nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor RogierJ » vr dec 25 2015 8:09 am

Nabrander:
door het bericht te posten en de ervaring van Tino te delen wordt het consonantie.
Door het alleen voor mezelf te redeneren is het resonantie. Maar of dit nog iets met fotograferen te maken heeft????
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor PeterWeter » vr dec 25 2015 10:15 am

RogierJ schreef:Hier ook een leuk voorbeeld van cognitieve resonantie.
Ik heb ook mijn oude 24-70 verkocht en een nieuw VR model teruggekocht. Waarom? Goede vraag. De 24-70 voldeed prima. Dus ik wist dat er optisch niet veel te winnen zou zijn. VR leek mij wel handig. En het is voor mij de meest gebruikte objectief dus wil ik gewoon de laatste versie hebben.
Duur ja. Maar als je alles in en een prijs kwaliteit verhouding zou moeten zijn kom je met een iPhone al erg ver.

Verder onderschrijf ik de ervaring van Tino. Goed objectief en VR werkt erg goed. Ik ben er tevreden over.
Gelukkig hoefde ik me voor de uitgave alleen maar te overtuigen en hierna niet meer :wink:

Rogier

Ik heb zo'n beetje hetzelfde maar dan vanaf de Tamron 24-70. Heel groot verschil? Nee, maar dan wel gewoon de beste lens zodat ik geen excuses meer heb, anders dan mijn eigen kunnen, om goede platen te schieten.
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MarcB » za jan 23 2016 10:16 pm

Ondanks de vaak niet al te positieve berichten over de Nikon 24-70 f/2.8E, heb ik deze week dit objectief aangeschaft. Wat bij mij de doorslag gaf was de review / meetresultaten van Lensrentals, de feedback van Tino en de resultaten die ik gezien heb op de site van Bojan Stepančič. Nu is mijn Sloveens niet zo goed en wellicht dat van jullie ook niet, dus met de volgende link krijg je de Nederlandse vertaling. Mocht het scherm met de vertaling, de foto’s niet weergeven, zet dan de schermen van de Sloveense en de Nederlandse vertaling naast elkaar open.

Uit deze reviews lees je dat de Nikon 24-70 f/2.8E minder scherp is als de Nikon 24-70 f/2.8G. Maar, dan praat je over het midden van de foto, gemaakt bij f/2.8 en 70mm, op korte afstand (1m – 3m), en bij 100% crop. Het overige deel van de foto is scherper. Ongetwijfeld dat hier nog veel discussies over gevoerd kunnen worden maar uiteindelijk is de beste graadmeter nog steeds de foto zelf.


Ik heb nog niet veel foto’s kunnen maken maar wat mij gelijk is opgevallen bij het maken van de eerste foto’s met dit objectief is de werking van de VR, zelfs bij zeer lange sluitertijden, geen bewegingsonscherpte! Deze (onbewerkte) testfoto van het blikje wat op ongeveer 2m stond is gemaakt op 70mm met een sluitertijd van 1/15s. De VR doet zijn werk uitstekend!


Afbeelding
Nikon 24-70 f/2.8E, 70mm, 1/15s, f/8


Dezelfde foto heb ik gemaakt maar dan op f/2.8 om te zien of de scherpte nu duidelijk zou afnemen. Ook dit vind ik een uitstekend resultaat.

Afbeelding
Nikon 24-70 f/2.8E, 70mm, 1/125s, f/8


Ondertussen heb ik het objectief door Chipclean laten kalibreren op mijn D810 en uiteraard de body gelijk laten reinigen. Ton heeft door de jaren aardig wat lenzen in handen gehad en resultaten gezien en gaf aan dat de scherpte minimaal gelijk danwel beter was.

Aangezien ik de calibratie foto’s nog had van de vorige keer van de G lens, heb ik ze naast elkaar gezet. Links de nieuwe E, rechts de G. Ton bleek inderdaad gelijk te hebben.

Afbeelding
Calibratie 24-70 f/2.8E (links) en 24-70 f/2.8G (rechts)


Kortom, tot op heden ben ik zeer positief over het nieuwe Nikon 24-70 f/2.8E objectief helemaal met de dagafsluiter bij Kamera Express toen ik voor de NCN club ook nog eens de nodige tegoedbonnen meekreeg voor Limburgse Vlaaien! Dit ter ere van het 20-jarig bestaan van Kamera Express! :-) Kamera Express, bedankt namens de NCN (Met de regiocoordinatoren zal ik de bonnen verder afstemmen).


ps. voor de geinteresseerden, met de link onder de foto's kan je de originelen downloaden.
Laatst gewijzigd door MarcB op za jan 23 2016 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Highlander » za jan 23 2016 10:28 pm

Mooie aankoop Marc :thumbup: ook leuk dat je die vergelijkingsfoto`s erbij hebt geplaatst.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor RogierJ » zo jan 24 2016 1:51 am

Veel plezier met je aankoop Marc!

VR kan erg handig zijn (bijvoorbeeld in het Rijksmuseum :wink2: )

gr
Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor TinoK » zo jan 24 2016 6:11 am

Veel plezier, Marc!!

Een goede keuze :wink:
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor raymonidas » ma mei 02 2016 4:24 pm

Hallo,

Na mijn good old D700 dit weekend zijn vervanger van een mede clublid overgenomen, een schitterende D800E.
Behalve de body moet er ook een andere zoomlens worden aangeschaft. De D700 heb ik jarenlang gebruikt met de beroemde 24-70-f/2,8-G. Hij is er alleen voor macro werk afgeweest. Dus met recht mijn werkpaard die ik overal voor in kon zetten.

Nu lees ik hier dat zijn huidige vervanger met VR duurder en beter is. Beter in de zin van snellere Af en een hele goede VR. Wat ik niet lees, maar wel elders in een field test, is het niet goed werken van het magnetische diafragma.

Ik ben er denk ik wel uit: Ik ga een zgan gebruikte 24-70-f/2,8-G kopen en als er meer ervaring is en vooral de prijs gezakt tot een aanvaardbaar niveau weer eens overwegen.

grt van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor PeterWeter » ma mei 02 2016 8:03 pm

Heb ik ook van gehoord van het diafragma probleem bij de VR echter dat was een enkel geval wat vlug opgelost was door Nikon.
Aan de andere kant heeft het oudere model snel last van lubberende rubbers en op den duur stijfheid bij de zoom- en auto focus ring naar horen zeggen.

Zo heb je altijd wat. ;-)

Ik ben in ieder geval uiterst tevreden met mijn 24-70 VR, op de D4 prima gebalanceerd en echt rete-snel met de auto focus.

Succes met je keuze!
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MartinT » ma mei 02 2016 11:41 pm

Gedegen bericht Marc!
Sluit aan op mijn ervaring.
Ik heb beide types gebruikt, eerst G nu E.
Ik heb nog niet genoeg ervaring opgedaan om stellig te kunnen zeggen dat de E beter is, maar ik kan wel zeggen dat hij minimaal gelijk presteert. De VR is in de praktijk wel heel waardevol en werkt prima.
Die VR was voor mij ook dé reden om de E aan te schaffen.

Waarom?
Nou, ik schiet ongeveer 80% van mijn foto's met deze lens. In de praktijk is de combinatie D800+Grip+24-70 mm zwaar en bewegingsonscherpte ligt op de loer. Ik heb bijvoorbeeld de ervaring dat 1/30 sec. uit de hand met de G wel de ondergrens was om regelmatig werkelijk scherpe foto's te maken. Maar ook bij snellere sluitertijden had ik regelmatig onscherpe foto's. Mijn verwachting was dat de VR hier een flinke verbetering in zou brengen en dat blijkt ook het geval te zijn.
Ik heb nu dus beter gereedschap voor de bulk van mijn fotografie.

Daarom dus... :wink:
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor JaapV » di mei 03 2016 6:41 pm

Zo heeft elk voordeel z'n nadeel (of zoiets dan).
Ik heb wat onvaste handen. Daarom had ik onder mijn combinatie D90 + 16-85 VR een "grip", want dat grotere gewicht zorgde voor voldoende stabiliteit.
Dankzij het grotere gewicht van de combinatie D800 + 24-70G heb ik geen grip meer nodig, maar bewegingsonscherpte is sindsdien tóch nog minder geworden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MartinT » di mei 03 2016 8:55 pm

Jaap ik kan je opmerking wel volgen. De zwaardere combinatie zal minder last van bewegingsonscherpte hebben dan de lichtere d90 +16-85.

Maar zwaar alleen is natuurlijk niet zaligmakend en voorkomt op zich geen bewegingsonscherpte. Waar ik bovenstaand "zwaar" noemde, zou "een van nature wat onstabiel geheel" een betere benaming zijn geweest voor de combinatie van d800+grip+24-70 mm.
Onstabiel, omdat een dergelijke combinatie lastig vanuit de hand in balans is te houden. De lens wil nu eenmaal "voorover" vallen.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor raymonidas » wo mei 04 2016 10:10 am

Hoezo veranderlijker dan het weer? Toch maar de VR versie gereserveerd....ga hem zo ophalen bij CameraTools.
De reden dat ik toch kies voor deze kostbare uitvoering:
€200,= cash-back en ik toch wel heel graag de top op mijn 'nieuwe' camera wil hebben. De D800E is bijzonder gevoelig voor camera bewegingen en de uitstekende VR zal absoluut zijn resultaat in scherpere platen laten zien. Zo heel stabiel zijn mijn handen namelijk ook weer niet....
Lenzen die ik dan heb en geschikt zijn voor de D800E: Micro 105-VR, 24-70-VR, 28-AIS
Op het verlanglijstje staat nog de Micro-Nikkor 200....dus wie heeft hem en wil er vanaf voor een geschikt prijsje? :-)

grt van Raymond
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/
raymonidas

Clublid
Berichten: 217


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor PeterWeter » wo mei 04 2016 2:31 pm

De scherpte gevoeligheid van de D800 is voor mij de reden geweest om deze te upgraden naar de D4, samen met de 24-70 VR een meer dan uitstekend duo voor het overgrote deel van wat ik schiet. Zeer tevreden. :thumbup:
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Flandria » wo jul 27 2016 11:26 am

Kwam dit tegen....(contrast v/d schroef!).
Misschien hier al vermeld maar ik keek er toch wel van op.
Bron:
http://nikonrumors.com/2015/10/31/nikon ... ew-2.aspx/

Afbeelding
Flandria



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor PeterWeter » wo jul 27 2016 1:04 pm

[quote="Flandria"]Kwam dit tegen....(contrast v/d schroef!).
Misschien hier al vermeld maar ik keek er toch wel van op.
Bron:
http://nikonrumors.com/2015/10/31/nikon ... ew-2.aspx/

De rechter is OOF wat mij betreft, duidelijk onscherp over de hele plaat.
Foutje van achter de camera vermoed ik.
Nikon Z body's met het nodige lichtsterk glaswerk ervoor.

Flickr : http://www.flickr.com/photos/petercdejong/
Facebook : https://www.facebook.com/peter.c.dejong
Gebruikersavatar
PeterWeter

Forumlid
Berichten: 159


Locatie: Lelystad
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten