Weer tamron 17-50

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor toepus » vr mar 30 2012 10:56 am

Ik kan alleen maar over de Tamron 17-50mm f/2.8 zonder VC oordelen. Maakt schitterende plaatjes, heb nooit spijt gehad dat ik deze lens heb aangeschaft. :wink:

Toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
Gebruikersavatar
toepus

Forumlid
Berichten: 97



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Yaron » vr mar 30 2012 11:27 am

Nou inderdaad! Ik heb dit objectief (dus zonder vc) nu een paar weken en stond laatst paf toen ik de foto's op mijn computer zag. Het is een erg goede aankoop geweest.
D3000, een flitser, steeds meer objectieven en een te kleine fototas
http://www.yarondaniel.wordpress.com
Gebruikersavatar
Yaron

Forumlid
Berichten: 56


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor jac49 » vr mar 30 2012 11:35 am

En dit is nog een fan van de Tamron 17-50mm f/2.8 zonder vr.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de Tamron beter is dan de Nikon 17-55 f/2.8 vr, maar de Tamron komt er wel heel erg dicht bij in de buurt.,
en dat voor een betaalbare prijs. :mryellow:
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Hasselbox » vr mar 30 2012 1:26 pm

En ook nog eens vijf jaar garantie bij Tamron.
Ik koos dus ook voor de Tamron ipv de Nikor.
Van het geld dat ik overhield heb ik een mooie tweedehands Cxxxn pixma 9500 Mark2 gekocht.
Plus nog een Tamron 90mm-f/2.8 macro. Uiteindelijk nog 70 euro over in de beurs. :P

Gr Hasseldinges.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor George Fennes » vr mar 30 2012 11:02 pm

jac49 schreef:En dit is nog een fan van de Tamron 17-50mm f/2.8 zonder vr.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de Tamron beter is dan de Nikon 17-55 f/2.8 vr, maar de Tamron komt er wel heel erg dicht bij in de buurt.,
en dat voor een betaalbare prijs. :mryellow:
Jac.

Jac qua scherpte tot in de hoeken is de Tamron verre superieur aan de Nikon hoor!
Qua bouw en snelheid wint de Nikkor het!
Dan is er nog iets waar de Nikon het van wint en dat is de PRIJS!!!
In dat opzicht is de Nikon niet te kloppen, maar dat zal niemand erg vinden :lol: :lol: :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor t. hurkmans » za apr 07 2012 7:40 pm

Ik had laatst een Tamron 17 - 50mm (zonder VC) via Marktplaats gekocht. Ga ik hem ophalen, blijkt de filterring van de lens los te zitten. Na wat heen en weer gepraat kon er € 25,00 van de prijs af. Thuis met een tandenstoker en secondenlijm de zaak vastgezet, de lijmresten verwijderd en een dagje laten liggen. Geen beweging meer in te krijgen en ik ben keiblij met deze, voor mij voordelige, aanschaf, want het ding geeft prima beelden. Ik gebruik mijn primelenzen nu uitsluitend nog maar voor mijn analoge F3. Zo goed vind ik die Tamron. :)
t. hurkmans



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor George Fennes » za apr 07 2012 9:31 pm

t. hurkmans schreef:Ik had laatst een Tamron 17 - 50mm (zonder VC) via Marktplaats gekocht. Ga ik hem ophalen, blijkt de filterring van de lens los te zitten. Na wat heen en weer gepraat kon er € 25,00 van de prijs af. Thuis met een tandenstoker en secondenlijm de zaak vastgezet, de lijmresten verwijderd en een dagje laten liggen. Geen beweging meer in te krijgen en ik ben keiblij met deze, voor mij voordelige, aanschaf, want het ding geeft prima beelden. Ik gebruik mijn primelenzen nu uitsluitend nog maar voor mijn analoge F3. Zo goed vind ik die Tamron. :)

Je had hem ook naar de originele reparateur kunnen brengen.
Ik had hetzelfde probleem, weggebracht en gratis vastgezet.
De frontlens moest ook nog gejusteerd worden omdat je anders het risico loopt dat je scherpte verloopt.
Dus met lijm vastzetten zou ik nooit doen persoonlijk.
Maak eens een foto van een muur waar je de camera recht voorzet en kijk dan of je tot in de hoeken egale scherpte heb.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Hasselbox » zo apr 15 2012 11:13 am

Als ik 100% tevreden ben met de foto's zal ik een lens nooit testen.
Je zult dan altijd wel tekortkomingen zien die in de gewone foto niet te zien zijn.
Daardoor help je dan weer een mooie droom van het bezitten van een top objectief naar de bliksem.
Wel goed voor de fabrikanten. Bevorderd de omzet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Las2 » ma apr 16 2012 6:48 am

Mede forumleden,

Misschien een heel stomme vraag. Maar de Tamron 17-50 waarvoor gebruiken jullie deze het meest. Kan deze allround gebruikt worden (landschap, straat, stad, binnen enz) of moet je deze specifiek ergens voor gebruilen?
Las2

Forumlid
Berichten: 18



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor jan » ma apr 16 2012 7:34 am

Las2. Deze Tamron kan allround gebruikt worden met als bijkomend voordeel hij is lichtsterk (f/2.8 ) over het hele (zoom)bereik.. Dus bij slechtere lichtomstandigheden is hij tevens goed toepasbaar.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Las2 » ma apr 16 2012 8:20 am

bedankt Jan voor de reactie
Las2

Forumlid
Berichten: 18



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Gerard Volker » vr apr 20 2012 2:19 pm

IK heb sinds enige tijd de Tamron 17-50 VC, naast de Nikon 16-85. Ben zeer tevreden over de Tamron, die scherper lijkt dan de Nikon. Op de Nikon glasdag heb ik een hele serie foto's gemaakt met de Nikon 17-55 en heb deze met mijn eigen lenzen vergeleken. Ik vind de nikon 17-50 zijn geld niet waard, tenzij je op reportage naar Afghanistan wilt gaan. De Tamron is beter! Ook met VC. Diverse tests zeggen hetzelfde, recentelijk nog in Chip foto/video, waar hij o.a. met de 16-85 vergeleken werd.
De Tamron vind ik echt een aanrader.

Gerard Volker
Gerard Volker



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor slinger » do apr 26 2012 6:55 pm

Ik heb wel problemen met de Tamron 17-50 met scherpstellen. Soms stelt hij gewoonweg niet scherp en gaat het zaakje pas aan de praat als de camera een paar keer aan en uit is gezet. Met mijn Nikon lenzen heb ik hier geen last van. Uiteraard heb ik diverse keren de contactpunten grondig gereinigd. Dit is een zeer irritant mankement, want het treedt plotseling op. Voor mij geen Tamron meer de volgende keer.
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor ReneG » do apr 26 2012 7:20 pm

George Fennes schreef:
jac49 schreef:En dit is nog een fan van de Tamron 17-50mm f/2.8 zonder vr.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de Tamron beter is dan de Nikon 17-55 f/2.8 vr, maar de Tamron komt er wel heel erg dicht bij in de buurt.,
en dat voor een betaalbare prijs. :mryellow:
Jac.

Jac qua scherpte tot in de hoeken is de Tamron verre superieur aan de Nikon hoor!
Qua bouw en snelheid wint de Nikkor het!
Dan is er nog iets waar de Nikon het van wint en dat is de PRIJS!!!
In dat opzicht is de Nikon niet te kloppen, maar dat zal niemand erg vinden :lol: :lol: :lol:

Groetjes George :D


Ik wil dat toch wel nuanceren, want ik heb ze beide tegelijk gehad en ik kan de tamron qua scherpte niet superieur noemen. Qua scherpte waren ze naar mijn oordeel gelijk (ook in de hoeken), maar als je de beelden langs elkaar zette (met dezelfde instellingen) zag het beeld van de nikon er toch wat beter uit, van f/2.8 tot f/8 vergeleken. Bij een direct vergelijk met dezelfde instellingen (op een gecalibreerde monitor) leek de tamron altijd net een iets korreliger beeld te geven. Voordeel van de Tamron was dat deze iets minder gevoelig was voor flare en dat de Tamron een stuk goedkoper was. Daarentegen was de bouw, AF snelheid en AF accuratesse van de nikon beduidend beter. AF Override is soms ook handig.

Maar het gedrag van de AF gaf voor mij de doorslag. Bij omstandigheden bij slecht tot matig licht of weinig contrast in het onderwerp gedroeg de AF met de 17-55 erop zich beduidend beter dan wanneeer de tamron erop zat. Bij de Tamron leverde dat nog wel eens frustraties op als de foto incidenteel niet werd gemaakt omdat de camera niet scherpstelde, bij de Nikon trad er geen enkel probleem op (die stelt vaak zelfs nog scherp in situaties waarin ik al moeite heb om het nog goed te zien).

Uiteindelijk is de Nikon dus gebleven.Voor mij was dit het extra geld waard. Dat gezegd hebbende, de Tamron 17-50 is een uitstekende lens. Maar ik vind de 17-55 toch echt wel beter (behalve qua flare-gevoeligheid en prijs).

PS: Dit is overigens niet geschreven gesteld uit een behoefte om de aankoop te rechtvaardigen, ik had de tamron al een half jaar toen ik de 17-55 kocht en heb beide enkele maanden langs elkaar gebruikt.
Laatst gewijzigd door ReneG op vr apr 27 2012 12:38 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer tamron 17-50

Berichtdoor Marten » do apr 26 2012 8:04 pm

ReneG schreef:Ik wil dat toch wel nuanceren, want ik heb ze beide tegelijk gehad en ik kan de tamron qua scherpte niet superieur noemen........... ik had de tamron al een half jaar toen ik de 17-55 kocht en heb beide enkele maanden langs elkaar gebruikt.

Eindelijk een genuanceerd oordeel, niet op basis van grafieken maar op basis van praktijk ervaring van iemand die beide objectieven naast elkaar heeft gebruikt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten