Oefening baart nog geen kunst, scherpte kit lens D50 ?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Oefening baart nog geen kunst, scherpte kit lens D50 ?

Berichtdoor Rob » zo feb 12 2006 10:23 pm

Hier ben ik weer ;)

Ik heb wat fotografie hobby klusjes gedaan, een receptie van een bekende en een koor gefotgrafeerd. Eerste is crappie gegaan en de 2e ook :) Eerste was ook nog een andere fotograaf ik was er puur voor hobby en extra (2 doen meer als 1) afleveren van foto's. Het koor was voor mijn vriendin maar daar heb ik zitten knoeien met camera instellingen zoudat juist de mooiste foto's op ISO 1600 zijn genomen...behoorlijk...minder prettig.

Maar je leert niet als je geen fouten maakt dus ik maak voorderingen om het zo maar te noemen 8)

Nu had ik ten eerste mijn tele 55-200mm bij het koor niet bij mij en een andere beginnende fotograaf (net basis fotovakschool gestart) wel met zijn canon spullen hij had 4.0 lenzen verdeelt over 2 lenzen tot 200mm max. Waardoor hij dus hele mooie close ups kon maken, je mocht gewoon flitsten.

Nu de vragen
-Met mijn flitster SB-600 erop kwam ik eigelijk in de P stand altijd uit op 1/60 met F5 maar ik dacht dat je met de SB-600 ook kon schakelen naar 1/125 bijvoorbeeld Maar dit doet hij niet in de P stand klopt dit (ik dacht dat hij dit wel deed)

-Ik kan dus eigenlijk, zoals een fotograaf behoort te doen, alleen de M stand gebruiken en dan 1/125 of 1/200 pakken en dan met het diafragma spelen als de donkere mensen (gospel) blank worden door de flits :P Dan ben ik van de bewegingsonscherpte af bij 1/60 wat ik nogal wat had.

-Nu had ik het idee dat zijn foto's gewoon een stuk scherper zijn, ik sprak een collega van mij die ook met fotografie gewerkt heeft en die zegt met de kit lenzen heb je "plastic" objectieven en de 4.0 2.8 zijn van "glas" en dit geeft een stuk helderder kwaliteit ? Klopt dit ?
-Zou één van onderstaande lenzen mijn "softe" foto's oplossen of hebben julie een betere oplossing want zeker op 100% mis ik wat scherpte heb ik het idee ? Gaarne jullie blik ?

Mijn marktonderzoek heeft mij gebracht tot deze lenzen zou dit een verscherping kunnen brengen tot mijn foto's ?

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Nikon
Sigma AF 18-50/2.8 EX DC Nikon 8) 8)

1/60 F5 ISO400 SB-600 flits ik vind hem dan niet echt scherp als ik eerlijk ben:
vol formaat

Afbeelding
Rob



Onderwerp:

statief?

Berichtdoor roel » ma feb 13 2006 12:07 am

Dag Rob,
Even een korte reactie op jouw stuk: ik heb het sterke idee dat het niet aan de lenzen ligt. Er zijn natuurlijk altijd betere lenzen, maar de kitlenzen zijn geen plastic bekers o.i.d.. Met de kitlenzen zijn erg mooie foto's te maken. De grenzen van die lenzen zie je pas echt bij foto's waar vertekening dodelijk is (architectuur) of waarbij briljantie het ding is.

Het probleem lijkt me dubbel:
Kijk ten eerste nog eens goed de handleiding van de camera in combi met de flitser na. Het lijkt me toch dat de flitssynchronisatie hoger kan zijn (volgens de brochure max 1/500 sec). Wellicht moet je 'm dan van de P-stand in de S-stand (sluitertijdenvoorkeuze) zetten.

Probeer daarnaast eens te werken met een statief. Zeker als je met 1/60 sec werkt, is bewegingsonscherpte niet ondenkbaar. Maak daarnaast ook rustig foto's. Camera stevig aan het oog houden en zonder kracht afdrukken. Niet abrupt/schokkerig afdrukken.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rob » ma feb 13 2006 8:21 am

Morgen,

Jeps 1/500 is te halen maar alleen in de M stand en de S stand, de S stand kreeg ik daar niet voor elkaar ik heb thuis ook de camera gereset. Ik zet nu eerst de camera aan en dan de flitster pas.

Voor een statief was vrij weing plek helaas...maar zou dit bij 1/200 ook een verbetering op leveren ?

Dat schokken kan idd wel een oorzaak zijn dat zal mijn hartslag geweest zijn.
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor janwerner » ma feb 13 2006 11:46 am

Het beste is om te flitsen in de M-stand. Dan heb je zowel controle over het diafragma & de sluitertijd (1/125 is een veilige tijd, het hoeft niet perse 1/250 of bij de D70 zelfs 1/500 sec te zijn). Als ik de foto bekijk dan zie ik dat de flitser te kort schiet. Het met 1 SB600 of 800 onmogelijk om deze ruimte voldoende uit te lichten. Je kan ook zien dat de mensen vooraan in de banken en links, (door de reflectie van de banken) voldoende licht krijgen maar het koor onvoldoende.
En remedie kan het verhogen van de ISO zijn, maar dan nog ga je het aldaar niet redden. Bedenk dat de kracht van een flitser pas bij 400 ISO verdubbeld en daarna bij 1600 ISO, maar 1600 vind ik, qua ruis, persoonlijk onaanvaardbaar.
janwerner



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di feb 14 2006 10:44 am

Dag Rob,

Ik heb de thread gelezen. Met een flitser kun je de ruimte niet volledig uitlichten. Je bent dan afhankelijk van de gekozen gevoeligheid en de sluitertijd.

De scherpte van de foto is best wel goed. Er staat veel op de foto. De foto wijst op het gebruik van een groothoekstand van jouw objectief. Je kunt dan niet verwachten dat elk gezicht met "pukkeltjes en al" haarschip op de foto komt. Een afdruk van 13x18 zal laten zien dat het best meevalt.

Wil je nog scherper...dan moet je een statief gebruiken.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Rob » wo feb 15 2006 12:42 pm

Is een stafief dan echt scherper in zo'n situatie, los van het feit dat ik 1/60 gebruikte ivm onervarenheid ?

Maar een stafief dat staat weer zo " overdreven " maar misschien moet ik wennen dat ik fotograaf wordt :)
Rob



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo feb 15 2006 1:29 pm

Dag Rob, forumvrienden/Nikonvrienden,

Ja Rob dat is beter in deze situatie. De regel van de sluitertijd 1/brandpuntsafstand is een vuistregel waarbij het nog redelijk is.

Ik kom inderdaad wel eens fotografen tegen die denken dat het overdreven staat.
Het niet-fotograferende publiek is verstandiger en denkt dat je een serieuze fotograaf bent. Dat je serieus werkt maakt van compositie en scherpe foto's nastreeft.

Toen ik een aantal jaren geleden mijn foto hobby wat serieuzer ging oppakken was het eerste wat ik kocht een statief, een camera en een 50 mm lens.

Goed en wel, in de kerk gebruik je het statief, je kiest het het beste diafragma (tussen 8 en 11 - dan heb je veel scherptediepte en ik denk dat in dit gebied jouw zoom - net zoals veel andere lenzen - het scherpst is) en laat de camera de sluitertijd bepalen. Je gaat dus uit van diafragma voorkeuze. Dus voor scherpe foto's statief en diafragma tussen 8 en 11 (diafragma voorkeuze).

Succes!

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten