..ingewikkelde materie..

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Dimar » vr apr 03 2015 2:55 pm

Beste mede fotografen.. Graag wil ik toch weer even een beroep doen op alle kennis en ervaring op het forum. Ik ben (als beginnende) fotograaf er nu helemaal achter dat de standaark kitlens van m'n Nikon niet slecht is, maar ook niet echt een heel erg goede lens is. Ik ben dan ook heel erg blij met mijn nieuwe 50mm f1.8 Ik wist niet dat lichtsterke lenzen zo'n verschil zouden maken! Nu wil ik mijn 18-55 mm kitlens graag 'upgraden' naar een lens die net wat beter is. Ik trof deze aan: Sigma 18-50mm F2.8 EX voor Nikon. Deze lens is weliswaar EX maar niet de HSM uitvoering en zonder macro.. ik las hierover dat van deze non-HSM versie de AF erg slecht zou zijn. Echter is hij met f2.8 wel beter dan mijn huidige 18-55 kitlens van Nikon. Pffff ingewikkelde materie.. al die afkortingen en addertjes onder het gras...

Ik wil eigenlijk graag een goede lens die ik divers kan inzetten (feestjes/receptie in de avond, close ups/portret, groothoek etc) en die wat betere prestaties heeft dan mijn 18-55 kitlens van nikon met een budget van ca. Euro 250,- (en nu niet allemaal gaan lachen hoor.. ik weet dat het niet veel is maar potverdorie..wat een dure hobby!) Die 18-50 f2.8 van Tamron kost 2e hands 199,- en het lijkt mij een 'goede deal' maar ik zou graag jullie advies willen daar ik het geld maar één keer kan uitgeven en ik er erg hard voor heb moeten sparen..

Alvast bedankt!!!!

Goetjes,
Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor gijs sandberg » vr apr 03 2015 3:10 pm

Beste Ditmar,
Ik geef toe, kiezen kan ingewikkeld zijn.
Helaas bestaat de perfecte lens voor alle omstandigheden niet.
Ik kan niet ruiken welke kamera je nu hebt.
Als upgrade voor de NIkon 18-55 zou ik kijken naar een (tweedehands) Nikon 18-105.
Meer lichtsterkte kost altijd geld, zeker voor een zoomlens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Willem v D » vr apr 03 2015 3:39 pm

De sigma die jij aan haalt werkt niet op alle body's waaronder de d3#00 en d5#00 serie.
Maar weer wel op de d7#00 serie en hoger.
En je budget is niet groot maar ik kan het ook niet slecht noemen.
zelf was ik altijd een tevreden gebruiker van de sigma 17-70mm f2.8-4.
de stop die je verliest compenseer je weer met de os/vr
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor schippie » vr apr 03 2015 3:50 pm

Soms loont het om even wat meer geld bij elkaar te krijgen , want alle waar naar zijn geld.
Het is nog niet zo eenvoudig een duidelijk betere lens dan de kitlens te kopen voor weinig geld.laat je vooral niet aanpraten dat die kitlens zo slecht is, je kunt er hele leuke platen mee schieten, maar het is natuurlijk een instaplens.
De enige lens die ik persoonlijk zou durven aanbevelen is de Sigma 17-50 2.8 HSM OS , die heb ik zelf gebruikt en dat was een echt betere lens dan de kitlens. De door jou genoemde Sigma is weer wat ouder en ik ken die lens niet.
De Tamron vond ik persoonlijk een vreselijke lens,althans ik had een lens waarvan de AF onbetrouwbaar was, zat er heel vaak net naast dat is heel frustrerend, want je ziet het pas als het te laat is.Maar ik krijg nog steeds uitslag als ik aan de Tamrons denk, ik heb er 3 verschillende gehad en allemaal AF problemen. Ik heb nooit de nieuwste gehad dus het kan nu beter zijn.

Ik zie dat de Sigma onder de €400 is momenteel, zeker de moeite waard om even door te sparen, anders geef je nu geld uit aan een lens waarvan je na een maand weer zegt hmmm, laat ik maar iets anders zoeken, geef je dubbel geld uit. (ik heb er deze keer geen te koop :shh: )
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor JurjenF » vr apr 03 2015 9:47 pm

Eeen Nikon 16-85VR is aan te bevelen of een (oude) 18-70. Die laatste is een scherpe lens met een scherpe prijs.
De eerste is 2e hands veel te koop. Heb ik zelf en doe hem niet meer weg.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Brutus » vr apr 03 2015 9:59 pm

Hoi Dimar,

Afhankelijk wat voor body je hebt; als het niet persé Nikon hoeft te zijn is de Tamron SP 17-50mm F/2,8 een kwalitatief goed en betaalbaar objectief waaraan je je geen buil kunt vallen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Cyrus » vr apr 03 2015 10:04 pm

Als je de huidige 18-55 kitlens wil upgraden, dan is een 18-105 eigenlijk geen serieuze kandidaat. Nauwelijks winst qua beeldkwaliteit. De 16-85 is optisch een stuk beter, maar daar is de prijs ook naar. Het grootste nadeel: de 16-85 is niet lichtsterk en heeft ook nog eens een verlopend maximaal diafragma.

Een betere optie bij beperkt budget is een Tamron 17-50 f/2.8. Prima scherpte, goede tekening en zelfs nieuw nog erg betaalbaar.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor breimer » vr apr 03 2015 10:24 pm

het verschil tussen de 18-105 en de 16-85 is heel beperkt als het om scherpte en beeldkwaliteit gaat!
kijk maar eens op http://www.dxomark.com
wel heeft de 18-105 een plastic mouth, maar als je daar goed mee omgaat is dat geen probleem!
typisch voorbeeld van duurder is beter aanname, en kitlenzen zijn matig. het geen zeker niet altijd opgaat. de 18-140 vr is b.v. duidelijk minder goed. dan de genoemde objectieven.
maar als je voor lichtsterk gaat kun je beter een paar prime objectieven kopen!
dan haal je pas echte winst :!:
als compromis zijn er sommige die 2.8 halen o.a. Tamron welke betaalbaar is, en een prima kwaliteit
Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Dimar » za apr 04 2015 10:59 am

Bedankt voor alle tips en reacties! Mijn camera is een D7000. Na alle suggesties heb ik nog even rondgekeken op marktplaats.. ik twijfel tussen de volgende lenzen:

Tamron 17-50 f/2.8 (E150,-)
Tokina 50-135 f/2.8 (E295,-)
Sigma ex dg 28-70 f/2.8 (175,-)
Tokina 28-70mm f/2.8 AT-X

Al deze lenzen zijn volgens mij beter dan mijn 18-55 f/3.6-5.6 (qua lichtsterkte dan..) Ik twijfel ook nog omdat een beetje groothoek wel prettig is, maar een een zoombereik is wel handig..pfff..keuzes. Ik denk dat een bereik van 28-70 wel redelijk multifunctioneel is. Waar zouden jullie voor gaan als je nu een lens moet kopen waar je de komende jaren mee moet doen en zo breed mogelijk wil kunnen schieten?

Groetjes,
Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor breimer » za apr 04 2015 11:33 am

je wil iets onmogelijks combineren namelijk een brede inzetbaar heit, prima scherpte, en licht sterk..
je moet vrees ik kiezen tussen licht sterk en breed inzet baar.
wil je dat niet dan is m.i. de tamron 17-50 2.8 de beste optie.
17 of 28 mm aan de groothoek kant geeft een heel serieus verschil. om maar niet over 50 mm te praten.
50-70 aan de tele kant veel minder.
mijn ervaring is dat het gebied 70-105 vaak wordt gebruikt wordt, o.a. voor portret . los van lichtsterkte is de 18-105 vr : breed inzet baar, goede kwaliteit en betaalbaar. ik heb hem en is mijn meest gebruikte objectief. past binnen je budget.

verder heb ik 35 mm 1.8 nikon, 12-24 tokina, 70-300 tamron met usd. ( de laatste gebruik ik het minst)
de 35 of 50 prime van nikon zijn heel betaal baar de 85 iets duurder , maar het zijn allemaal betaalbare objectieven, en je kunt ze in de loop van tijd bij elkaar sparen naast je standaard zoom.. alles hoeft niet in een keer. en 35 en 50 hoeft niet beide 35 en 85 is prima denk ik.
Bert Harry
Laatst gewijzigd door breimer op za apr 04 2015 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor JurjenF » za apr 04 2015 11:34 am

Bedenk dat het bereik van een full frame 28-70 op je D7000 (APS-C met een 1.5 crop factor) een 42-105 wordt qua beeldhoek. Dan mis je dus een heel stuk groothoek. Voor je D7000 heb je dan een objectief nodig dat begint, ongeveer, bij 16 tot 18 (wordt dan 24 tot 28) mm. Een beetje meer tele bereik is altijd fijn (bv voor close ups). Als je budget ongeveer €250 is dan kun je m.i. goed kijken naar een gebruikte 16-85 of een vergelijkbaar objectief . De 18-105 is net zo min lichtsterk en de 17-50 schiet niet heel veel op qua bereik. Een iets mindere lichtsterkte kan gecompenseerd worden door de VR/OS. Ik ben de mening toegedaan dat de D7000 een beter objectief verdient dan de genoemde 18-105 die ik vrij nauwkeurig heb kunnen vergelijken met de 16-85. Op zowel de D7000 als de D7100. De 16-85 won. De oude(re) EX lenzen zonder HSM van Sigma hebbend een tergend trage AF (heb er ervaring mee met de 105 macro). Ik zou er niet voor kiezen. Objectieven koop je vaak voor lange(re) tijd dus ik zou er niet al te veel op bezuinigen. Liever even langer door gespaard en/of gewacht dan snel-snel een lens kopen omdat je dat graag wilt.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor EdvandeZilver » za apr 04 2015 11:49 am

Ik onderstreep de opmerking van JurjenF wat betreft de Nikkor AF-S DX 16~85mm f3.5-5.6G ED VR.
Niet super lichtsterk, maar verder een goed presterend all round objectief.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ..ingewikkelde materie..

Berichtdoor Michele » wo apr 15 2015 10:00 pm

Tamron is een meer dan prima ding. Tokina 28-70 AT-X niet aan beginnen op een D7000 (te zacht contrast, oorspronkelijk ontworpen voor film en minstens 2 stops diafragmeren voor er echt pit in zit), de Sigma ook liever niet doen (zie Tokina argument) en de 50-135 vind ik een rare eend in dit lijstje. Da's een tele namelijk... Grootste sprong in kwaliteit maak je mijns inziens met de Tamron 17-50mm f/2.8 (349 nieuwprijs, okkazie voor 200-250 euro te vinden)
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten