Keuze tussen AF S 18-55 en AF S 18-135

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Keuze tussen AF S 18-55 en AF S 18-135

Berichtdoor Kaatje » ma sep 10 2007 6:10 pm

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een aanbod waarover ik snel moet beslissen, vanavond al. Omdat ik twijfel en ik zo weinig tijd heb wil ik graag jullie raad.

Welke lens zouden jullie kiezen:
18-55mm f/3.5-5.6GII ED AF-S DX Zoom Nikkor of 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor

De eerste heb ik, de tweede kan ik zeer gunstig aanschaffen. Maar dan moet ik wel de eerste er wel weer voor weg doen.

Het standaard kitlensje is, denk ik, heel fijn om binnen mee te fotograferen. Daarnaast heb en gebruik ik de 55-200 VR (ook uit de kit) voor buiten. Nu maak ik veel foto's van bewegende "objecten" onder vaak lastige omstandigheden: honden in het bos, roofvogels, ruiters in de binnenbak waar ik niet mag flitsen. Daarnaast maak ik ook graag portretten, veel ook binnen. Maar ik gebruik mijn camera minsten 75% van de tijd buiten.

Bij de roofvogels kom ik over het algemeen vrij dichtbij. De honden mogen eigenlijk niet zo ver wegrennen :wink: en de ruiters, qua afstand. Ik mag in de bak fotograferen maar waar ik ook sta en met welke lens dan ook. Ze moeten echt stokstil gaan staan wil ik een scherpe foto krijgen. Bij de 55-200 gebruik ik die wel maximaal, maar de foto's met een brandpuntafstand van bij 80 tot 140 mm zijn meestal het best gelukt (dit betreft foto's in actie). De 55-200 gebruik ik pas optimaal als de vogels in rust op bijvoorbeeld een standaard zitten.

Ik denk dat ik met die 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor een stuk beter uit de weg kan gezien de diafragma's. Maar ik twijfel.

Dus ja, wat zouden jullie doen als je zou mogen kiezen tussen een van twee?

Groet,
Erica

Harris Hawk in actie (op de 6de dag dat ik mijn D40x had, dus das toch niet verkeerd :wink: ).
Afbeelding
Kaatje



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » ma sep 10 2007 6:54 pm

Erica,

Stel je niet teveel voor van de diafragma's van de 18-135. Als je hem neemt dan moet je hem nemen ivm de overlap die je dan tussen je lenzen krigt en je dus wat speling krijgt met het moment van wisselen.
Normaal gesproken zul je ook lang niet de €125 voor de 18-55 krijgen die hij nieuw kost. Krijg je de 18-135 veel goedkoper dan de nieuwwaarde van €277? Anders zou ik helemaal geen haast maken met die beslissing. Mag je de lens eerst eens uitproberen? Dan weet je wat je er aan hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Kaatje » ma sep 10 2007 7:22 pm

Ik mag hem in de winkel uitproberen ;-)

€ 119 gaat het me kosten (en dan ruil ik de kleinere lens er niet op in!). Is het echt alleen de speling in bereik. De opening van de 18-55 heeft de diameter van 52 mm en die 18-135 62mm. Geeft dat niet meer mogelijkheid voor beter beeld?

Groet,
Erica
Kaatje



Onderwerp:

Berichtdoor Nicole » ma sep 10 2007 8:04 pm

Iemand had mij laatst een site gegeven waar meerdere soorten lensen op stonden met voorbeelden.. Ik weet de site niet meer maar dan had je een beetje een idee !
Misschien wil iemand die site even vermelden hier.
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marco » ma sep 10 2007 8:07 pm

Je bedoelt deze ?

http://www.pixel-peeper.com/

119,00 is een mooi prijsje, al ie goed is.
Bevalt ie niet staat ie zo weer op MP, brengt ie nog wel wat meer op.

groet,
Marco
Marco



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » ma sep 10 2007 8:23 pm

In de winkel €119 is geen verkeerde prijs, 't zal ongetwijfeld een ingeruild exemplaar zijn, maar je hebt dan bij klachten achteraf toch een adres waar je terug kunt komen.

De grootte van de voorste lens is in principe niet belangrijk, het gaat om het diafragma, het gat aan de achterkant en dat verloopt bij de 18-135 maar iets geleidelijker dan bij de 18-55, op 55 mm zit het maximale diafragma tussen de 18-55 en de 55-200 in.
Volgens de reviews heeft last van vignettering (donkere hoeken) totdat je hem op een diafragma van F8 zet, niks beter dus dan je andere twee lenzen.
De echte voordelen? De overlap dus en als je licht wilt reizen, neem je maar een lens mee en heb je toch nog een leuk bereik.
Nadeel? Grotere voorlens betekent een duurder filter als je er iets voorop wilt draaien. (Zou ik niet doen, maar ik doe dat ook op veel duurdere lenzen niet.)

Om je een teleurstelling te besparen, die 18-55 raak je ook slecht kwijt op marktplaats: iedereen heeft hem al en wie hem niet heeft, wil hem niet hebben.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Nicole » ma sep 10 2007 8:23 pm

Ja die bedoelde ik Marco !! Dank je voor het plaatsen
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Kaatje » di sep 11 2007 8:19 am

Volgens mij wordt het nog ingewikkelder, de lens die me aangeboden wordt is er een zonder IF. Dus nu weet ik het echt niet meer. Misschien dat ze het niet goed gezegd hebben of ik niet goed geluisterd. *Erica krabbelt nog eens flink op haar hoofd*
Kaatje



Onderwerp:

Berichtdoor Pruimpit » di sep 11 2007 9:08 am

Ik heb mijn 18-135 een paar maand geleden verkocht. Kreeg er toen nog 250 euro voor :wink:

Het probleem met deze lens is dat hij een vrij beroerde effectieve lichtsterkte heeft. Je zal toch wel naar f8 moeten om echt scherpe plaatjes te krijgen.

En op die 135mm kun je echt alleen maar relatief tamme vogels als duiven en meeuwen goed fotograferen. Als ik jou was zou ik een 70-300 aanschaffen.

Maar die prijs, das niet verkeerd. Je moet deze lens nog wel voor 200 euro kwijt kunnen raken. De sterkste troef van deze lens is toch het bereik in combinatie met de prijs.
Pruimpit



Onderwerp:

Berichtdoor Kaatje » di sep 11 2007 10:48 am

Zo, besloten: sparen voor de 70-200 met vast 2.8 :D
Kaatje



Onderwerp:

goede keus

Berichtdoor George Fennes » di sep 11 2007 11:15 am

Dat is een goede beslissing Erica.

En maar hopen dat je snel aan de vereiste financiele middelen komt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 11 2007 11:39 am

Kaatje schreef:Zo, besloten: sparen voor de 70-200 met vast 2.8 :D


Nu snap ik de logica van de besluit vorming niet.

Je kon kiezen tussen een 18-55 en de 18-135. Die laatste zou ook mijn voorkeur hebben, gezien de lage prijs die je moest bij betalen. En meerderen vinden de 18-135 ook een net iets beter objectief. (zoek eens op dit forum)

Er is nog een verwijzing naar een iets duurdere 70-300 VR. Doet het ook prima op een D40. Maar dan moet je al gaan sparen want in dat geval zul je de 18-55 houden. De advies prijs is ongeveer 3 keer je 18-55.

En dan komt ineens de 70-200 AFS VR uit de lucht vallen. Een dijk van een objectief. En met een advies prijs die gelijk 10 keer duurder is dan je kit objectief 18-55.

Ik stel voor om overnieuw te beginnen.

Wil je het bij één objectief houden, ga voor de 18-135, desnoods een 18-200.
Wil je een ander objectief er bij, ga voor de 70-300 AFS VR

Wil je betere objectieven: (was nog geen keuze) ga voor de f1,8 50 mm AF-D.

Lees op m'n site nog eens verder: kwaliteit van Nikkor AF objectieven, en het Objectief advies.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

doen Erica die 70-200mm 2.8 VR

Berichtdoor George Fennes » di sep 11 2007 11:50 am

Hans, lees ook waarvoor Erica het objectief voor wil gaan gebruiken.

Het fotograferen van paarden (en degene die er op zitten :lol: ) in de binnenbak en onder andere moeilijke lichtomstandigheden.

Nu had Erica voor zichzelf een keus gemaakt tussen de 18-55 en de 18-135mm.

Maar door de info die Erica kreeg is ze tot de ontdekking gekomen dat ze haar doel met beide objectieven niet kan halen.

Dan is het toch niet vreemd dat Erica zegt; Zo, besloten: sparen voor de 70-200 met vast 2.8

Lijkt me een logische conclusie als je voor kwaliteit gaat en onder moeilijke omstandigheden toch de plaatjes wil maken die je voor ogen hebt.

En Erica heeft een D40x dus geen scherpstelmotor in de body, is de 50mm 1.8 of 1.4 een pracht objectief, maar met de hand scherpstellen en wil ze dat wel?

Ik denk als ze het kan en wil betalen ze een objectief voor het leven aanschaft.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Kaatje » wo sep 12 2007 9:07 am

Hallo Allemaal,

Ik zal eens uitleggen hoe dit nu allemaal gegaan is. Dat maakt vast een hoop duidelijk!

Ik heb de kans om van heel dichtbij roofvogels te fotograferen tijdens het trainingsproces. Van zo ongeveer 0 tot het moment dat ze echt met de valkenier kunnen gaan vliegen. Voor mij is het dubbelop feest. En ik doe iets wat ik leuk vind, ik leer er een hoop van over fotografie en het is een bijzondere kans om het zo eens mee te maken.

Echter, ik kom niet helemaal uit de voeten met de kitlenzen bij de D40X. Mede omdat ik ook een oudere camera wilde inruilen of verkopen (maar dan aan broerlief) heb ik een "fotovakhandel" gebeld en mijn verhaal voorgelegd.

Voor mij is het primair het fotograferen op een veld van misschien 200m2. Het veld wordt in de lengte gebruikt en dat betekend dat ik vaak in de knoei kom met de diepte. Die is ongeveer een meter of 8 en er staat wel zo'n onmogelijk grote groene hoge haag langs. Gebruik ik de 18-55 dan kom ik tekort, gebruik ik de 55-200 dan loop ik vast op de minimale 55. Als ik mijn foto's doorkijk dan zie ik dat ik het meeste rond de 100 zit.
Daarnaast zou ik ook graag manliefs hobby zo af en toe eens in beeld willen brengen. Knolhobbelen, oftewel paardrijden :D Maar goed, in de binnenbak om 20.00, dat werkt dus voor geen meter met het materiaal én de kennis die ik heb (en dat laatste besef ik mij ook heel goed).
Dat alles eens verteld en eigenlijk heb ik mij daarna gewoon veel te veel laten pushen. Na veel zoeken, navraag hier, navraag op zoom, reviews-reviews-reviews, vrienden, andere fotograaf en Nikon zelf kwam ik uit op een heel ander verhaal. Maar vooral door het pushen, wat ik mij stomgenoeg heb laten overkomen want normaliter ben ik erg bijdehand, heb ik mij laten opjagen en kreeg ik het gevoel van snel-snel-snel en haast hebberigheid.

Met alle adviezen kwam ik uit op een groter zoombereik met vast F2.8. Inderdaad een dijk van een lens.

Maar ja, die middag stond ik op het veld........ Een gigantische prachtige vogel van flink formaat liet iets geweldigs zien. En daar sta ik met mijn 55-200. Ik heb in een lens geen groter zoom bereik nodig! Ik stond terug te draaien aan de lens maar hij wilde niet verder terug :-( De vogels wennen langzaam maar zeker gerust aan mij en de lens, maar voor nu kan ik niet op cruciale momenten gaan bewegen. Dus tja, mooie foto van een vogel zonder zijn mooie vleugels ;-)

En toen, en toen, en toen............ Toch maar langs die "fotovakhandel" gegaan. Door de telefoon was er gezegd dat het om een demo-model ging. Nou, eh........ Lens+achterdop en dat was het. Al het andere wat er bij zou zitten had hij ineens niet. En de lensdop ging volgens mij snel van de ene op de andere lens. Ik heb de lens wel uitgeprobeerd en het voelde prettig aan. Ik ben op de afstand waarvan ik bij de vogels kan komen gaan staan en heb een paar plantenbakken gefotografeerd. Het gaf het bereik wat ik zoek en de lens ligt goed in de hand en voelt prettig aan. Daarna voelde mijn 55-200 even als een kaal wc-rolletje (sorry). Het verhaal van wat er niet bij zat en daarbij ook nog de opmerking dat niet iedereen zo zuinig op zijn spullen is en dat hij de lens van zo-iemand had ingekocht plus het feit dat hij wel een lensdopje had en ik dat 3 euro moest bijbetalen ging zo tegen mijn gevoel in. Dus thuisgekomen nog eens gegoogeld en daar varieren de prijzen van €250 tot €489 voor deze lens nieuw. Dus camera gaat naar mijn broertje en ik heb dan maar voor mezelf besloten even te wachten en het nog eens te laten bezinken. Ik ga overigens zometeen dat stuk wat op je site staat uitprinten en meenemen (ik ga even een paar dagen naar vriendin in Duitsland, vlak over de grens bij Groningen dus wie tips heeft....!) en goed lezen.

Het dieptepunt was wel dat toen ik mijn foto's van gisteren op mijn PC zette, een groot deel gewoon niet naar mijn tevredenheid was of zelfs gewoon niet mooi en vooral mislukt. Ooit was ik nauw betrokken bij een race-team en was liep ik twee a drie wekelijks rond op Zandvoort. Daar reed een rijkelui's zoontje mee in een BWM, hij kon gewoon echt nog niet zo goed rijden en maakte grove inschattingsfouten waardoor het maar niet lukte om ook maar een race uit te rijden. Standaard stond hij dan tegen zijn auto aan te schoppen want het was natuurlijk niet zijn fout. Echt, heel even en voor het eerst van mijn leven begreep ik zijn gevoel, hahaha! Daarna ben ik maar lekker tv gaan kijken en heb ik het hele gedoe maar van me af gezet. Tot voordat ik deze man met zijn mooie adviezen sprak was ik zo gelukkig mijn mijn spulletje. Er komt wel een andere lens bij, en ik neig wel erg naar die 18-135. Maar ik ga nu eerst maar eens echt rustig nadenken ;-) en ook bij een ander bedrijf een en ander uitproberen aan lenzen. Maar zometeen pak ik mijn spullen en ga ik lekker spatzieren in Duitsland.

Ik ben wel erg blij met jullie feedback. Anders had ik ongetwijfeld gewoon die lens gekocht. Misschien was dat ook niet verkeerd geweest hoor. Maar de manier waarop er gehandeld werd gaf mij een rotgevoel. En op deze manier ontstond dan al die tegenstrijdigheid, en ook omdat ik ws. niet goed heb uitgelegd dat ik welliswaar bezig ben met vogels maar dat ik geen vogelaar ben. Ik kan er met mijn neus bovenop en ik ben niet het type dat dagen lang op het moment zit te wachten tot een vogel zich laat zien en ik een inmens bereik moet hebben.

Nou, zo zit het dus! Maar waar ik wel blij mee ben is dat ik de stap hier te schrijven hierdoor genomen heb. Ik vind de fotofora die ik bezocht heb vaak wat hanig en competatief qua sfeer en voel me daar niet zo prettig bij, maar hier is het echt wel leuk! Ik ben erg blij met alle reacties! Dank daarvoor! En ik denk dat ik hier ook veel kan leren omdat jullie de kennis die jullie hebben ook willen delen en ik ben ook erg blij dat ik als newbie niet meteen afgezeken ben ;-)

Groet,
Erica
Kaatje



Onderwerp:

Berichtdoor Nicole » wo sep 12 2007 9:41 am

haha Nu zie ik waarom je geen tijd meer had om mij te schrijven via pb.. wat een verhaal.Ik heb laatst foto,s gemaakt van een roofvogel Show echt heel erg leuk om te fotograferen.. Heb dat met de 18-70 gedaan en dat vond ik goed genoeg. Alleen het zoomen is niet erg ver maar daar heb ik nu de 70-300 voor aangeschaft dus als je die wilt proberen kan dat ! Knolhobbelen is leuk idd maar donker en let op veel stof voor je lens. IK heb gister geprobeerd om in het schemer fotos te maken van spelende tennissers maar dat lukte echt voor geen meter. Veel beweging en donkere foto,s 2 keer geflitst haha daar waren ze niet blij mee ..en heeft ook geen zin zo veraf.
Ik heb de 70-200 ook in mijn handen gehad die is enorm groot maar wel een prachtig zoomobject.
en prijzig :roll:

Groetjes Nicole
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten