Analoog of digitaal

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Analoog of digitaal

Berichtdoor Edwin » do jun 21 2007 11:09 am

Weet iemand waarom sommige lenzen op digitale camera's beter presteren dan op analoge?

En andersom?

Geen Dx lenzen ,dat spreekt voor zich.
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 11:18 am

De DX sensor gebruikt een kleinere beeldcirkel en dat is het betere gebied van het glaswerk.

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » do jun 21 2007 12:17 pm

Dat ie mogelijk één van de antwoorden op het deel waarom bepaalde lenzen beter op digitaal presteren. Maar nu nog andersom.

Groet, Cees
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 12:18 pm

Andersom werkt dus alleen maar in het nadeel.

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » do jun 21 2007 12:30 pm

Dat "dus" is mij te kort door de bocht. Anders had Edwin ook niet een dubbele vraag gesteld.

Groet
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

wel of niet beter presteren

Berichtdoor George Fennes » do jun 21 2007 12:31 pm

Ik heb ook wel eens gelezen dat bepaalde Analoge lenzen minder presteren op digitaal dan op analoog.

Dat zou dan komen doordat het licht op een andere manier of een toch iets andere hoek op de sensor valt.

Ik heb nu geen tijd om het na te zoeken maar ik zal trachten het bericht te achterhalen.

Misschien was het wel een bericht op dit forum.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 12:56 pm

Ik probeer juist duidelijk kort te zijn

Een Analoge lens is geschikt voor de grotere beeld cirkel die het 35MM formaat nodig heeft.

Een DX lens is geoptimaliseerd voor Een kleinere beeldcirkel

Gegegeven :het midden van een lens is scherper als het uiteinde.

Analoog glas heeft een relatief grotere diameter
DX glas een relatief kleinere. De beeld cirkel die analoog heeft overlapt het goede gebied van een DX lens gevolg enorme vignetering.

Optisch past het dus niet

Andersom wel met de nodige speling De DX beeldcirkel past prima in het analoge glas.

En zit dus juist in het scherpere gebied.



groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 1:03 pm

Ik heb ook wel eens gelezen dat bepaalde Analoge lenzen minder presteren op digitaal dan op analoog.

Dat zou dan komen doordat het licht op een andere manier of een toch iets andere hoek op de sensor valt.


Het gaat in dit topic niet om het waarom er DX lensen gemaakt worden.
Het slaat de plank totaal mis

Het heeft met de sensor grootte te maken die word bepaalt door de manier waarop het licht op de sensor valt.
Laatst gewijzigd door BUG322 op do jun 21 2007 1:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do jun 21 2007 1:05 pm

Eén theorie is dat je in sommige gevallen wat contrast gaat missen omdat een sensor een glanzender oppervlak heeft dan een filmoppervlak. Of liever gezegd, het low-passfilter dat voor de sensor zit.
Want niet altijd is het achterste lenselement van een objectief even goed gecoat als de voorste elementen, zodat je als het ware twee licht spiegelende oppervlakken tegenover elkaar krijgt.

Voor analoge camera's was het ook niet altijd nodig dat het achterste oppervlak supergecoat was, het zit immers altijd in het donker, en er komt nooit direct invallend licht richting achterkant van het objectief.

Overigens, soms zie je ook de glimmende metalen vatting gewoon zitten als je een camera op B of T zet en je kijkt richting voorkant. Dat kaatst ook weer het licht terug dat van de sensor reflecteert. Moet je wel een analoge camera nemen, natuurlijk.

Maar volgens mij zijn de geleerden het er nog niet over eens.

Wie weet zijn er wel objectieven met lensfouten die bij analoge fotografie niet opvallen, maar door het regelmatige patroon van de pixels op de sensor weer wel?

Het feit dat de hoek waaronder de lichtstralen op de sensor vallen, negatief kan werken op de beeldkwaliteit in de hoeken, is bekend. Maar ik geloof niet dat dit bij het DX-formaat nog echt een probleem is.

De fabrikanten zouden eigenlijk met een sensor moeten komen waarbij de beeldvormende elementen meer aan de oppervlakte liggen, zoals bij film het geval is. Misschien dat dat de doorbraak is waarop gewacht wordt, want pas dan kun je een effectieve volformaat digitale kleinbeeldcamera maken.

Wie weet, de 26ste juni? Ik hou in ieder geval maar niet mijn adem in...

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

analoog op DX

Berichtdoor George Fennes » do jun 21 2007 1:12 pm

Bedankt voor je heldere uitleg E.M. de Klerk.

Ik wist dat het zo ongeveer in elkaar zat, maar kon het niet zo verwoorden.

Je spaart me weer heel wat zoekwerk uit.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Edwin » do jun 21 2007 2:19 pm

Het is me al wat duidelijker :roll:
Bedankt
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 2:41 pm

Als je het mij vraagt ging de vraag meer over de vigneterings problematiek

De sensor groote is de oorzaak dat men het met minder glas kan doen(diameter).

En het ging om het uitwisselen van glas.

Het spiegelen van de sensor is een ander bijkomend effect wat niet voor elke lens geld en dat ligt meer aan de coating dus

Groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do jun 21 2007 4:50 pm

Edwin schreef:
Weet iemand waarom sommige lenzen op digitale camera's beter presteren dan op analoge? / En andersom? / Geen Dx lenzen, dat spreekt voor zich."

Lijkt mij een duidelijke vraagstelling, waaruit blijkt dat ook hij in diverse testrapporten gelezen heeft dat een objectief dat op een digitale camera goed presteert dat niet direct op een analoge camera hoeft te doen. En andersom.
Ik lees niets over vignetteringsproblematiek. Integendeel, Edwin laat juist de DX-objectieven erbuiten.

Maar laat Edwin zelf maar uitsluitsel geven?

groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 21 2007 5:01 pm

Dan heb je gelijk.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Edwin » do jun 21 2007 5:17 pm

Ja,zo bedoel ik het.
Zoals E.M. de Klerk het beschrijft.
Ik kijk soms naar [d]reviews over lensen op het web.
Soms staat bij een lens gemeld dat deze op een digitale of juist analoge camera beter presteert.
De gedachte hierachter ontgaat mij. :roll:
boekie
Edwin

Forumlid
Berichten: 497




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten