Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor a vgastel » ma aug 03 2015 12:00 am

moerman schreef:Niet op de D90, dat is wel balen. Dat is mijn back-up. Soms wordt de D300 ook genoemd als incompatible maar dat klopt volgens mij niet.

Wout
Het is DX


Want het werkt wel op alle nikons.zit alleen een staartje aan

Nikon has been absolutely silent about this, but "E" series lenses are compatible only with Nikon consumer bodies produced AFTER the D90, D300, D3K, and D2. Bodies of this vintage do not support for in-lens aperture stopdown control via the electrical interface, and the "E" series lens does not have a stopdown lever.

This is a move of similar significance to Canon's shift to the EF mount in 1987, leaving owners of older Canon bodies without the ability to use the new USM focusing technology.

The difference between then and now is that Canon warned everyone the shift was coming, and made it very attractive to switch because USM focusing was only available in the new mount.

With the Nikon "E" series, the switch to fast in lens focus motors has already been made with the AF-S series, so the rationale for upgrading a camera body simply to obtain more accurate aperture control and real-time Liveview aperture stopdown may not be there.

The fact that Nikon has been quite silent about this incompatibility is what is grating.

Going forward, all lenses will have to be "E" series to support a shift to mirrorless and proper videography, but the other message Nikon is sending appears to be: the best lenses we offer will only work with our best bodies. Time to move to 24MP bodies, folks.




Hij is zelfs de eerste

"it is the first lens compatible with DX-format digital SLR cameras to be
equipped with a built-in electromagnetic diaphragm, and for which Nano
Crystal Coat and fluorine coat have been adopted.


The new DX zoom AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR already tested! Peter Lindner • 2. 7. 2015 • Lenses • 47 comments
While most photographic media, not only Czech but also European, or international, on the day the new product usually publishes only information available from the press release, Nikonblog.cz already can write: We tested! The new DX zoom AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR we had available exclusively for some time before the official announcement, so you now can submit the entire test.

AF-S DX Nikkor 16–80 mm F2,8–4E ED VR

Like peas in a pod
The best role for the basic zoom DX format previously held by Nikon AF-S DX Nikkor 16-85 mm F3,5-5,6G ED VR, which in January of this year he celebrated his seventh birthday. Compared with its new lighting zoom lens is of course impossible to avoid, let's start with size and weight.

Given the higher the luminosity, the new AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR 8 mm larger diameter tube (80 vs. 72 mm), which is related to the size filter thread, whose diameter is 72 mm ( Nikkor 16-85 mm - 67 mm). The length of the new glass grown virtually negligible - only about 0.5 mm (85.5 vs. 85 mm), weight is about 5 grams even lower (480 vs 485 g).

It has been completely redesigned with the lens supplied as standard sun visor with the type designation HB-75, which is now significantly larger and deeper. Bayonet mount the sun visor is also equipped with a lock to prevent accidental removal.

AF-S DX Nikkor 16–80 mm F2,8–4E ED VR


From the viewpoint of design in terms of the same concept as in the older lens - compact tube is provided with a wider front zoomovacím rubberised ring, in the rear part is placed prefocus ring. Through internal ostřicímu system with ultra-sonic motor SWM while focusing leading member does not rotate or ejected, the lens barrel only extends when zooming. The contact surface of the metal mount is provided with a rubber seal.

Workmanship is exemplary, the lens showed no excessive clearance, zoom ring puts adequate resistance. For curious readers will add one more information: AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR Nikon manufactured in a factory in Thailand.

AF-S DX Nikkor 16–80 mm F2,8–4E ED VR

E-aperture
The autofocus system, I have already mentioned, remains only to add that the work autofocus is traditionally a very quiet up unheard; when tested on the body of the Nikon D7200, I focus speed evaluated as a high standard. Grinding shortest distance is 35 cm, which corresponds to 0.22 × magnification.

The AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR is equipped with optical stabilization, effective 4 EV (older model Nikkor 16-85 mm - 3.5 EV). It works either in normal mode or in Active mode. VR system also automatically detects that you have used the camera tripod or otherwise tightly pegged. This function Unfortunately, I tried it because I heard about it only after returning the lens, however, "normal" stabilization works perfectly - I was taking pictures from a moving car in Active stabilization mode and all images were sharp.

The letter E on the label reveals that the lens is equipped Seven-electromagnetic diaphragm with a circular hole, which ensures accurate exposures especially during rapid shooting. Electromagnetic diaphragm is also extremely quiet, such as checking the depth of field with a function key, blanking nearly deaf. It should be added that this new lamp base is the first zoom DX NIKKOR in the bowels of this electromagnetic iris find.



Picture quality
But the primacy of the AF-S DX Nikkor 16-80 mm F2,8-4E ED VR holds several. For the first time in the history of DX lenses were used in the production of anti-reflection Nano Crystal Coat, as well as the premiere of the DX series is to protect the front lens fluorine layers.

Afbeelding


Afbeelding

Zie anders deze .http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... 8-4e-ed-vr

http://aggregate.org/dit/OLDLENS/ Hier staat ook een stukje in .
zie deze in deze
Which lens mounts can you use?
Which mounts are fully compatible?

http://www.bobatkins.com/photography/eo ... s_EOS.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor emdeklerk » ma aug 03 2015 4:38 pm

Beste Bert, wat bedoel je met "Het is DX" in blauw?

Je zegt ook: "het werkt wel op alle Nikons, maar er zit een staartje aan". Dat begrijp ik niet: als je alleen op volle opening kan werken vind ik dat een fors staartje.

In ieder geval: dit is het eerste E-objectief voor DX.
Alle eerdere E-objectieven waren - voor zover ik weet - voor volformaat.
Vraag me nu af of die wel met alle FX-camera's werken, maar ik vermoed van wel...
Kennelijk heeft Nikon weinig op met volledige compatibiliteit in de DX-lijn.

Overigens: verschrikkelijk stukje vertaalwerk uit een Oost-Europese taal in het "Engels".
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor emdeklerk » di aug 04 2015 10:16 pm

Ben wel benieuwd...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor nikoyama » wo dec 16 2015 5:49 pm

[code][/code]Afbeelding

Hierbij een close-up gemaakt met de 16-80 op 80 mm en F4.0 gemaakt met de D5100. Breedte 800 pixels (ik vind de beschrijving voor het plaatsen van foto's niet erg duidelijk, onderaan wordt verwezen naar boven en daarbij staat ergens een limiet van 800 pixels). In de 80 mm stand moet je al behoorlijk rekening houden met de beperkte scherptediepte van een tele (120 mm equivalent). Mijn schoonzuster en ik hebben beide de lens aangeschaft. Wij kregen bij een handelaar in een naastgelegen buitenland te horen dat Nikon de prijzen voor nieuwe zendingen per 1 januari 2016 met 20,1 % verhoogt. Ik heb ook de 16-85 die niet extreem wordt bejubeld maar in de praktijk gewoon goed is, ik verwacht van deze ook goede resultaten. De foto is groot in beeld briljant van kleur, daar is dus niets op aan te merken.

Met vriendelijke groet.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Patrick » wo dec 16 2015 5:51 pm

Je kan de BB code zo van je site afplukken!

Afbeelding

Vreemd genoeg krijg je dan wel een kleinere versie te zien hier...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Javelin » wo dec 16 2015 7:43 pm

Ik heb sinds augustus dit objectief, als vervanger van de 18-105. Erg blij met de 2,8-4! Vertekening is niet altijd alles maar dankzij moderne middelen goed op te lossen.
En tja, die prijs: of je bijt door de ( zure) appel heen of je begrijpt niet waarom een ander dat wel doet :D
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
Gebruikersavatar
Javelin

Clublid
Berichten: 176


Locatie: Weert
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor nikoyama » do dec 17 2015 11:10 am

Patrick,

Wat bedoel je precies. Ik heb geen eigen website. Ik heb mijn foto's gewoon in mijn computer en back-up schijf en niet bij Picasa, Flickr of Nikon Space.
Bedoel je dat anderen mijn foto van de Nikonclub site kunnen plukken? Is het ook mogelijk om grotere afbeeldingen te plaatsen?
Ik heb diverse codes e.d. van Imageshack en andere hosts geprobeerd zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik de foto geresized naar 800 pixels (langste zijde en elders genoemd) en via een code van freeImagehosting geplaatst. (na weer verschillende code's te hebben geprobeerd)
Misschien is het handig om de procedure voor plaatsen van een foto nog eens helder uit te leggen voor diegenen die geen gebruik maken van Picasa, Flickr of Nikon Space.

Groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor daanwijngaard » za dec 19 2015 6:49 pm

Ik zou graag overstappen naar een andere lens heb nu nog de kitlens 18/105 mm weet niet of ik nu voor de 16-80 mm zal gaan of voor dat zelfde geld een 2ehands 24/70mm 2.8

wat adviseren jullie ??

Ik heb geen ervaring met de 24/70 mm
Gebruikersavatar
daanwijngaard

Clublid
Berichten: 61


Locatie: drunen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Cyrus » za dec 19 2015 7:52 pm

Op een DX-camera verlies je aardig wat aan de groothoekkant met een 24-70. Dat zul je dan met een groothoekobjectief moeten opvangen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Rigollem » za dec 19 2015 10:16 pm

Sigma 17-70 is een betere keuze, als je 16-80 een te grote hap uit uw budget is.
D7200, Sigma 17-50MM f/2.8, Nikon 50mm f/1.4, Tamron 70-300, SB-900
Rigollem

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor nikoyama » ma dec 21 2015 11:28 am

Daan,

Het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je zelf wilt. Zowel de 16-85 als de 16-80 bevallen mij uitstekend als lensje voor bijna alles en als reisobjectief. Mooie groothoek 16 mm, komt overeen met 24 mm full-frame equivalent, waar ik heel veel mee doe. En de matige tele 85/80 komt overeen met 127,5/120 full-frame equivalent, genoeg om heel veel details bij gevels van gebouwen enz. te fotograferen. Kwaliteit van beide lenzen heel goed. Mijn 70-300 tele laat ik meestal thuis, behalve voor sportevenementen of de dierentuin en dergelijke. De 24-70 mm 2.8 is duidelijk ontworpen voor full-frame en er hangt een behoorlijk prijskaartje aan, ook tweedehands nog erg gewild en daarmee niet goedkoop.
Ik heb de nieuwe 16-80 er bij gekocht om bijvoorbeeld in kathedralen e.d. nog makkelijker met bestaand licht te kunnen fotograferen (16 mm F2.8 ) en wil ook eens proberen wat hij in de 80 mm in de sportzaal doet bij volle opening. De meeste lenzen presteren overigens beter als je ongeveer 2 stops diafragmeert. Ik heb nogal wat testjes gelezen over standaardzooms, het algemene beeld bij alles: scherpte in het centrum het best, wordt minder naar de hoeken. Geld ook voor lichtafval naar de hoeken. Vertekening in groothoekstand tonvormig en in de telestand kussenvormig. Dit geld ook voor de lichtsterkere en kortere zooms zoals de 17-55 F2,8. In de praktijk heb ik er nooit veel last van gehad. Het is nog even wachten op een correctieprofiel voor vertekening voor de 16-80 overigens.

Met vriendelijke groet, Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor JurjenF » zo dec 27 2015 10:51 am

Als budget de reden is dan zou ik gaan voor de 16-85. Die 1/2 stop minder (3.5 - 5.6 ipv 2.8 - 4) zou mij de oprijs niet waard zijn. De 16-85 dut ut op mijn 7100 perfect. En de goed werkende VR lost voor mij wel een lichtprobleem op die enkele keer.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Harold1974 » wo mar 16 2016 8:39 pm

De Nikon AF-S-DX 16-80 F2.8 - 4 ED VR is een jaar na de introductie te koop voor een bedrag van ± € 1.100,- Een flink bedrag, maar het lijkt me wel een erg mooi objectief.
Laatst gewijzigd door Harold1974 op do mar 17 2016 2:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harold1974

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Den Helder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor JaapV » wo mar 16 2016 10:16 pm

@Harold1974: nooit van een 16-18mm gehoord... :think:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 16-80mm f/2.8-4E ED VR DX prijs en plaaatje

Berichtdoor Harold1974 » do mar 17 2016 2:42 pm

@JaapV, scherp opgemerkt. Ik heb het bericht inmiddels aangepast.
Gebruikersavatar
Harold1974

Forumlid
Berichten: 19


Locatie: Den Helder
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten