Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor Markus » wo jan 15 2014 2:20 pm

Hallo, Ik ben Markus, een opticien uit Arnhem. Ik ga komende september met mijn vader een gecombineerde safari/strandvakantie, Tanzania/Zanzibar houden.

Omdat dit een once in a lifetime exprerience voor mij is, wil ik dit natuurlijk goed vastleggen allemaal. Ik heb een niet mechanische (niet digitale) Nikon gehad, maar sinds de digitale revolutie, maak ik foto's met digitale compact camera's, ben dus geen pro. Ik wil echter deze safari over de serengeti en de ngorongoro krater en lake Manyara, wel goed vastleggen. Ik zat te denken aan een dx body, 3200? 3300? 5300? 7200? De objectieven lijken me belangrijker. In eerste instantie dacht ik aan een supertelezoom van 18-300mm. Maar al gauw las ik dat deze kwaliteit niet optimaal is door een te grote range. Wel handig wat betreft het niet hoeven verwisselen van de objectieven tijdens deze stoffige Safari, misschien maar ik wil niet altijd met zo'n zwaar objectief hoeven rondlopen, want na de safari gaan we nog 5 dagen bijkomen op Zanzibar. Hier heb ik deze supertelezoomlens natuurlijk absoluut niet nodig en wil ik in de toekomst me meer gaan bezighouden met deze nieuwe hobby dan lijkt het me beter om voor twee lenzen te gaan. Voor de safari de 70-300mm, deze is wel vrij zeker, maar ik twijfel erg over de andere lens. Ik dacht eerst aan de 16-85 mm dx maar toen zag ik ook en 24-85 geen dx maar kan er wel op. Deze laatste zou een betere lichtsterkte hebben, maar meer problemen hebben met de groothoek aangezien 24x1,5..

Voor de vakantie in Zanzibar twijfel ik erg tussen die laatste twee lenzen. Wanneer ik terugkom van vakantie, ga ik de nikon ook gebruiken om in mijn winkel foto's te maken van klanten die een bril komen passen. Sommige klanten kunnen tijdens het passen zichzelf in de spiegel, niet goed zien met de evt. nieuwe aankoop. Ik maakte altijd een opname met een ipad, maar die kon met het licht niet zo goed uit de voeten. Ik maak straks dan met de nieuwe nikon, een foto vanaf ca. een meter (of twee) Ook voor dit doeleinde moet de lens voldoen.

Mijn vraag is nu, welke body, (in de dx uitvoeringen qua budget) maar vooral welke lens kan ik het beste gebruiken voor het 2e doeleinde.. Dus niet voor de Safari maar voor het optiek/groothoek verhaal..

Bedankt alvast,
Markus
Markus



Onderwerp:

Safari Tanzania/Zanzibar en portret voor werk

Berichtdoor Jonathan » wo jan 15 2014 3:21 pm

Wat ben je van plan te gaan schieten op Zanzibar? Ik ben zelf een week op safari en een week op Zanzibar geweest en 98% van de foto's toch echt op safari geschoten. Zanzibar is, naast straatfotografie, voor mij fotografisch niet veel geweest. Dat gezegd hebbende, heb je met de 70-300 je behoefte voor wildlife wel gedekt, persoonlijk had ik voor de landschappen een (ultra)groothoek (12-14mm) meegenomen. Lichtsterkte heb je weinig aan, je schiet dan toch op hogere diafragma waarden en vanaf statief, ik zou eerder kijken naar een korte focale lengte. 16mm zou voor mij nog aan de korte kant zijn, 24 zou afvallen. 10-24mm of 12-24mm zijn mooie objectieven. En qua body hangt het af van je budget en fotografie vaardigheden, maar de D3xxx en D5xxx series zouden voor mij afvallen omdat je op safari echt geen tijd hebt om in het menu te pielen om je instellingen te wijzigen. Ik zou voor een D7000 of als budget het toelaat voor een D7100 gaan. De extra mogelijkheid tot croppen van de d7100 zou mooi uitkomen.

Succes met je keuze!
Jonathan

Forumlid
Berichten: 10


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar en portret voor werk

Berichtdoor Markus » wo jan 15 2014 4:30 pm

Ik heb net besloten om toch een stapje verder te gaan. Ik ga de camera nl. ook gebruiken voor mijn winkel, om foto's van klanten te maken die een bril komen passen. Zonder bril kunnen sommige mensen niet in de spiegel beoordelen vanwege hun slechte zicht, hoe hun nieuwe bril overkomt. Aangezien ik dit dus belasting aftrekbaar kan maken heb ik besloten om een D600 te kopen. Dan ben ik gelijk klaar met dat gezeur van omrekenen met x 1,5 etc etc. gewoon full frame. Ik ken mezelf , ik zou later toch hier naartoe willen, zonde van het geld om dan met een dx te beginnen. en andere fx lenzen volgen later wel..

Ik heb voorlopig ergens een mooi setje gezien de d600 met die 24/85mm lens voor 1749,- Ik denk dat ik daarbij dan een 70/300 mm lens koop..

Bedankt voor je reactie,

Markus
Markus



Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor Markus » wo jan 15 2014 4:41 pm

Ik heb net besloten om toch een stapje verder te gaan. Ik ga de camera nl. ook gebruiken voor mijn winkel, om foto's van klanten te maken die een bril komen passen. Zonder bril kunnen sommige mensen niet in de spiegel beoordelen vanwege hun slechte zicht, hoe hun nieuwe bril overkomt. Aangezien ik dit dus belasting aftrekbaar kan maken heb ik besloten om een D600 te kopen. Dan ben ik gelijk klaar met dat gezeur van omrekenen met x 1,5 etc etc. gewoon full frame. Ik ken mezelf , ik zou later toch hier naartoe willen, zonde van het geld om dan met een dx te beginnen. en andere fx lenzen volgen later wel..

Ik heb voorlopig ergens een mooi setje gezien de d600 met die 24/85mm lens voor 1749,- Ik denk dat ik daarbij dan een 70/300 mm lens koop..

Bedankt voor je reactie,

Markus
Markus



Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar en portret voor werk

Berichtdoor amjsch » wo jan 15 2014 4:54 pm

Beste Markus,

Vorig jaar heb ik een safaritocht gemaakt. 2,5 week door Kenia en Tanzania en een paar dagen Zanzibar.
De meeste foto’s die ik gemaakt heb tijdens de safari zijn gemaakt met de 24-120 mm en de 70-200 mm op een FX camera. De laatste vaak met de nieuwste 2 x converter er tussen. Omdat het daar erg licht is heb je tijdens de safari niet echt een lichtsterke lens nodig. Over het algemeen had ik met de 70-200 en de 2 x converter (= 400 mm) genoeg. Met een DX camera welke jij noemt heb je met de 70-300 ongeveer hetzelfde bereik. 70-300 x 1,5 = 105-450 mm.
Als je - net als ik - het geluk hebt om dieren op korte afstand te benaderen, is een groothoek van max. 24 mm - voor een DX camera 24 x 1,5 = 36 mm - aan te raden.
Op Zanzibar zijn veel nauwe straatjes en steegjes en veel mooie oude gebouwen om te fotograferen, dus daar is een groothoek wel prettig.
Kijk wel uit met fotograferen op straat! Want de bevolking wil absoluut niet gefotografeerd worden en kunnen erg agressief worden. Je kunt daar erg veel problemen mee krijgen!
Zorg er voor dat tijdens een wandeling de camera - wanneer je die niet gebruikt - uit het zicht is. Ik nam hem mee in een gewone plastick zak. Dus geen duur uitziende fototas. Kijk goed uit dat je niet achtervolgd wordt vooral als je een smalle straat of steeg inloopt.

Alvast een goede reis en veel plezier daar.
Groetjes Fons


EDIT: De D600 die je in je laatste bericht noemt is ook een FX camera.
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor amjsch » wo jan 15 2014 4:56 pm

Beste Markus,

Vorig jaar heb ik een safaritocht gemaakt. 2,5 week door Kenia en Tanzania en een paar dagen Zanzibar.
De meeste foto’s die ik gemaakt heb tijdens de safari zijn gemaakt met de 24-120 mm en de 70-200 mm op een FX camera. De laatste vaak met de nieuwste 2 x converter er tussen. Omdat het daar erg licht is heb je tijdens de safari niet echt een lichtsterke lens nodig. Over het algemeen had ik met de 70-200 en de 2 x converter (= 400 mm) genoeg. Met een DX camera welke jij noemt heb je met de 70-300 ongeveer hetzelfde bereik. 70-300 x 1,5 = 105-450 mm.
Als je - net als ik - het geluk hebt om dieren op korte afstand te benaderen, is een groothoek van max. 24 mm - voor een DX camera 24 x 1,5 = 36 mm - aan te raden.
Op Zanzibar zijn veel nauwe straatjes en steegjes en veel mooie oude gebouwen om te fotograferen, dus daar is een groothoek wel prettig.
Kijk wel uit met fotograferen op straat! Want de bevolking wil absoluut niet gefotografeerd worden en kunnen erg agressief worden. Je kunt daar erg veel problemen mee krijgen!
Zorg er voor dat tijdens een wandeling de camera - wanneer je die niet gebruikt - uit het zicht is. Ik nam hem mee in een gewone plastick zak. Dus geen duur uitziende fototas. Kijk goed uit dat je niet achtervolgd wordt vooral als je een smalle straat of steeg inloopt.

Alvast een goede reis en veel plezier daar.
Groetjes Fons


EDIT: De D600 die je in je laatste bericht noemt is ook een FX camera.
amjsch

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: Amsterdam

Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar en portret voor werk

Berichtdoor Markus » wo jan 15 2014 5:38 pm

Opletten dus daar in Stone Town.. Eerst maar eens leren fotograferen in het algemeen op de D600. Mijn laatste reis heb ik leren duiken in Egypte, daar had ik een onderwatercameraatje voor gekocht en dat was een succes, die onderwaterpracht heb ik daarmee toch aardig vastgelegd.. Dus nu wil ik meer leren.. Ik sla de DX over omdat ik zeker weet dat ik me er verder in ga verdiepen.. Ik houd me als opticien de hele dag bezig met gezichtsscherptes etc. Ook in film/bluray tvscherm, hecht ik veel waarde aan een hoge beeldkwaliteit etc. etc. Dus deze hobby lijkt me een mooie aanvulling. Ik woon vlak naast de Veluwe dus daar kan ik het één en ander leren.. misschien moet ik een cursus gaan volgen, maar ik word liever wijzer door het gewoon te gaan doen, Ik heb 8 maanden de tijd om er voor te zorgen dat de foto's acceptabel worden tijdens de safari in september.. Als ik echt door geraakt wordt, ga ik het aantal objectieven vermeerderen naarmate ik er behoefte aan heb..
ik start met de 24/85 en de 70/300 objectieven.

Een nieuwe hobby is geboren..

Ik zal wat foto's plaatsen na de safari, haha
Markus



Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor schilder » wo jan 15 2014 7:31 pm

goedenavond,

ik las het verhaal,mede door belasting aftrek een FX camera,
bij de D600 zijn er wat problemen geweest daardoor is er nu de D610 als opvolger!!!!!!!!
uit test van de D600 is al gebleken als je de camera op automatische stand laat staan je de meerwaarde van het prijsverschil er nooit uithaalt,,men dient dan dus kennis van zaken te hebben.
als het financieel niet uitmaakt kies dan voor de 24-70F2,8 daar heb je in je winkel wat aan.
de DX lens 18-300 is zeker geen slechte lens met het ED glas..(ik heb deze ook maar niet te vergelijken met lichtsterk top kwaliteit glas )

denk er nog maar eens over na!
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor Markus » wo jan 15 2014 8:14 pm

Ik las dat er problemen waren met de eerste series van de d600 en dat die inmiddels verholpen zijn.. Ik begin op de auto stand en hoop de kennis van zaken te krijgen, zodat ik dan de meerwaarde kan ervaren. Ik twijfelde ook tussen de 7100 en de d600, maar om die 'meerwaarde' reden ga ik, denk ik, toch kiezen voor de d600, die d610 is weer 4 a 500 euro duurder dat gaat me iets te ver en ik kan altijd nog fx lenzen aanvullen, mocht de fotografie me meer gaan interesseren.
Markus



Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor Markus » do jan 16 2014 4:29 pm

Deze set net gekocht bij de fotovakman.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Markus



Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor schilder » do jan 16 2014 4:38 pm

gefeliciteerd met je aankoop,,gezien toch een D610....
goed oefenen voor vertrek
we zien de eerste platen wel
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Safari Tanzania/Zanzibar met portret voor werk

Berichtdoor Markus » do jan 16 2014 4:41 pm

Ja, ik had toch veel slechte verhalen gelezen over de d600 met die olievlekken en stof etc. Ook al waren dat de eerste producties, Ik neem liever het zekere voor het onzekere, op zo'n bedrag maakt 200 euro meer of minder ook niet uit..
Markus




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten