Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » do apr 09 2015 10:05 pm

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn Nikon 18-55 mm lens. Sinds een tijdje heb ik problemen met het scherpstellen. Wanneer de lens op de automatische stand staat en ik aan de zoom-ring draai, lijkt er iets te haperen. Hij draait niet soepel zoals het zou moeten. Dit resulteert tevens in de foto's. De camera stelt niet meer goed scherp, er zit een waas over de foto's. In de manuele stand heb ik dit probleem echter niet. Ik baal er nogal van. Het valt net buiten de garantie. Ik heb niks raars gedaan met de camera of lens. Het mag dan geen dure lens zijn, toch vind ik het nogal jammer dat het niet meer naar behoren werkt. Dat zou niet moeten kunnen. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of ik er zelf nog iets aan kan doen? Hartelijk dank!

Iris
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor Highlander » do apr 09 2015 11:16 pm

Zelf denk ik dat hij overleden is, maar om het zeker te weten kun je hem opsturen naar Camtech.
Voordeel van hun is dat als je besluit om hem niet te laten repareren je ook geen onderzoekskosten kwijt bent.
Hier linkje naar hun site http://www.camtech.nl/
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor Léon Obers » do apr 09 2015 11:30 pm

denaamisiris schreef:Het valt net buiten de garantie

Wat heet net buiten de garantie?
In Nederland geeft Nikon twee jaar garantie, niet één jaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » do apr 09 2015 11:39 pm

De lens is 2,5 jaar oud, wat er dus ook met de 2 jaar buiten valt helaas.
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor CaptainHook » vr apr 10 2015 8:51 am

Ook al is de garantie verstreken, dan wil dat nog niet zeggen dat je dan maar gewoon pech hebt...

Kijk hier eens:
http://www.conformiteit.nl/


Conformiteitbeginsel
"Een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten."

In Nederland blijft de verkoper niet slechts tijdens de garantie, maar in feite onbeperkt aansprakelijk, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.

Stel dat een product een gebruiksduurverwachting heeft van 10 jaar en na 7 jaar doet zich een gebrek voor, dan is de verkoper hierop volgens ons recht alsnog aan te spreken. Dit laatste is geregeld in artikel 17 van Boek 7 BW. Dat zegt dat degene die iets verkoopt (een artikel of een dienst) de plicht heeft een goed product te leveren.

Dit is het zogenaamde conformiteitbeginsel. Dit houdt in dat het product moet voldoen aan de verwachtingen die je als consument redelijkerwijze mag hebben. Zo mag je verwachten dat een wasmachine niet binnen drie jaar versleten lagers heeft.

De klant heeft dus ook rechten na (buiten) de garantietermijn. Maar; dit betekent niet dat het altijd volledig kosteloos moet. Ook de klant zal een deel van de kosten redelijkerwijs moeten dragen, perslot van rekening heeft het apparaat een tijd goed gefunctioneerd.


M.a.w. je zou het eerst eens vriendelijk kunnen vragen bij de winkel waar je het objectief gekocht hebt.
EN dat je redelijk goed moet kunnen aantonen dat JIJ niks fout gedaan hebt (dus niet hebt laten vallen oid)

Meer info:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is
https://www.consuwijzer.nl/sites/consuw ... rantie.pdf
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor a vgastel » vr apr 10 2015 10:09 am

Zou toch eens contact op nemen met de winkel waar je deze gekocht hebt ,als je het niet vraagt weet je het niet.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 10 2015 10:10 am

Als antwoord op reactie @CaptainHook.

Maar om daar zoveel energie in te gaan steken om je gelijk te halen en daar misschien hooguit een paar tientjes coulance in te krijgen op de reparatiekosten, kost meer energie en ergernis dan dat hele kitlensje überhaupt ooit nieuw heeft gekost.

Koop gewoon een nieuw lensje, en dan zou ik zelf nog kiezen voor een andere type met hogere lichtsterkte. (Bijv. een Tamron of Sigma).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor gijs sandberg » vr apr 10 2015 10:15 am

Iris,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
re: heb niks raars gedaan
Dat hoeft ook niet, de lens heeft (kwetsbare) interne delen, die kunnen stuk gaan zonder sporen aan de buitenzijde.
Een vervangende 18-55 kost (tweedehands) niet zo veel.
Ik zou de vraag aan de winkel of een andere kenner voorleggen, voordat je kosten/inspanning besteedt aan evt. claims/reparatie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » di apr 21 2015 9:11 pm

Bedankt iedereen voor de reacties.

Ik woon niet meer in de stad waar ik de camera gekocht heb, dus teruggaan kost me veel tijd en moeite. Ik weet ook niet of het wat zal opleveren. Ik baal er wel van, want het is niet de eerste keer dat ik pech heb met camera's. Nu is het geen dure kitlens, maar toch besteed ik die 100 euro natuurlijk liever aan iets anders.

Als tijdelijke oplossing ben ik momenteel aan het fotograferen met een systeemcamera, maar ik weet nog niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Ik denk dat ik uiteindelijk liever met mijn Nikon fotografeer. Ik had eigenlijk meer gehoopt van de systeemcamera, wat jammer is, want daardoor is het misschien een beetje een miskoop.

Ik zal eens gaan kijken naar andere lenzen. Het enige probleem is dat er wat haast achter zit omdat ik binnenkort 4 maanden op reis vertrek. Wat zouden jullie aanraden? Nog eens dezelfde 18-55 kitlens aanschaffen, of wat meer geld neertellen voor meer kwaliteit? Ik fotografeer voornamelijk landschappen, waarin ik met fel zonlicht en veel details (zoals gras, hei) nooit helemaal tevreden ben met de scherpte op het moment. Ik moet zeggen dat ik dat vooral afhankelijk vind van het weer. Bij minder felle zon, lage zon, nevel, lijken de foto's scherper. Een vast brandpunt zou misschien ook een idee zijn, al is dat wellicht een kwestie van wennen, gezien ik de zoom soms wel gebruik.
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor henkk » di apr 21 2015 9:31 pm

Standaard advies is meen ik hier de 18-105 zoom. Of de 16-85.
Met één vastbrandpunt kom je waarschijnlijk niet uit maar je zou met de 35/1.8 kunnen beginnen (ik vermoed dat je een DX camera hebt).

Ik weet niet precies wat je op je reis wil fotograferen maar wellicht komen dan ook zooms met groter bereik in aanmerking - ook voor landschappen . Je geeft een hoop uit voor een reis en als je een fractie daarvan aan een lens besteedt, heb je daar nog jaren plezier van. Het is maar een overweging. Bijvoorbeeld een 18-200.

Succes met de afwegingen!

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » wo apr 22 2015 12:17 pm

Bedankt voor de tips. Ik was in feite niet heel ontevreden met de lens, qua bereik was hij zeker voldoende. De zoom van 55 mm voldoet voor mij. Ik wil niet dat de lens nog groter of zwaarder wordt. In die zin zou nog eens dezelfde lens te overwegen zijn, zeker omdat ik dan weet wat ik krijg, en ik op korte termijn moet beslissen. Een duurdere lens kan altijd nog eventueel, daar wil ik dan wel voor gaan zitten. Nu heb ik vernomen dat er van de 18-55 van Nikon een nieuwe variant uit is. Welke lichter en compacter is. Wat doet de kwaliteit? Is dat vergelijkbaar met de vorige versie? De 40 euro prijsverschil voor de relatief goedkope kit is toch wel wat.
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » wo apr 22 2015 4:55 pm

Ik heb inmiddels een bericht gestuurd aan Nikon via hun website, met voorbeeldfoto's in de bijlage. Dan heb ik het in elk geval geprobeerd :).
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor CaptainHook » wo apr 22 2015 7:07 pm

Is dit niks voor je:
viewtopic.php?f=5&t=60185
:idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor jan » do apr 23 2015 12:07 am

Wellicht is dit iets, een Nikon 18-105: klik
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens Nikon 18-55 mm stelt niet meer scherp

Berichtdoor denaamisiris » ma mei 11 2015 12:05 pm

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de nieuwe versie van de 18-55 mm lens, ik hoop dat het nu wat 'veiliger' is gezien de lens een lockknop heeft. Echter heb ik er voor het eerst mee gefotografeerd en plots lijkt de batterij veel sneller leeg dan anders. Ik heb vanmorgen foto's in huis gemaakt, ongeveer 2 uur aan een stuk, en ik heb nog maar een streepje. Normaal gaat dat nooit zo snel heb ik het idee. Zou dat door de nieuwe lens kunnen komen dat deze meer verbruikt? Of zal de batterij verouderd zijn? Moest ik een nieuwe batterij aan willen schaffen, kan ik dan het beste voor een originele gaan?
denaamisiris

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten