Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM heeft rammelend geluid

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM heeft rammelend geluid

Berichtdoor reusp » vr apr 01 2016 12:31 pm

Sinds 20-augustus 2015 in het bezit van de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM. Reden; meer licht dan met het standaard objectief.
Sinds een paar weken viel mij op dat als je het objectief zachtjes heen en weer schudt, er gerammel uit het objectief klinkt. Foto's daarentegen zijn scherp en goed van kleur en belichting. Scherpstellen gaat vlot. Op het internet gezocht naar "Sigma 17-50mm f/2.8 rattling sounds" en zo waar, er waren overeenkomstige ervaringen.
Filmpjes, adviezen als 'defect' en 'terugsturen'. Een enkeling suggereerde dat mogelijk het optisch stabilisatie systeem de schuldige was. Toch maakte ik mij zorgen, want dit geluid had ik eerst niet gehoord...
Op de fiets naar een grote nieuwe kamera-verkoper in Utrecht en daar wilde men wel een Sigma 17-50mm f/2.8 lens uit de doos halen om een vergelijkend onderzoekje naar het gerammel te doen. Inderdaad, ook deze lens vertoonde overeenkomstig gerammel. Blijkbaar valt zoiets in den beginne je niet op.
Het OS moet enige ruimte hebben om te werken. Als je het objectief op de camera zet en je zet het toestel aan, blijkt plots het gerammel een stuk minder.
Kortom, het hoort zo. Er is niets defect.
Leuk, dat men daar ruim tijd voor uittrok, en-passant info over en demonstratie van Sirui statieven gekregen (mooi spul) en een 95 mm UV voor mijn 200-500mm gekocht.
D3200||Tamron 18-200 F3.5-6.d.3||Sigma 17-50 F2.8||Tamron 70-200 F2.8|| AF-S NIKKOR 200-500 F5.6
Gebruikersavatar
reusp

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM heeft rammelend geluid

Berichtdoor JurjenF » za apr 02 2016 7:32 pm

De OS maakt (bijna) altijd geluid. Heb het al eerder gemeld in andere draadje(s) : wel eerst zorgen dat de OS in de ruststand terug is alvorens de camera uit te zetten of het objectief los te draaien. Anders kan er intern iets afbreken en dan moet-ie zeker retour Houten....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten