nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MartijnM » di aug 04 2015 11:22 pm

De vraag is of Nikon zelf die filosofie nog wel zo ziet zitten. Commercieel beter dat objectieven niet 20 jaar gebruikt worden...
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » wo aug 05 2015 8:00 am

emdeklerk schreef:Die mensen kopen nog wel eens een FX-objectief op voorhand.


Ah, het bekende 'geef al je geld aan dure FX objectieven uit voor het geval je ooit een full frame body koopt' argument...

De 'oude' 24-70mm is al een serieus ongebalanceerd groot ding op een DX body. Ik hoef de nieuwe niet vast gehad te hebben om te weten dat het bij de nieuwe dus nog een flinke stap 'erger' is.

Iemand die een dergelijk groot en >€2000 objectief op een (oude) DX camera wil gebruiken die is in mijn visie sowieso niet helemaal handig bezig... Dus ik zie echt totaal niet in waarom Nikon dat zou moeten faciliteren...

Als de nieuwe compacte 1.8 primes nu ineens allemaal niet zouden werken dan zou het een ander verhaal zijn wat mij betreft...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo aug 05 2015 11:04 am

In het verleden wist ik van te voren dat er iets nieuws aan zat te komen. Had de camera, objectief al in m'n handen gehad en kon dan 's ochtends om 06:00 het nieuws openbaar maken. Daarbij ging het dan niet om de tekst van het persbericht maar om een 'eigen" reactie.
Helaas, sinds het vertrek van Berend van Iterson bij Nikon Nederland is dat (voor mij) niet meer zo. Ben nadien niet meer in Lijnden of tegenwoordig Amsterdam geweest.

Nu zie ik de persberichten bij http://www.nikon.com/news/index.htm en ga dan opzoek naar de Nederlandse tekst.
Ik krijg die Nederlandse tekst ook per mail toegezonden. Daar hoef ik de wekker niet voor te zetten: gisteren om 10:38 uur.

In het verleden wist je vrij nauwkeurig via Nikon Rumors dat er wat aan zat te komen en wanneer. Dat is niet meer zo. http://nikonrumors.com/
En men heeft het bij Rumors over de geruchten. Veel van die geruchten klinken leuk, maar het blijven geruchten, daar wil ik het niet over hebben.

De D400: http://nikonrumors.com/category/nikon-d400/
De D9300: http://nikonrumors.com/2014/04/02/break ... izon.aspx/
De D5: http://nikonrumors.com/2015/06/22/the-n ... ideo.aspx/

Een kolom met verschillen maken, kost tijd. Mijn tegenwoordige baas vindt het niet goed dat ik daar tijd aan besteed. M'n oude baas, de belasting betaler, had er wat minder moeite mee, mits ik het in m'n eigen tijd deed.

Ook anderen zijn tegenwoordig minder actueel of geven minder info dan het persbericht
http://www.letsgodigital.org/nl/headlines.html
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... n-24mm.asp
http://www.digifotopro.nl/nieuws
http://www.dslr.nl/ ??
http://www.pixelmania.nl/rubriek/1/

Stop hier maar mee, dit kan een heel lange lijst worden, en dan heb ik ook een boel oude links (zoals Nikon Links) al niet meer bewaard.

Wil je andere info, er is vacature bij de NCN:
viewtopic.php?f=7&t=59412
maak er wat moois van.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Kroontje » wo aug 05 2015 11:14 am

Van mij mag je door gaan Hans;) Geen probleem met knip en plak werk:-) Menig ander doet het ook..!
Ga zo door zou ik zeggen met de info verstrekken.
Kroontje



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor moerman » wo aug 05 2015 11:18 am

Hans,
Gewoon zo doorgaan! Ik vind het in ieder geval erg prettig zo en wat ik hier lees geldt dat voor velen.

Wout
D7100, D90, Nikon 10-24, Nikon 18-105, Nikon 2.8/70-200 VR, Tamron 2.0/60 mm macro
moerman

Clublid
Berichten: 71


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Frankie » wo aug 05 2015 11:30 am

Een old scool bijdrage is niks mis mee. In plaats van negatief kritisch te zijn kun je ook positief kritisch zijn. Door zelf de gewenste tabel te maken en delen bijvoorbeeld inderdaad. Altijd uitgaan van je eigen referentiekader leidt niet snel tot meer zelfinzicht of overtuigingskracht. Mooi dat er zoveel stijlen en insteken zijn op een forum. Nog mooier als dat door iedereen gerespecteerd wordt. Oproep aan de negatiefkritischen onder ons om vaker te proberen positiefkritisch te zijn want dan is de meerwaarde die jullie zeker te bieden hebben veel waardevoller. :angel:
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Ivan10 » wo aug 05 2015 12:54 pm

Hans Braakhuis schreef:Een kolom met verschillen maken, kost tijd. Mijn tegenwoordige baas vindt het niet goed dat ik daar tijd aan besteed. M'n oude baas, de belasting betaler, had er wat minder moeite mee, mits ik het in m'n eigen tijd deed.


Ik ben al blij met een persbericht en een vrolijk gejammer over de nieuwe lens, die ik deel: te duur, te zwaar. En ik heb wat geleerd zo'n mooi lichtsterk E-objectief gaat niet eens werken op mijn DX-body. Anyway Hans, wie is je nieuwe baas, die over de invulling van je vrije tijd gaat, je partner? :mryellow:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » wo aug 05 2015 12:55 pm

Toevallig, of niet (?), maar ik zie de eerste advertenties al opduiken waarbij de (1ste versie) Nikkor 24-70mm 2de hands wordt aangeboden voor ver onder de 1000 euro. :wink:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor robasc » wo aug 05 2015 11:44 pm

Ik vraag me af of diegene die het oude objectief hebben zo snel zullen oversstappen naar de nieuwe versie.
Het prijsverschil is dan enorm.
Een nieuwe voor 2500 euro of oude voor 850 euro.
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor JaapV » wo aug 05 2015 11:56 pm

Kost me dan netto € 1650,00.
Ga ik niet van glimlachen. :wtf:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor robasc » do aug 06 2015 12:10 am

:cry: :cry: :cry:
ga ik dus ook niet doen miisschien iets voor de beroeps maar niet voor mij
Een dergelijk bericht drukt meteen deprijs op de 2de hands markt
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 06 2015 6:51 am

Ivan10 schreef:. En ik heb wat geleerd zo'n mooi lichtsterk E-objectief gaat niet eens werken op mijn DX-body.


Dit feit werd hier boven meerdere keren genoemd, zelf zou ik denken, een AF-S objectief werkt op alle actuele camera's. Zowel FX als DX. En op de DX camera's is AF-S zelfs een voorwaarde voor de autofocus.
Vind het wel een raar gezicht: een professioneel objectief op een DX camera.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor CaptainHook » do aug 06 2015 9:03 am

Wat vergelijkingsmateriaal, nieuw versus 'oud':
http://nikonrumors.com/2015/08/05/nikon ... ison.aspx/

Kun je zien dat dit kostbare objectief wel degelijk uitschuift bij het zoomen!
Afbeelding
Afbeelding

:think: recentelijk waren er discussies dat mensen overstapten op lichtere bodies en ditto objectieven.
Welnu, dit is een voorbeeld van het tegenovergestelde. Nog groter, nog zwaarder, nog volumineuzer. Nog meer mee te sjouwen, weer meer tasruimte benodigd... :eh:

Gezien de forse prijsstelling verwacht ik wel levering in een ebbenhouten kistje met antilopenleren inleg en gewaarmerkt echtheidscertificaat. :lol:

BTW: op dit moment kost de Tamron variant (AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD) 799 euro, dan moet die toch zeker drie keer zo slecht zijn... :?
Laatst gewijzigd door CaptainHook op do aug 06 2015 10:08 am, 2 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor Vincent » do aug 06 2015 9:21 am

CaptainHook schreef:Nog groter, nog zwaarder, nog volumineuzer. Nog meer mee te sjouwen, weer meer tasruimte benodigd... :eh:


De nieuwe alom geprezen Art lijn van sigma hebben ook gebroken met jet kleiner, compacter, lichter... Blijkbaar is er toch een hoop extra glas nodig voor een extra stap in beeldkwaliteit.

Er even vanuit gaande dat deze optisch beter is dan de oude tenminste. Gewicht en volume van een VR module in een lens moet ook niet onderschat worden trouwens... En is VR niet waar 'iedereen' al jaren om loopt te zeuren bij de 24-70mm... :wink:

Opmerking over professioneel willen ogen en 'patsen dat je het kunt betalen' vindt ik onnodig en ongepast...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 06 2015 9:40 am

CaptainHook schreef:Aan de andere kant wel een 'statement' van "kijk mij eens, hoe professioneel ik bezig ben en hoe stoer; ik kan 'm betalen!" :P Maar dan mis ik nog wel het ebbenhouten kistje met antilopenleren inleg waarin dit objectief verkocht zou moeten worden...

BTW: op dit moment kost de Tamron variant (AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD) 799 euro, dan moet die toch zeker drie keer zo slecht zijn... :?

Voor wat betreft je eerste punt: ik den dat dit type objectief eerder/ meer gekocht zal worden door fotografen die het als gereedschap beschouwen, dan als statussymbool. Maar da's mijn inschatting ;)

Voor wat betreft je tweede punt: ben benieuwd wanneer deze twee objectieven (Tamron en Nikon) goed vergeleken zullen worden. De conclusie zal vast niet zijn dat de Nikon 3x zo goed is ;-) Recent heb ik mijn eigen Canon 100mm L macro-objectief vergeleken met de Tamron 90mm-variant. Een stuk goedkoper, maar (bij een "losse pols-test") niet merkbaar slechter. Het enige merkbare verschil zit in de "look and feel": de bouwkwaliteit van de Canon is beter. Maar je moet die Tamron's (en soortgenoten) echt niet te snel afserveren, alleen omdat er geen Canon of Nikon op staat.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2331


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten