken R. en de diverse instellingen vanaf het internet.
Robert
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn.
Het is gewoon geen geweldige lens, en eigenlijk zou je deze ook al niet aan een beginner aan moeten raden. Je loopt al heel snel tegen de grens aan met deze lens.
Maar hij is dan ook heel goedkoop.
Onderwerp:
Oh ja nog een vraag, vanwaar ISO 400? Je zegt net dat je de foto vanaf een statief hebt gemaakt? Zou je ISO zo laag mogelijk houden dan.
Onderwerp:
Rick S. schreef:De 18-105 zou je toch wel nette foto's mee kunnen schieten, plaats eens een foto van wat je niet goed vind. Wie weet ligt het toch aan een combinatie van instellingen die wellicht de kwaliteit van je foto niet ten goede zou kunnen komen.
Ja Rick die wil ik ook wel, maar de Sigma is nog niet eens zo'n slecht alternatief. Tuurlijk heb je met de Nikkor de hoofdprijs, maar ja die prijs he.
Uitstekende waar is heel duur.
Er zou zoiets moeten zijn als lens subsidie
Maar met de Sigma koop je ook gewoon een hele goede lens. Dus als de Nikkor buiten je budget valt zou ik voor de Sigma gaan.
Onderwerp:
Tja Jan bij jou is het geld even op denk ik na de aankoop van de D7000. Ik moet de D7000 en/of de D300(s) nog kopen dus voor mij is die lens ook nog ver weg. Ik fotografeer nog met de 18-70mm die me op mijn huidige body (D70) niet tegenvalt.
Onderwerp:
Ik had even gekeken naar de prijs van het nikkon objectief,valt wel even iets te ver uit mijn budget..de 24-70 dan.de24-85 2.8-4 is een prijs die me dan wel iets beter aanstaat,maar de 24-70 van sigma is toch weer licht sterker..(of heb ik dit fout)
Ik had de iso op 400 staan omdat ik het toch vrij donker vond,wou zeker weten dat de kleuren er goed uit kwamen.
Ik had de iso op 400 staan omdat ik het toch vrij donker vond,wou zeker weten dat de kleuren er goed uit kwamen.