Welke lens op de D200 ??

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Welke lens op de D200 ??

Berichtdoor Rijk » vr apr 07 2006 10:22 pm

Hallo,

Ik sta op het punt om een D200 body te kopen. Ik twijfel echter nog over het objectief en heb gezien het budget, m.i. 2 keuzes:

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED

-of-

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, andere alternatieven zijn zeer welkom.
Bedankt !
Laatst gewijzigd door Rijk op vr apr 07 2006 11:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rijk

Onderwerp:

Berichtdoor ML » vr apr 07 2006 11:25 pm

Wat fotografeer je het meest?
Ik heb de 18-70 AFS voor het 'gewone' werk. De snelle kiekjes en zo, maar ook tijdens wandelingen en uitstapjes. Relatief goedkoop en heel goed bruikbaar. Met net wat meer tele dan de sigma. Was ook gewend aan 28-105mm op analoog dus was voor mij logische keuze. Als je veel binnen wilt fotograferen bij bestaand licht is de sigma voor jou misschien beter met z'n f2,8.
ML

Onderwerp:

Reactie op ML

Berichtdoor Rijk » vr apr 07 2006 11:55 pm

Daar zit de kneep, inderdaad voor het "snelle" werk, binnen en buiten.
Op termijn komt er voor binnen, een SB-800 bij.

Dus toch de Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED ??
Rijk

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za apr 08 2006 10:55 am

Het kit objectief AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED is goed, en met name ook de prijs kwaliteit verhouding is goed.

Als je dit objectief later alsnog wilt aanschaffen ben je het dubbele kwijt.

Je keuze hangt af van:

welke objectieven je al hebt,
welke onderwerpen.

Als je begint en dit is je eerste camera, ga voor het kit objectief.
Als je al een 20, 35, 50 en 85 vastbrandpunt hebt, hoef je niet verder te zoeken.

Kies je voor een ander merk, dan weet je zeker dat er altijd betere objectieven zijn.
Hans Braakhuis

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za apr 08 2006 5:19 pm

Een D200 is een goede aanschaf, zo niet de beste D-SLR die je momenteel zou kunnen kopen. Of een 18-70mm DX Nikkor recht doet aan de mogelijkheden van een D200 durf ik niet te zeggen, ik ben er in tegenstelling tot anderen niet onverdeeld enthousiast over.
Maar wat Hans ook al zegt: als je de 18-70mm als 'kitlens' bij de D200 kunt kopen, dan zou deze altijd de voorkeur hebben boven de Sigma die niet significant beter zal zijn dan de Nikkor lens.
vanson

Onderwerp:

Berichtdoor Caspr » zo apr 16 2006 5:49 pm

Hoi, ik twijfelde al enig tijd tussen de 2 walk-arounds de 18-70 en de 18-200 VR. Deze laatste is echter bijna (nog) niet leverbaar vandaar dat ik gekozen heb voor een pragmatische oplossing, nl. een 50mmAFD/F1.8 + de kit-lens.

Op termijn denk ik m'n huidige Tamron 28-200AFD en de kit-lens weer in te ruilen voor de 18-200. Tenzij ik merk dat ik met de 18-70 genoeg kan op vakanties enz. De kit is een gunstige set en voelt lekker stabiel op m'n D70s. De focusering is snel en de manual-overide is echt een hele winst vergeleken met de Tamron die dit laatste trukje niet kan.
Caspr

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo apr 16 2006 9:34 pm

Dag Forumvrienden,

Ik denk niet dat de 18-200 VR een betere lens is dan de 18-70 kit lens.
Je schiet er nauwelijk wat mee op. Je kunt beter sparen voor een echt beter alternatief.

Het is geld weg gooien. Bij inruil krijg je niet veel voor de kit lens (bekijk het eens vanuit de winkelier...die zit er echt niet op te wachten omdat ie ze al voor weinig als kit-lens verkoopt).

Maar ook met de middelen die je hebt kun je veel doen. Beperkingen stimuleren de creativiteit. Het doet met denken aan een anecdote van de David Alan Harvey, een beroemde National Geographic fotograaf. Op cursussen die hij gaf kreeg hij vaak amateurs met een tas vol met objectieven. Die stuurde hij dan eerst weg en ze mochten alleen terugkomen als ze maar een 35 of 50 mm objectief (op DXdigitaal zou dit ongeveer 24 en 35 mm zijn) bij zich hadden.

AG
Amadeus Gould

Onderwerp:

Berichtdoor pa0mrl » ma apr 17 2006 10:04 pm

Ik heb gekozen voor de 18-200mm. Ik hoef dan (voor mijn toepassing) nooit lenzen te wisselen en mee te nemen. Je kunt prima vlakvullend werken en de automatische scherpstelling werkt erg plezierig.
pa0mrl

Onderwerp:

autofocus D200

Berichtdoor Do van Dijck » vr apr 21 2006 8:47 pm

Er staat al heel wat over het scherpstellen van de d200 op dit forum.
Ik heb wat negatieve ervaringen waar jullie me misschien mee kunnen helpen.
Ik fotografeer vogels met 500mm afi met 1,4x con. Ik heb sinds kerst een d200. Niet bewegende vogels gaat prima maar vliegende vogels gaat slecht. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd vliegende roofvogels te fotograferen. De wind was hard dus de vogels kwamen rustig aanvliegen tegen blauwe lucht. Een makkie zou je denken. Niets is minder waar. meer als 80%van de opnamen waren onscherp. Voor de d200 heb ik gefotografeerd met d100 en d1x. Met de laatste 2 camera's was het aantal scherpe opnamen, in soort gelijke situaties, aanmerkelijk hoger.
Ik heb de d200 op verschillende autofocus standen gezet maar de resultaten waren nagenoeg gelijk. Zijn er mensen met soortgelijke problemen? Hebben jullie voor mij tips.
ps ik gebruik het zwaarste gitzo statief met video kop
Do van Dijck

Onderwerp:

Re: autofocus D200

Berichtdoor Hans Braakhuis » za apr 22 2006 7:05 am

Do van Dijck schreef:Ik heb de d200 op verschillende autofocus standen gezet maar de resultaten waren nagenoeg gelijk. Zijn er mensen met soortgelijke problemen? Hebben jullie voor mij tips.
ps ik gebruik het zwaarste gitzo statief met video kop

Je antwoord staat hier misschien:
http://www.nikon-club-nederland.nl/clubblad_verg_d50_70.php
Nico en ondergetekende hebben de "meeuwen" test gedaan met de D1. D100, D50 en D70's. Binnekort neem ik ook de D200 onderhanden.

Een volgende keer graag een andere vraag in een "nieuw" onderwerp plaatsen. Dus geen vragen in een topic van een ander stellen.
Hans Braakhuis

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Standaardzoom”