een nikon af nikkor 35-80mm F4-5.6 D op een d70s

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: een nikon af nikkor 35-80mm F4-5.6 D op een d70s

Berichtdoor emdeklerk » zo dec 13 2015 6:51 pm

Wat een onnodig gedoe weer. Een D70 heeft een motor in het camerahuis. Zoals ik al aangaf: alle AF-objectieven passen op alle digitale reflexen, maar: ik ging er van uit dat vraagsteller zich realiseerde dat het bevraagde objectief geen motor heeft maar wel zou werken met zijn D70S.
Ik weerspreek de mening van dhr. Braakhuis. Volgens de mij ter beschikking staande gegevens kan het betreffende objectief niet tot 1 op 1, wel tot de eerder door mij aangegeven 1 op 3,6. Wat simpelweg te verifiëren is op de site van Ronald Vink en de objectievenfolders uit de betreffende periodes van Nikon zelve. Ik heb overigens ook nog nooit vernomen dat een 28-80mm tot 1 op 1 zou kunnen komen.
Uit de bijdrage van dhr. Braakhuis blijkt in eerste instantie niet dat deze afbeeldingsmaatstaf van 1 op 1 bij deze objectieven slechts bereikt kan worden na het gedeeltelijk slopen van het objectief.
Het sleutelen aan een objectief om tot 1 op 1 te komen als in het artikel van dhr. Braakhuis aangegeven is leuk, maar ik zou het persoonlijk houden op een simpele omkeerring. Dan fungeert menig "kit"objectief prima als macro-objectief, bijkomend voordeel is dat je een goed objectief geen zinloos geweld hoeft aan te doen en ook niet te maken krijgt met grootschalige kussenvormige vertekening.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten