Advies objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Advies objectief

Berichtdoor Rene Bakker » di apr 08 2014 10:10 pm

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een D7100 gekocht en wil nu graag een upgrade doen wat betreft een objectief.
Ik heb nu een 18-200mm 3.5-5.6 en een 50mm 1.4 van Nikon.

De 18-200 leek me aanvankelijk mooi omdat deze een groot bereik heeft maar ondertussen ben ik er wel achter dat de kwaliteit te wensen over laat.
Nu heb ik een aantal objectieven op het oog waar ik graag jullie ervaringen over zou horen:
1. Nikon 17-55 2.8. ( Recenties zijn goed maar bereik is lijkt me niet erg groot? )
2. Nikon 24-120 4.0. ( wisselende recenties, gemaakt voor FX camera dus zit ik met de cropfactor)
3. Nikon 24-70 2.8. ( uitstekende recenties, ook hier de cropfactor..)

Nu is een vraag of er meer mensen zijn die de 24-70 2.8 gebruiken en missen jullie het bereik onder de 36 mm ivm de cropfactor?

Of moet ik juist voor de 17-55 gaan, en welk objectief sluit dan mooi aan vanaf 55mm?

Of toch de 24-120?

Of hebben jullie goede ervaringen met nog andere objectieven?

Ik wil best investeren in een mooi objectief maar kan mijn geld maar 1x uitgeven...helaas
Graag hoor ik wat julle ervaringen zijn.

Groet,

René
Rene Bakker

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies objectief

Berichtdoor ArjanL » di apr 08 2014 10:34 pm

Toen ik nog met een DX camera werkte maakte ik 90% van mijn beelden met een 17-55mm. Naar volle tevredenheid.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
ArjanL

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Willem Focus » di apr 08 2014 10:48 pm

Hoi René,

Ik fotografeer met een D 7000.
Heb o.a. de volgende objectieven. 24-70mm f/2.8 de Nikon18-200 en ook de Sigma 10-20mm

Ik fotografeer het meeste met de 24-70, echter recentelijk een weekje met vakantie geweest en speciaal daarvoor die 24-70 meegenomen. Echter die heeft de gehele week in de tas gezeten, en vrijwel alles met de 18-200 en de 10-20 gedaan !

Hiervan op dit forum een aantal opnames laten zien, maar niemand gehoord over de kwaliteit van de 18-200 !

Ik zou in jouw geval voor de 24-70 gaan.

Groet Willem :wink2:
Willem Focus

Clublid

Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Berichtdoor Boem » di apr 08 2014 10:58 pm

Als je geen nikon koopt kun je je geld twee keer uitgeven...

De sigma 17-50 f2.8 is een meer dan uitstekende lens, dan heb je nog wat geld over voor een leuke telezoom. (Zo heb ik het tenminste zelf, naast een paar prime lenzen).
D800 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Boem

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Jahoe » di apr 08 2014 11:05 pm

Als alternatief voor de erg dure en zware 17-55 van Nikkor, kan je ook de Tamron of Sigma varianten 17-50 f/2.8 overwegen.
Ik heb zeer recent de Sigma aangeschaft en voor zover ik heb die kunnen testen, is die erg fijn. Inderdaad wat minder zoom, maar wel meer kwaliteit

Ik zou het bereik tussen 17-24 niet willen missen eerlijk gezegd. Daarnaast heb ik de 70-300 en heb nu dus een gat tussen de 50 en 70 en weet nog niet of ik dat ga missen.

Eigenlijk is de 24-70 een full frame standaard zoom objectief gezien het bereik ervan, maar ook prima bruikbaar op een DX voor zover ik weet. Het is maar net welke brandpuntsafstanden je het meeste gebruikt en prettig vind voor jouw fotografie.

Je kan ook nog de 18-105 (kitlens) overwegen, is een zeer betaalbare lens en op zich prima. Ik heb hem een tijd gehad bij mijn D5100.
Alleen niet super lichtsterk en is misschien niet echt een een grote upgrade met wat je nu hebt. Heb wel eens gelezen dat die beter is dan de 18-200. Hoe meer zoom, hoe meer concessies in kwaliteit is de stelregel.

Wellicht moet je bij de aanschaf ook in je achterhoofd houden of je op korte of langere termijn over wilt stappen op FX. Want dan heb je weer minder lang profijt van DX glas. FX objectieven zijn daarentegen vaak een stuk prijziger en zwaarder ook in het gebruik.
D500 / Sigma 17-50mm F2.8 EX DC (OS) HSM / AF-S 70-200mm f/2.8g ED VRII / AF-S DX 35 f/1.8 G / Tokina 11-16 / AF-S 105 mm f/2.8 G ED VR/ Sigma 150-600 C / Sigma Art 50mm 1.4 HSM
Flickr
Jahoe

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor jvdme » di apr 08 2014 11:17 pm

De Nikon AF-S 16-85 mm F3,5-5,6 heeft een mooi bereik, is niet super duur en is kwalitatief beter dan een kitlens van Nikon.
jvdme

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » di apr 08 2014 11:25 pm

Overigens heb je met alle objectieven te maken met de cropfactor hoor, ook met de 17-55.

Alle genoemde brandpuntsafstanden blijven FX verhouding ook bij DX objectieven. Je kunt ze dus allemaal gewoon met elkaar vergelijken.

Ik heb ze 17-55 zelf een tijd gebruikt op mijn D70 en D2x, ik vond het een erg fijn objectief dat ik later op FX heb omgeruild voor een 24-70.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
a90

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » di apr 08 2014 11:36 pm

Rene Bakker schreef:1. Nikon 17-55 2.8. ( Recenties zijn goed maar bereik is lijkt me niet erg groot? )
2. Nikon 24-120 4.0. ( wisselende recenties, gemaakt voor FX camera dus zit ik met de cropfactor)
[

René, de cropfactor is niet van de lens afhankelijk, zoals je hier lijkt te suggereren, maar van de camera. M.a.w. met de 17-55 heb je ook een cropfactor.
De standaardvraag heb ik nog niet gezien, nl. wat wil je fotograferen? Als je veel in groothoek werkt, is een 24 mm op DX niet zo handig, geeft een vergelijkbare beeldhoek van 36 mm op kleinbeeld en dat is eerder standaard dan groothoek.
En waarom alleen zooms overwegen? Voor de prijs van een 24-70/2.8 kun je ook een paar mooie primes kopen (20, 28 of 35, 85).
dan maar geen D900 FX meer afwachten
henkk

Moderator

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rene Bakker » wo apr 09 2014 10:35 pm

a90 schreef:Overigens heb je met alle objectieven te maken met de cropfactor hoor, ook met de 17-55.

Alle genoemde brandpuntsafstanden blijven FX verhouding ook bij DX objectieven. Je kunt ze dus allemaal gewoon met elkaar vergelijken.

Ik heb ze 17-55 zelf een tijd gebruikt op mijn D70 en D2x, ik vond het een erg fijn objectief dat ik later op FX heb omgeruild voor een 24-70.

Corrigeer me maar als ik het niet goed begrijp maar volgens mij is de 17-55 speciaal gemaakt voor DX en is dus effectief ook 17-55 en is de 24-70 gemaakt voor de FX en moet deze keer 1,5 (bij mijn camera,de D7100) en wordt het bereik dan 36-105, toch?
Rene Bakker

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Jahoe » wo apr 09 2014 10:46 pm

Nee dat heb je mis Rene, maar kan me voorstellen dat dat verwarrend kan zijn. Cropfactor geldt altijd, maakt niet uit of het een DX of FX objectief is. Alleen de camera waar je hem opschroeft is van belang of je wel of geen cropfactor moet rekenen.
D500 / Sigma 17-50mm F2.8 EX DC (OS) HSM / AF-S 70-200mm f/2.8g ED VRII / AF-S DX 35 f/1.8 G / Tokina 11-16 / AF-S 105 mm f/2.8 G ED VR/ Sigma 150-600 C / Sigma Art 50mm 1.4 HSM
Flickr
Jahoe

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Sandor Gora » wo apr 09 2014 10:52 pm

volgens mij kun je op een of andere manier (maar welk programma?) wel tellen welk brandpunt je het meest gebruikt hebt in het verleden;
dan heb je een indicatie welke lens goed bij jouw fotograferen past.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Sandor Gora

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JanvanO » wo apr 09 2014 10:56 pm

Heb de NikonAFs 24-70 lang en veel op mijn D300 gebruikt.
Geweldig objectief. :D
Ook de Nikon AFs 18-200. Was mijn eerste lens!
Zeer te vreden over! Niets mis mee!
Naast de Nikon AFs 18-200 ook de AFs Nikon 70-300 VR2 veel gebruikt.
Bij dit objectief ging ik nooit verder dan een brandpuntafstand van 280 mm.
Hierna werd de kwaliteit aanzienlijk minder.
Voor de rest een mooi objectief.
Met deze twee heb je een mooie overlap.
Beide zijn niet van het F2.8 caliber maar toffe lenzen lijkt mij.
De andere door jou genoemde lenzen heb ik niet en kan dus niet oordelen.
Hoop je hiermee iets te kunnen helpen in je keuzen.

Gr Jan
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.
JanvanO

Clublid

Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!

Onderwerp:

Berichtdoor Rene Bakker » wo apr 09 2014 11:09 pm

henkk schreef:
Rene Bakker schreef:1. Nikon 17-55 2.8. ( Recenties zijn goed maar bereik is lijkt me niet erg groot? )
[

René, de cropfactor is niet van de lens afhankelijk, zoals je hier lijkt te suggereren, maar van de camera. M.a.w. met de 17-55 heb je ook een cropfactor.
De standaardvraag heb ik nog niet gezien, nl. wat wil je fotograferen? Als je veel in groothoek werkt, is een 24 mm op DX niet zo handig, geeft een vergelijkbare beeldhoek van 36 mm op kleinbeeld en dat is eerder standaard dan groothoek.
En waarom alleen zooms overwegen? Voor de prijs van een 24-70/2.8 kun je ook een paar mooie primes kopen (20, 28 of 35, 85).

Henk, waarom ik denk dat zoom voor mij geschikt is: Ik heb 2 kleine kinderen die lopen te ravotten, leren fietsen/zwemmen enz en dit soort momenten wil ik graag vastleggen. Ook maak ik af en toe op feestjes wat plaatjes en daarom wil ik ook graag een lichtsterk objectief.
Ik zie overigens op marktplaats wat 2e hands objectieven staan, mocht ik dit willen overwegen (waar ik erg over twijfel) waar moet ik dan op letten/ naar vragen?
Rene Bakker

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Rene Bakker » wo apr 09 2014 11:15 pm

Sandor Gora schreef:volgens mij kun je op een of andere manier (maar welk programma?) wel tellen welk brandpunt je het meest gebruikt hebt in het verleden;
dan heb je een indicatie welke lens goed bij jouw fotograferen past.

Dat zou mij inderdaad wel inzicht geven! Iemand een idee welk programma er bedoeld wordt?
Rene Bakker

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor jan » wo apr 09 2014 11:28 pm

Rene Bakker schreef: Dat zou mij inderdaad wel inzicht geven! Iemand een idee welk programma er bedoeld wordt?

http://www.vandel.nl/exposureplot.html
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
jan

Bestuurslid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Terug naar “Standaardzoom”