Starters objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Starters objectief

Berichtdoor Froggy » vr jul 31 2015 5:36 pm

Hallo,

Ben een startende foto maker met een beperkt budget.
Nu heb ik de mogelijkheid voor een mooie prijs een Nikon D5200 over te nemen waar een 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Nikkor lens bij zit (geen kitlens)
Ik lees veel dat voor een starter een 18-105 objectief een must is als je een lens wil waar je alle kanten mee op kan.
Nou ben ik iemand die meer gaat voor gebouwen, portretten, shoots van voorwerpen auto's .ed., stadsgezicht en wellicht eens een landschap op de foto wil zetten :thumbup: Die vogel hoog in de boom is leuk, maar voor mij niet echt nodig :)
Dan kan ik met de 18-70 waarschijnlijk ook een prima start maken toch?
Froggy

Forumlid
Berichten: 13


Locatie: Rotterdam Rijnmond
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor Patrick » vr jul 31 2015 5:58 pm

Ik prefereer de 18-70 op zich boven de 18-105, hoewel de VR wel heel prettig is. En optisch is de andere denk ik ook iets beter, maar het zal elkaar niet veel ontlopen.

Wel even kijken of de 18-70 soepel in een uitzoomt. Dat is een bekend teer punt van die dingen; na verloop van tijd stoppen ze daarmee omdat er een schroefje inwendig loskomt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor JurjenF » za aug 01 2015 12:19 pm

Die 18-70 die wij hebben gaat nooit meer weg : super objectief, scherp-lichtsterk(er) dan kitlenzen en mooi compact. Aangevild met de 55-300 heeft de D5100 van mijn vrouw een prima combi. Persoonlijk vind ik dat de 18-105 nogal wordt opgehemeld. Maar goed, dat geldt voor mij persoonlijk.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor gijs sandberg » za aug 01 2015 12:23 pm

Beste F,
re: prima start
Ja, maar ...
Eens met Patrick, de 18-70 is beter, maar de levensdduur stelt sommigen teleur.
Oftewel: als de prijs redelijk is zou ik die 18-70 niet laten liggen, maar wees bedacht op mogelijk falen.
Jurjen
re: nogal wordt opgehemeld
Dat hangt ook samen met de prijs en verkrijgbaarheid van die 18-105, de 18-70 wordt al een tijd niet meer nieuw verkocht.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor JurjenF » za aug 01 2015 9:36 pm

@Gijs : wij hebben vorig jaar een spiksplinternieuwe gekregen van Nikon vanwege idd dat stroeve zoomen wat men na 2x nog niet kon verhelpen. Hel mooi opgelost door Nikon door een nieuwe te sturen. Dus hier en daar zal er nog een liggen....Maar : in principe is de 16-85 de vervanger van de 18-70. Ook te verkiezen boven de 18-105. Ik denk dat die laatste het wel zou kunnen doen op een body tot zo'n 12-16 mp, daarboven valt-ie door de mand. Maar (dus) tot de D5100 wel bruikbaar. Ik vind alleen dat die 18-105 vaak als heel goed wordt gekwalificeerd hier op het forum terwijl hij het echt niet (veel) beter doet dan de 18-55 objectieven. Alleen de constructie is ietsies beter. En natuurlijk het bereik wat gewoon aantrekkelijk is. Maar zo super als sommigen hier dat objectief kwalificeren is gewoon te veel eer. Sorry.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor EdvandeZilver » za aug 01 2015 10:48 pm

De 18-70 heeft bij mij de bijzondere eer het eerste Nikon objectief te zijn wat het begeven heeft.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3143


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor paul73 » ma sep 07 2015 2:47 pm

Froggy schreef: Die vogel hoog in de boom is leuk, maar voor mij niet echt nodig :)


Om die vogel hoog in de boom te fotograferen heb je aan 105 mm ook niet genoeg...
Voor de door jou genoemde onderwerpen om te fotograferen, volstaat het bereik van 18-70 mm prima.
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
paul73

Forumlid
Berichten: 62



Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor Michele » do sep 10 2015 2:01 pm

Ik heb die 18-70 ooit gehad toen ik van Canon terug ging naar Nikon. Prima en lekker scherp lensje met een helemaal niet verkeerde lichtsterkte. De zoom wil nog wel eens vastlopen na verloop van tijd. Schijnt te maken te heben met een te zwakke constructie van de bussen. Wel te repareren, maar de kosten daarvan wegen niet op tegen de waarde van het objectief. Bij mij is ie uiteindleijk ook vastgelopen en vervolgens heb ik 'm verpatst voor 5 tientjes aan iemand die zelf wat wilde sleutelen. Laat dit objectief vooral niet liggen als je 'm voor een zacht prijsje kunt kopen.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor ReneG » do sep 10 2015 4:22 pm

De 18-70 is prima. Als je hem er voor onder de 100 euro bij krijgt zou ik die zeker nemen, mits het mechanisme goed loopt. En hij gaat op termijn waarschijnlijk wel een keer kapot, maar dat geldt voor alles. Zo kwetsbaar is die lens nou ook weer niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor moerman » do sep 10 2015 4:34 pm

@Jurjen
De 18-105 bevalt mij prima op mijn 24 mp D7100. Maar ik druk ze ook niet groter af dan de D90 foto's.

Wout
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro
moerman

Clublid
Berichten: 71


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Starters objectief

Berichtdoor JurjenF » do sep 10 2015 7:50 pm

@Wout : ik heb een (1 dus) 18-105 'getest' en ik vond hem zwaar tegenvallen. Niks beter of slechter dan mijn 18-200 die ik, bij de overstap van D200 naar D7100 weggedaan heb wegens niet scherp genoeg. Maar op een minder kritische body is de 18-105 best goed, zoals op de D5100 van mijn betere helft. Maar daar is deze weer overtroffen door de Sigma 18-200 (de Nikon was voor haar te zwaar). Het kan verkeren.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten