Welk merk?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Welk merk?

Berichtdoor Remco H » vr sep 11 2015 11:04 am

Froggy schreef:Wat mij opvalt bij objectieven is dat er altijd 3 namen opduiken.
Nikon/Canon Tamron en Sigma

Wat ik me dan afvraag of bijvoorbeeld een lens van een fabrikant als Nikon standaard beter is dan een Tamron of Sigma? Of zijn juist die twee andere merken beter?
Tamron is veelal het goedkoopste merk, dan vraag je jezelf wel eens af is dat goed of lever je dan toch kwaliteit in?, of kan je dan toch beter een objectief van Nikon kopen?.. of wellicht Sigma dat qua prijs altijd dicht bij Nikon zit?..

Ik neem aan dat elk merk wel zijn sterke punten heeft. Maar hetzelfde is voor een auto, je hebt toch liever altijd merk onderdelen dan een B keus.....

Iemand die een beetje opheldering in het objectieven doolhof kan geven?

Voor een Nikon-camera is een Nikon-objectief meestal een wat duurdere, maar wel de veiligste keuze met het oog op de werking van de autofocus. (Zie bijvoorbeeld onder deze link onder de rode letters WARNING, of lees dit verhaal eens.) Dus ja, ook hier gaat het verhaal van merkonderdelen wel op.
Zelf heb ik tot nu toe maar één Sigma-objectief gehad, en dat ging goed. Geen problemen gehad. Maar mijn ervaring daarmee is dan ook wel erg beperkt.

Canon-objectieven passen niet op een Nikon-camera, dus daar ben je dan snel mee klaar.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welk merk?

Berichtdoor Vincent » vr sep 11 2015 11:19 am

Remco H schreef:er was een AF Nikkor 14mm f/2.8D, maar waar vind je die nog?


waarom zou je de 14mm 2.8 willen kopen als je ook een 14-24mm 2.8 hebt voor bijna hetzelfde geld die ook nog eens beter presteert.

Als je namelijk voor scherpte gaat dan komt de Nikon 14-24mm beter uit de testen de nikon 14mm en zelfs de canon 14mm prime. Niet voor niets waren er toch wel een aantal Canon fotografen die de 14-24mm Nikon met converter op hun Canon body gebruikten. Met de komst van de 11-24mm is dat niet meer nodig gelukkig :wink: Nu mogen de Nikon schieters weer jaloers zijn op de Canonians!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk merk?

Berichtdoor Remco H » vr sep 11 2015 2:16 pm

djunclesam schreef:waarom zou je de 14mm 2.8 willen kopen als je ook een 14-24mm 2.8 hebt voor bijna hetzelfde geld die ook nog eens beter presteert.

Kopen zal er niet zo erg meer inzitten, maar hij interesseerde mij vanwege gewicht en omvang. De AF-S 14-24mm f/2.8G is groot en zwaar. Ik heb de AF-S 24-70mm f/2.8G. Daar ben ik heel tevreden over, maar gewicht en omvang vind ik een nadeel. En aangezien ik al een AF-S 17-35mm f/2.8D heb, is een 14-24mm-zoom ook wat minder nodig. Een extraatje in de vorm van 14mm is dan wellicht wat leuker in de vorm van een wat lichter objectief.

Afbeelding
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten