nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor emdeklerk » zo dec 06 2015 7:29 pm

Je zegt het: "goede prijs/kwaliteitverhouding" en "goede handelbaarheid". -> Tamron.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor ATOR » zo dec 06 2015 7:46 pm

Meten is weten maar de DXO scherpte score geeft een beperkt beeld van de optische waarheid, wat je goed moet interpreteren.

Er wordt alleen op korte afstand gemeten en zaken als field curvature worden niet meegenomen. Daarom kan een objectief dat bij DXO scherper presteert dan een andere, in de praktijk toch onscherpere foto's opleveren. DXO test volgens mij maar één versie van een objectief en houdt geen enkele rekening met productvariatie. Het is niet duidelijk of ze een (op prestaties geselecteerd) objectief van een fabrikant opgestuurd krijgen, iets wat een erg vertekend beeld kan geven.

Verder wordt bij DXO altijd een systeem van camera en objectief gemeten. Je kunt dus alleen objectieven vergelijken die op dezelfde camera zijn gemeten. Een Zeiss OTUS DXO score zou gemeten op een D40 véél slechter zijn dan die van de goedkoopste Nikon kitlens op een D810.
Het verbaast me erg dat DXO dat op hun eigen overzicht van beste lenzen totaal overboord gooit en dat de 'toplenzen' hun score voor een belangrijk gedeelte hebben te danken aan de topcamera met een hoge resolutie waarmee ze getest zijn. De op een A7RII geteste objectieven scoren niet verbazend erg hoog terwijl ze optisch helemaal niet beter hoeven te zijn dan lager scorende objectieven.
Het zou DXO sieren als ze zelf, zeker voor leken, duidelijker zouden maken wat de beperkingen van hun testresultaten zouden zijn.


Bij Lensrentals.com vind je echte optische metingen van alleen de objectieven, in tegenstelling tot DXO waar ze altijd een combinatie van camera met objectief meten. Ze kopen meerdere objectieven in een winkel, nemen productvariatie mee en zijn helder over de beperkingen van de gedane metingen. Wat mij betreft een veel betere bron om te raadplegen voor optische metingen dan DXO.

Als je bij lensrentals.com de metingen vergelijkt van de nieuwe Nikon met de Tamron (en de Canon) zie je een veel genuanceerder beeld dan het éne Sharpness getal van DXO.

Afbeelding
Op deze grafieken zie je de scherpte (bovenste lijn) en het contrast (onderste lijnen) gemeten van centrum (links) naar de randen (rechts), hoger is beter.

De scherpte en het contrast in het centrum van de Tamron zijn goed maar verder veegt de nieuwe Nikon er op elk vlak de vloer mee aan.

Hier kun je hun hele test van de nieuwe Nikon 24-70 lezen.

Je kunt je voorstellen dat wanneer je voor het DXO gemak de scherpte in één getal wilt weergeven en dat definieert als het meest linkse punt van de zwarte lijn, dat de Tamron bijna hetzelfde lijkt te presteren als de Nikon. Dat is ook zo maar alleen voor de scherpte van het precieze middelpunt van je foto op een korte scherpstelafstand van één versie van het geteste objectief op een specifieke camera waarbij je de field curvature buiten beschouwing laat. Niet zo gek dus dat er mensen zijn die de DXO score niet meteen vertaald zien in betere foto's. Stel dat je het éne getal zou definiëren als het meest rechtse getal van de onderste lijn dan zou de Tamron score 75% lager zijn dan die van de Nikon. DXO is leuk maar ben je er bewust van dat een score van één getal een erg beperkt en vertekenend beeld geeft.
Laatst gewijzigd door ATOR op ma dec 07 2015 12:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor PeterWeter » zo dec 06 2015 8:16 pm

emdeklerk schreef:Je zegt het: "goede prijs/kwaliteitverhouding" en "goede handelbaarheid". -> Tamron.


Prijs vs kwaliteit heeft de Tamron zeker het voordeel maar in vind de handelbaarheid van de nieuwe Nikkor 24-70 VR de Tamron *ver* overstijgen. Gisteren met de Nikkor weer de hele dag geschoten op mijn D4 en de balans alleen al is uitmuntend wat mij betreft.
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor a90 » zo dec 06 2015 8:49 pm

Dank Ator voor dit verhelderende verhaal.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Highlander » zo dec 06 2015 9:36 pm

Dit is idd wel iets duidelijker
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor emdeklerk » ma dec 07 2015 12:20 am

Vandaar dat vergelijkende praktijkopnamen zo belangrijk zijn.
En daar is dus door Jolanda destijds in voorzien.
Inderdaad heb je voor die vergelijking geen cijfertjes nodig.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » ma dec 07 2015 6:49 am

Vandaar dat vergelijkende praktijkervaringen ook zo belangrijk zijn maar die worden simpelweg genegeerd in dit topic... Jammer.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor TinoK » wo dec 23 2015 11:21 pm

Hallo,

Ik schiet nu met de 24-70mm, f/2.8E VR sinds 28 Nov. Hiervoor had ik de "oude" versie.
De oude versie was al steengoed dus je kan moeilijk verwachten dat er optisch hele grote verbeteringen zijn.
Er zijn grote verbeteringen maar meer in de bouw.

VR, deze is echt goed, nog niet veel gebruikt omdat ik zelf vrij ver omlaag kan gaan vwb stilhouden. Met de 70-200 VR2 heb ik er zelfs last van, dwz mijn foto's zijn onscherp omdat ik VR gebruik doordat ik hem zo stil kan houden.
AF is veel stiller en sneller dan de "oude" versie.
Optisch zijn de verbeteringen klein maar, hoe ik het ervaar, de lens lijkt optisch wat meer gebalanceerd te zijn, hij komt scherper over. Iets beter geoptimaliseerd voor de D8XX serie, als je het zo wilt noemen.

Constructie wise is de lens iets zwaarder doordat er meer glas inzit, maar..........
De eerste ring achter de f-mount is kunststof tov de aluminium ring op de "oude" versie.
De barrel die met zoomen eruit schuift is ook van kunststof tov de aluminium barrel op de "oude" versie.
Ik denk dat dit gedaan is om gewicht kwijt te raken door het aantal toegenomen elementen, of het is domweg goedkoper om het zo te doen.

Eigenlijk heb ik maar 2 echte probleempjes kunnen ontdekken. Oftewel dingen waar je een beetje rekening mee moet houden:

Op f/2.8 lijkt hij een beetje soft overkomen, alles kleiner, is goed en scherp. Maar goed dit had ik soms bij de "oude" versie ook.

Met het uitzoomen (van 70mm naar 24mm) komt het front element verder eruit dan bij de "oude" versie. Dit kan best lastig zijn omdat je dan bij direct licht wat contrast verliest, kans op lensflair, en een beetje "haze".
Als er wat neerslag is, is de kans groter dat dit op het frontelement terechtkomt.
Dus eigenlijk is de zonnekap iets te klein. Hij had wat langer mogen zijn en wat wijder.

Voor de rest ben ik, ondanks de negatieve recensies, hartstikke tevreden met de nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR :wink2:

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » do dec 24 2015 9:34 am

Ik had er ook jarenlang last :oops: van... :( 'cognitieve consonantie'; het goedpraten van een hele dure aankoop, dat moet wel goed zijn, het is immers duur en er zit een duur merkje op. :)
Maakt niet uit, als je er tevreden mee bent, (dat moest haast wel voor zoveel poen), dan is het goed.

De prijzengekte rond dit objectief (en z'n voorganger) is trouwens wel weer frappant.
De reguliere prijs schommelt zo rond de 1500-1600 euro voor het non-VR model: http://tweakers.net/pricewatch/209977/nikon-af-s-24-70mm-f-28g-ed.html
(de optisch gelijkwaardige Tamron 24-70mm VC USD kost tussen de 850-950 euro)
En de VR uitvoering zo tussen de 2350-2600 euro: http://tweakers.net/pricewatch/458759/nikon-af-s-nikkor-24-70mm-128e-ed-vr.html

Vervolgens zie je dat KE een mailing rondstuurd met schreeuwende teksten over LAATSTE KANS! Nikon verhoogt de prijzen.
En dat de non-VR uitvoering 'afgeprijsd' is van 1999 voor 1559 euro. :silent:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor JvdKooij » do dec 24 2015 9:46 am

dat laatste was mij ook al opgevallen, leuke marketing stunt voor de goedgelovige mensen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Avado » do dec 24 2015 12:36 pm

Een maatje van mij heeft ook de nieuwe met VR gekocht. Zelf heb ik al 7 jaar de 'oude'. Dit nodigde mij uiteraard uit om ze allebei onder gelijke omstandigheden op mijn D800 te schroeven. Voor mij was het enige verschil dat de VR wel retegoed werkt. Qua beeld zie ik totaal geen verschil met mijn eigen werkpaard. M.a.w.: voor mij is die VR wel heeeeeel duur en het totaal niet waard. Maar dit is natuurlijk voor mijn situatie. Ik kan me voorstellen, dat het voor een ander wel zijn waarde heeft.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor TinoK » do dec 24 2015 6:45 pm

CaptainHook schreef:En dat de non-VR uitvoering 'afgeprijsd' is van 1999 voor 1559 euro. :silent:


JvdKooij schreef:dat laatste was mij ook al opgevallen, leuke marketing stunt voor de goedgelovige mensen


Dit is al vanaf het begin zo al ver voor dat de VR uitvoering er was, alleen het is mensen nooit opgevallen.

Gewoon het verschil in advies en verkoopprijs, zo oud als methusalem.........het eerste lokkertje waar je niks voor hoef te doen.

Noem het positieve manipulatie, iedereen heeft behoeftes en daar moet je gewoon achter zien te komen. Dan heb je bijna de helft al verkocht :thumbup:
Laatst gewijzigd door TinoK op do dec 24 2015 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor TinoK » do dec 24 2015 6:53 pm

CaptainHook schreef:Ik had er ook jarenlang last :oops: van... :( 'cognitieve consonantie'; het goedpraten van een hele dure aankoop, dat moet wel goed zijn, het is immers duur en er zit een duur merkje op. :)
Maakt niet uit, als je er tevreden mee bent, (dat moest haast wel voor zoveel poen), dan is het goed.


Precies, ik hoef ook niks goed te praten, Ik ben dik tevreden......Heb ze zelf kunnen vergelijken......heb mijn bevindingen hier geplaatst, meer niet.....

Gewoon....omdat het kan.......... :mryellow:

Gr.Tino
Laatst gewijzigd door TinoK op do dec 24 2015 11:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MartinT » do dec 24 2015 7:16 pm

CaptainHook schreef:Ik had er ook jarenlang last :oops: van... :( 'cognitieve consonantie'; het goedpraten van een hele dure aankoop, dat moet wel goed zijn, het is immers duur en er zit een duur merkje op. :)
Maakt niet uit, als je er tevreden mee bent, (dat moest haast wel voor zoveel poen), dan is het goed.:


Kan kapitein haak eens uitleggen warom hij de bovenstaande tekst plaatst.
Refereert het ergens aan wat eerder in dit draadje genoemd wordt?
Misschien ontgaat me iets maar mij is het niet duidelijk.
Als het een reactie is op het ervaringsbericht van Tino Tweak vind ik het een nogal vreemde reactie.

Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor RogierJ » vr dec 25 2015 8:04 am

Hier ook een leuk voorbeeld van cognitieve resonantie.
Ik heb ook mijn oude 24-70 verkocht en een nieuw VR model teruggekocht. Waarom? Goede vraag. De 24-70 voldeed prima. Dus ik wist dat er optisch niet veel te winnen zou zijn. VR leek mij wel handig. En het is voor mij de meest gebruikte objectief dus wil ik gewoon de laatste versie hebben.
Duur ja. Maar als je alles in en een prijs kwaliteit verhouding zou moeten zijn kom je met een iPhone al erg ver.

Verder onderschrijf ik de ervaring van Tino. Goed objectief en VR werkt erg goed. Ik ben er tevreden over.
Gelukkig hoefde ik me voor de uitgave alleen maar te overtuigen en hierna niet meer :wink:

Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten