Beste standaardzoom voor D7100?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Beste standaardzoom voor D7100?

Berichtdoor DannySan » vr nov 08 2013 3:54 pm

Goed verwoord Patrick, een advies wat ik ter harte (moet) nemen, soms kijk ik ook nog wel eens té dichtbij...
Ik weet het zo net nog niet wat ik zou kiezen als opvolger voor mijn D3100; beiden zijn 'beter' als camera.
DannySan

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Zwarte » vr nov 08 2013 3:55 pm

De DxO Mark score van b.v. de Sigma en de Tamron ontlopen elkaar niet zo veel. Allen hebben een DxO Mark score tussen de 18 en de 20 en dan met verschillende scores voor wat scherpte betreft. In een review heb ik gelezen dat door het weg laten van het laagdoorlaat filter bij de Nikon D7100 lenzen een hogere DxO Mark score kunnen hebben.
De Sigma 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM echter heeft wel problemen bij het gebruik met de Nikon D7100. viewtopic.php?f=25&t=50682.
Zwarte

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr nov 08 2013 4:17 pm

Je beseft toch wel dat een goed objectief meer is dan een objectief dat scherpe beelden levert? Er zijn zoveel zaken die veel belangrijker zijn dan 1 MPix meer scherpte als je gaat meten.

Ga bijvoorbeeld maar eens een Tamron 17-50 en een Nikon 17-55 vergelijken. Op papier liggen ze veel dichter bij elkaar dan in de praktijk. De kleuren en contrasten zijn bijvoorbeeld mooier bij de Nikon. En dan heb ik het nog niet eens over de snelheid en handling van de objectieven. Maar dat zie je zelden terug in de reviews. Ik zie ook wel mensen overstappen van de Tamron naar de Nikon, nooit andersom. Alleen het gewicht en de maat van het objectief zou volgens mij een reden kunnen zijn. Of je hebt geld nodig.

Hoe dan ook; laat je niet gek maken door cijfertjes. Ze zijn niet onbelangrijk maar zeker niet zaligmakend. Veel beroemde Nikkor objectieven scoren heel laag bij dit soort tests en toch willende kenners ze graag hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Zwarte » vr nov 08 2013 5:16 pm

Dan heb ik hier waarschijnlijk de primeur en de eerste die het volmondig toegeeft.Of misschien ben ik wel echt de eerste.en de enigste. Ben overgestapt van de Tamron naar de Nikon en weer terug naar de Tamron en dat voor het gewicht. Verder ben ik misschien te veel amateur om het optische verschil te zien. Maar het zij zo en ik kan daar verder ook niet mee zitten. Echter kan ik mij indenken dat voor een bepaalde aard van fotografie men liever een Nikon op de body wil hebben daar men die andere kwaliteiten toe dicht, en daar is verder niks mis mee ieder zijn vrije keus.
Zwarte

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Frans Heinsbroek » vr nov 08 2013 5:30 pm

DannySan schreef:De D7000 is voor ruim 90% hetzelfde als de D7100, goed advies dus...

In theorie misschien maar in praktijk is het verschil een stuk groter.
Frans Heinsbroek

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Frans Heinsbroek » vr nov 08 2013 5:36 pm

Patrick schreef:[
En wat adviseren ze dan? Er is niet echt een beter alternatief...

1 van de nieuwe objectieven die ontworpen zijn voor de high pixel camera's.

Met de ervaring die ik heb met beide camera's en de Tamron 17-50 kan ik me prima vinden in het advies wat Roy heeft gehad.

@Casanova: kijk eens naar je eigen foto's ! Die zijn er toch wel op vooruit gegaan sinds je met een D7000 schiet.

De D7100 is een goede camera maar je moet er in mijn optiek wel meer moeite voor doen om met een echt scherpe foto te komen in vergelijk met de D5100 / D7000. Goed glas helpt daar zeker bij.

Frans
Frans Heinsbroek

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Michele » vr nov 08 2013 7:28 pm

Ik heb jarenlang de Tamron 17-50mm f/2.8 ZONDER VC gebruikt in de praktijk van racerij en (bruids)reportagefotografie en nu heb ik de Nikon 17-55mm f/2.8 nadat de Tamron zakelijk afgeschreven was (keuze ivm degelijkheid en redelijk harde omstandigheden waaronder ik mijn glas soms gebruik). Optisch kan ik geen verschil zien tussen de Tamron en de Nikon als ik beide vergelijk in mijn dagelijkse praktijk. Wellicht als je een testbank op de objectieven loslaat, maar ik heb niet het gevoel dat ik er met de Nikon behalve de degelijkheid veel op vooruit gegaan ben qua scherpte, contrast en beeldweergave. Ik had dan ook in eerste instantie een nieuwe Tamron in de planning, maar heb voor slechts 500 euro een okkazie Nikon kunnen kopen. Tja, dan is die 150 euro extra voor staal en glas ipv kunststof niet echt verkeerd. Maar nogmaals: optisch zie ik geen verschil (D2X + D300).
Let wel: als je een Tamron kiest, dan svp de versie ZONDER VC kopen. Die is (veel) scherper en degelijker dan de versie met VC. Wat te maken heeft met de toleranties van de laatste.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Michele

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Mr.Johnson » zo dec 15 2013 2:32 pm

Dus...de tamron 17-50 is geen 'goede' keus voor de d7100?
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Zwarte » zo dec 15 2013 6:11 pm

Michele zegt juist het gevoel te hebben er met de Nikon behalve de degelijkheid er aangaande de scherpte, contrast en beeldweergave niet veel op voorruit te zijn gegaan. Daar maak ik uit op dat de Tamron dus geen slechte keus is.
Zwarte

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Faiz » zo dec 15 2013 7:04 pm

De Tamron 17-50 zonder VC is echt een prima lens voor de D7100. Ik gebruik hem ruim een half jaartje (meteen bij aanschaf van de D7100 meegenomen), en tot nu toe geen spijt van gehad. Of ik misschien een beter plaatje zou schieten met een vergelijkbare Nikon lens, misschien wel (meestal ligt de kwaliteit van het plaatje aan degene die de ontspanknop indrukt). Of ik er wakker van zou liggen??? Neuhhh... Scheelt me wel een bak euro's zo'n Tamron lens :wink:

Gewoon je camera meenemen naar de winkel en de Nikon en Tamron gaan testen. Kijk maar wat voor jouw gevoel het lekkerst is. We kunnen hier wel met cijfertjes en statistiekjes gaan lopen strooien, maar ga je dat ene procentje extra echt merken in real life???
Faiz

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Mr.Johnson » zo dec 15 2013 10:20 pm

Zwarte schreef:Michele zegt juist het gevoel te hebben er met de Nikon behalve de degelijkheid er aangaande de scherpte, contrast en beeldweergave niet veel op voorruit te zijn gegaan. Daar maak ik uit op dat de Tamron dus geen slechte keus is.

Ah ja, sorry. Ik bedoelde niet zozeer de post van Michele, maar meer de algehele conclusie van dit topic. Post van Michele geeft idd een positievere kijk erop. Maar ik neem aan de ervaringen van Michele gebaseerd zijn op enkel deze lens en niet zozeer in combinatie met de d7100 maar met een andere body?

@ Faiz.

Ik zit niet zozeer te twijfelen over de combinatie nikkor ofwel tamron. De Tamron is nog betaalbaar voor mij. Maar het wat ik mij nou afvraag is juist dat de tamron bij de d7000 (of andere modellen) fantastisch was (uit ervaringen van anderen) en met de d7100 tegenviel. En hier ben ik dus zeer naar benieuwd naar omdat ik deze combinatie wil gaan aanschaffen. Naar de winkel gaan met mijn camera gaat een beetje lastig omdat ik nogal cameraloos ben wegens een inbraak. Dus het is allemaal pure deskresearch hoe ik mij kan orienteren :)

Ben benieuwd of de topicstarter inmiddels al een besluit heeft genomen?
Koos cameraloos
Mr.Johnson

Forumlid

Terug naar “Standaardzoom”