Advies gevraagd..

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Advies gevraagd..

Berichtdoor Dimar » wo apr 29 2015 10:33 am

Hoi Mensen,

Inmiddels al weer een paar stapjes verder in fotografie.. Na een investering in een Nikon 50mm f/1.8 (geweldige lens!) en een Sigma 50-150 f/2.0 APO wil ik als laatste nog een standaardzoom ter vervanging van de 18-55 mm kitlens. Ik stuitte op de volgende lenzen en omdat het beste bedragen zijn zou ik graag jullie mening horen om mij te helpen met een juiste keuze.. lenzen maken me een beetje onzeker ;-)
-Nikon 28-70 f/2.8 ED (iets boven budget, maar als deze er echt uitspringt dan probeer ik er toch voor te gaan)
-Sigma 24-70 f/2.8 HSM (of macro uitvoering..?)
-Sigma ART 24-105 f/4 DG (voor fullframe)

Ik heb een D7000 (crop 1.5) en ik wil uiteindelijk onder beperkte lichtomstandigheden ook goed kunnen schieten en niet te veel inleveren op sluitertijd. Ik ga van de zomer een trouwerij mee-schieten waaronder ook de receptie (binnenshuis). F2.8 leek me daarom handig. Hoewel de 24-105 een lekker groot bereik heeft is die met f/4 weer wat minder lichtsterk. Ik heb een budget van Euro 600,- daar kan ik niet te veel boven gaan..

Ik hoop dat er mensen op het forum zijn die me een beetje op weg kunnen helpen. Wellicht zijn er nog andere opties voor een bereik van 24 of 28 t/m 70 of 105 mm? Ik had ook de Nikon 17-55 f2.8G al bekeken. Volgens mij ook een mooie lens, alleen vind ik 70mm t.o.v. 55 toch wel een verschil..

Alvast bedankt voor de eventuele reacties, suggesties en tips,

Groetjes,
Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 29 2015 10:40 am

Elke zoomlens die je noemt als vervanging van je kitlens heeft veel minder groothoekbereik.
Als daar niets voor in de plaats komt vermoed ik dat je daar geregeld op vast zult lopen.
Gezien je budget wat je wilt besteden, komen alle genoemde objectieven boven je budget als nieuwe aanschaf.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Jacob_O » wo apr 29 2015 10:52 am

Misschien is een Sigma 17-50 2.8 OS iets om in overweging te nemen.
Je vult, i.c.m. je 50-150, daarmee mooi het bereik aan de groothoek kant aan.
Fijn scherp objectief met een zeer vlotte AF en zeker ruim binnnen je budget
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor CaptainHook » wo apr 29 2015 10:55 am

Ook niet onbelangrijk: moet het persé een nieuw exemplaar zijn, of mag het ook een 2de hands zijn?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Dimar » wo apr 29 2015 11:00 am

Hoi,
Excuus dat ik er niet duidelijk over was.. ik ben voornemens de lens 2e hands te kopen. Dat heb ik naar volle tevredenheid ook met mijn overige lenzen gedaan en dat scheelt echt een boel t.o.v. nieuw in de winkel!

Groetjes
Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor LJ-Jochem » wo apr 29 2015 12:41 pm

Ik heb nog een Sigma 18-35mm F1.8 ART te koop ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor schippie » wo apr 29 2015 4:25 pm

Ik ben altijd zeer tevreden geweest over de Sigma 17-50 2.8 OS HSM , mooie scherpe lens, goede AF.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Ingmar » wo apr 29 2015 4:37 pm

Reno55 schreef:Tamron 17-50 NON VC, .

Helemaal mee eens , die heb ik ook.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Karel Giesen » wo apr 29 2015 4:56 pm

De Nikkor 17-55 f2.8 sluit mooi aan op je Sigma 50-150 f2.0 en is tweedehands voor rond de € 600 te krijgen. Met een 28mm lens op DX-formaat heb je maar weinig groothoek.
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Dimar » wo apr 29 2015 10:52 pm

Voor het echte groothoekwerk heb ik een Tokina 12-24 F/4 die echt pareltjes van foto's maakt. Ik heb net een aanbod gehad voor een Nikkor 28-70 f/2.8D IF-ED voor Euro 600,- die zou mooi aansluiten bij de 12-24 denk ik. Op Kenrockwell werd deze lens echt geprezen.. hoe kijken jullie daar tegenaan?

Groet,
Dimar
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Dimar » wo apr 29 2015 11:14 pm

Ai.. nu heb ik ook een nikkor af-s dx 17-55 mm f2.8 if-ed lens op het oog gekregen voor ca. Euro 600,- verschil zit m echt in het bereik en volgens mij zijn beide lenzen echt wel goed.. Iemand ervaring met trouwreportages en het bereik van 24-70 en/of 17-55 ervan uitgaande dat ik een 50-150 mm en een 12-24 mm al heb?
Dimar

Forumlid
Berichten: 22


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor henkk » wo apr 29 2015 11:25 pm

Ik denk dat die 17-55 op je DX camera beter tot z'n recht komt en ook goed past in je reeks andere lenzen dan een 28-70. Je zult dat vooral aan de groothoek kant merken. Het enige is dat hij niet geschikt is voor een eventuele overstap ooit naar FX.
De 28-70 is meen ik de voorganger van de 24-70. Een 'gat' van een paar mm in je reeks lenzen ga je m.i. niet echt merken (stapje vooruit, stapje achteruit), alhoewel een overlap gemakkelijker zal zijn. Kortom ook een prima optie.
Als het kan, zou je ze allebei eens moeten uitproberen (wel enig verschil in afmetingen tussen een DX en een FX lens) en dan kiezen. Qua kwaliteit zal het niet uitmaken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor Boem » wo apr 29 2015 11:56 pm

De nikon is erg mooi maar voor de helft heb je de sigma 17-50 f2.8 tweedehands die óók superscherp is, mooi tekent én VR heeft (bij Sigma OS). Daarnaast zoom je dan in dezelfde richting als op je sigma 50-150mm, vermoed ik...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Advies gevraagd..

Berichtdoor Vincent » do apr 30 2015 6:44 am

Als je tweedehands koopt zie ik geen reden om nu FX glas te kopen... Je gaat jezelf alleen maar belemmeren in bereik en gewicht (en vaak ook kosten)

Het meeste glas is zo waardevast dat je nauwelijks of geen afschrijving hebt als je ze tegen die tijd weer verkoopt. Ga je voor nieuw glas dan is het uiteraard een ander verhaal.

Het verschil tussen 17 en 24 mm is wel vrij fors dus ik zou persoonlijk om die reden al geen FX 24/28-... objectief kopen!!
Laatst gewijzigd door Vincent op do apr 30 2015 8:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies gevraagd..

Berichtdoor eelco » do apr 30 2015 7:52 am

Ik zou zeker gaan voor een bereik van 17-50/55. Di Nikon 17-55 is wel heel erg mooi, lange tijd gehad.
De Tamron ken ik zelf niet, maar heb hier ook goede verhalen over gehoord.
Een stuk groothoek is altijd wel gewenst.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten