Tamron 24-70mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Tamron 24-70mm

Berichtdoor H.Vos » ma mei 04 2015 2:42 pm

Wie heeft ervaring met Tamron 24-70 mm; ik overweeg een zoom aan te schaffen; prijs van dit objectief aanmerkelijk goedkoper dan die 24-70 van onze Nikon. 'k Heb gezocht op het forum maar ik vind hier niets over.
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor schippie » ma mei 04 2015 3:08 pm

Ik heb maar even gebruikt (geleend) prima objectief , zeker optisch vergelijkbaar met de Nikon, maar niet de bouw en ik vond de AF wat " aarzelend" , maar niet ernaast zoals met een aantal andere Tamrons.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor CaptainHook » ma mei 04 2015 4:08 pm

Nou, er is wel het nodige te vinden alhier, over de Tamron 24-70mm:

viewtopic.php?f=25&t=58738&start=30
viewtopic.php?f=25&t=44313

Als je de diverse technische reviews doorspit van dit objectief versus de Nikkor variant, dan ontlopen ze elkaar, zeker op optisch gebied nauwelijks. Kijk maar eens bij DXOmark of photozone.de

Zelf heb ik dit objectief nu bijna een jaar (gekocht bij amazon.de). En ik ben er zeer tevreden over. Zeker de prijs/prestatieverhouding + garantietermijn zijn een stuk positiever dan bij Nikon.
En als dan ook de foto's die je er mee maakt zeker net zo goed zijn als met de Nikkor 24-70mm, dan wist ik 't wel. :mryellow:
Vóór de Tamron 24-70mm heb ik zelf de Nikkor 24-70mm een aantal jaren gebruikt (op zowel een D200, D700 alsmede een D800E). Maar omdat ik budgetair 'slimmer' met mijn kostbare hobby om wilde gaan, heb ik de Nikkor 24-70mm verkocht en de Tamron 24-70mm nieuw gekocht (met 5 jaar garantie) en er zelfs nog geld aan overgehouden. :thumbup:
De Nikkor 24-70mm heb ik trouwens, vlak na (nieuw)aankoop, moeten retourneren, want er zaten metalen schilfers IN het objectief, TUSSEN de lenzen. (destijds een vaker voorkomend probleem). Wat een gezeur dat kostte om dat omgewisseld te krijgen ...pfff... :thumbdown:
http://www.dpreview.com/forums/thread/2606486
http://www.dpreview.com/forums/post/28337344

Veel van mijn foto's op flickr zijn met de Tamron 24-70mm (en de wat oudere >1jr foto's) met de Nikkor 24-70mm. Vooral de landschapsopnamen in de bergen. Ik zie geen verschil dat het ene objectief nou beter is dan de andere...jij wel? :wink:
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor emeu1 » ma mei 04 2015 5:22 pm

Ik heb de Tamron 24-70mm nu bijna een jaar en ben er zeer tevreden over.
Een stuk goedkoper in aanschaf dan de Nikon 24-70, langere garantie (5 jaar) en stabilisatie als extra (in vergelijking tot de Nikon 24-70).
De Tamron maakt haarscherpe foto's.
De stabilisatie doet zijn werk meer dan uitstekend en is bovendien zeer stil.
Qua bouwkwaliteit vind ik deze Tamron ook zeer goed en niet onder doen voor de andere Nikon objectieven die ik bezit.
Een echte aanrader.

M.vr.gr.

Erik
M.vr.gr.

Erik Meussen
Gebruikersavatar
emeu1

Clublid
Berichten: 52


Locatie: Hengelo
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor LJ-Jochem » ma mei 04 2015 6:22 pm

Ik heb dit objectief nu een twee weken (ook via Amazon.de) en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Ik kan niet vergelijken maar als ik de testen er op na sla en de vergelijkingen qua prestaties en prijs met de Nikon variant dan denk ik dat je voor dit geld geen miskoop zal doen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor M@rcel » ma mei 04 2015 6:44 pm

Om het ingewikkelder te maken is mijn ervaring het tegenover gestelde als CaptianHook. Wellicht heb ik een maandagmorgen exemplaar gehad, maar het was niet mijn lens, ook al was er volgens de leverancier (technische dienst heeft de lens beoordeeld) niets mis mee (dezelfde dag weer te koop aangeboden). Heb destijds ervoor gekozen vanwege de stabilisatie om tijdens uit de hand filmen geen schokkerig beeld te krijgen en de geruchten dat met de D800 uit de hand fotograferen nogal kritisch zou zijn. Ook zou de lens volgens verschillende testen er niet slechter uit komen (op bepaalde punten zelfs beter). Maar de scherpte was er niet en de belichting was zeker bij daglicht niet goed, altijd overbelicht. De kleuren waren ook niet zo realistisch.

Heb de lens omgewisseld voor de Nikon 24-70mm en die bevalt stukken beter. De bouwkwaliteit is weer een stap beter als bij de Tamron, alhoewel ik betwijfel of ik dat verschil nodig heb. De stabilisatie mis ik niet, omdat de brandpuntafstand maar 70mm is en de sluitertijd die ik gebruik is altijd meer dan voldoende. Met de D800 probeer ik minimaal 2 maal de brandpuntafstand aan te houden. Filmen met mijn camera heb ik nog niet gedaan en heb het idee dat het er ook niet van gaat komen.

Tegelijkertijd met de Tamron heb ik de Nikon 70-200 VRII aangeschaft en die heeft me toch een snelle autofocus! Als je dan de Tamron 24-70 monteert, dan is het verschil duidelijk aanwezig, net zoals de mindere trefzekerheid (het zoeken waar schippie over heeft). De Nikon 24-70 is daarin beter als de Tamron en past dus beter in mijn tas in combinatie met de 70-200 VRII.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor Inky » ma mei 04 2015 9:06 pm

Ik heb deze lens een klein half jaartje en mij bevalt hij uitstekend. Na het doorspitten van de vele reviews op internet van zowel de Nikon als de Tamron, gekozen voor de Tamron. Beeldkwaliteit tussen beiden deed niet echt voor elkaar onder in de reviews. Voor mij waren de prijs van de Tamron t.o.v. de Nikon + de beeldstabilisatie op de Tamron van doorslaggevend belang. Ik heb geen ervaring met de Nikon 24-70, dus vergelijken kan ik ze niet, maar tot op heden heb ik geen spijt van deze aankoop. Het enig kleine minpuntje van de Tamron wat mij betreft tot nu toe: ik vind de zonnekap erg stroef met op- en afdraaien.
Succes met je aankoopoverweging!
Flickr

Met vriendelijke groet,
Ingrid
Gebruikersavatar
Inky

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Oosterhout (NBr.)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor H.Vos » ma mei 04 2015 9:20 pm

Dank allen voor de reacties......moeilijk, moeilijk, budget speelt zeker een rol, maar......als Nikon fanaat neig ik toch weer naar de 24-70 van ons huismerk. Waarom? Ik heb reeds eerder een 24-70 gehad, ingeruild, omdat ik van plan was alleen met primes te werken, maar in de dagelijkse praktijk mis ik de mogelijkheden van een zoomlens. Die 24-70 van Nikon is mij toen zeer goed bevallen en alles wat ik tot nu toe gelezen heb over de beide lenzen, brengen me toch weer op het spoor terug van de Nikon. Aan beide zitten haken en ogen, om zo maar even de voor- en nadelen van de twee objectieven samen te vatten. Mijn keuze voor de Nikon wordt mede bepaald door de kritische punten die ik lees op de verschillende fora over de Tamron, waaronder mede de verwijzingen/links die ik hierboven heb kunnen doornemen (waarvoor dank).

Het is even slikken wat betreft de prijs, maar zoals ik er nu tegen aan kijk wordt het opnieuw de Nikon. Ik ga er nog wel een nachtje over slapen, maar ik vermoed dat ik er morgen niet anders tegenaan zal kijken.
Nogmaals dank voor jullie moeite.
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor CaptainHook » ma mei 04 2015 10:39 pm

Wellicht nog iets ter overweging:

De huidige Nikkor 24-70mm is al aardig op 'leeftijd'. En er is al geruime tijd sprake van een opvolgermodel:
http://nikonrumors.com/2015/02/03/some- ... lens.aspx/

In dat licht gezien vind ik zelf dat de huidige prijsstelling, zeker gezien de concurrentie, (te) fors, zo niet erg hoog is... :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor Skippy » ma mei 04 2015 11:14 pm

Een 24-70mm f2.8 op een Df? Het kan maar is qua ergonomie en bediening (m.n. instellen diafragma) een combi met de D750 dan niet logischer?

Interessante video in dit verband https://www.youtube.com/watch?v=I9oLx_qRpFk
Laatst gewijzigd door Skippy op ma mei 04 2015 11:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor dogo » ma mei 04 2015 11:24 pm

Henk, toen je jouw Nikon 24-70mm verkocht had en advies wilde over de Df, hebben wij via Pb gecommuniceerd over o.a. hoe jammer ik het vond dat je de 24-70mm verkocht had. De Nikon 24-70mm 2.8 doet het zeer goed op de Df, het zit tegenwoordig voor bijna 90% op mijn Df. De scherpte en kleuren en uiteraard het gemak zijn fantastisch. Niet zo klein uiteraard, maar je krijgt er m.i. heel veel voor terug. Met de Tamron 24-70 heb ik geen ervaring. De Nikon is en blijft echter wel een prijzige lens.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor Skippy » ma mei 04 2015 11:40 pm

Een Df is specifiek ontworpen voor gebruik met kleine en niet al te zware, vaste brandpunt MF objectieven. Een moderne zoom met AF kan. Natuurlijk. Op een Df past immers bijna alles. Maar het fotografeert m.i. niet echt prettig. Sorry Henk als ik je in verwarring breng maar ik heb het idee dat je goed in staat bent om tot de voor jou juiste keuze te komen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor Vincent » di mei 05 2015 7:49 am

CaptainHook schreef:De huidige Nikkor 24-70mm is al aardig op 'leeftijd'. En er is al geruime tijd sprake van een opvolgermodel:


Maar wachten op iets waarvan je niet weet of het komt of wanneer is ook geen fijn idee :wink:

Er zitten ook nog mensen op een D400 te wachten namelijk :D

Als prijs een issue is gewoon een tweedehands 24-70mm kopen. Die worden O veel aangeboden en zijn zo waardevast dat mocht je je bedenken, je hem zo weer kwijt bent voor dezelfde prijs.

Elke eventuele opvolger gaat weer zoveel duurder worden dat het de eerste jaren weinig concurrentie gaat zijn voor de tweedehands markt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 24-70mm

Berichtdoor H.Vos » di mei 05 2015 7:19 pm

Dag allen,

'k Ben blij met de reacties, maar om nu te zeggen dat het er eenvoudiger op wordt......de een vindt de 24-70 prima op de Df, de ander brengt een aantal argumenten in die dat vanuit praktisch gebruik weer enigszins tegenspreken; voorop staat dat ik terug wil naar een zoom van de omvang van 24-70mm; ik heb de de D800 een half jaar geleden ingeruild tegen de DF, het werken met die grote bestanden van de eerste begonnen me tegen te staan, hoe goed de prestaties ook waren en zijn van de D800; nu ik het filmpje heb bekeken waarnaar Skippy verwijst begin ik zelfs te twijfelen aan de Df en doemt een overstap naar de D750 aan de horizon; daar staat dan weer de ervaring van Dogo tegenover wat betreft het gebruik van de Df met de 24-70 van Nikon. Kortom....mijn twijfel is in veel opzichten toegenomen, mede door de mogelijke komst van een nieuwe 24-70 (dank CaptainHook).
Mijn conclusie voor dit moment: ik maak even pas op de plaats en laat alles even wat langer op mij inwerken, om niet opnieuw een (dure) vergissing te maken.
Ik waardeer ten zeerste jullie open en eerlijke reacties, ze brengen mij op gedachten waar ik zelf in eerste instantie niet aan gedacht heb en om te voorkomen dat ik opnieuw een (dure) vergissing maak....even pas op de plaats. Misschien is het budgettair gezien wel het meest interessant om over te stappen op Fuji of Olympus...mirrorless dus....enfin, om met de woorden van wijlen Martin Bril af te sluiten.
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten