Objectief

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Objectief

Berichtdoor klijnvea » za apr 02 2016 10:44 am

Hallo,
Ik heb op dit moment een Tamron 17-50 mm (zonder stabilisatie ) voor landschapsfotografie.
Ik ben tevreden over deze lens maar er komt vrij snel flare in de foto's wanneer ik de zon in beeld krijg.
Nu zullen alle lenzen dat wel wat hebben maar bij deze Tamron vind ik het wel heel erg aanwezig.
Waarschijnlijk heeft deze lens niet de coating die veel andere lenzen wel hebben.
Mijn wensen voor een nieuw te kopen objectief.
- Objectief moet geschikt zijn voor filters (Lee)
- Het zou mooi zijn als ik meer groothoek (Bijvoorbeeld 11 mm) zonder vervorming zou kunnen krijgen.
- Moet goed omgaan met lensflare (er zou dus een coating op 1 of meerdere lenzen moeten zitten).

Nu dacht ik op internet een goede lens gevonden te hebben (Tokina 11-16mm type 2 ) maar lees toch in sommige review dat ook hier meer lensflare aanwezig is als bij bijvoorbeeld Nikkor objectieven.
Nu lijkt de oplossing heel simpel .
Koop een Nikkor objectief!!
Daar zitten weer andere nadelen aan zoals bijvoorbeeld niet geschikt voor filters niet geschikt voor fulltime enzo.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren !

Bij voorbaat dank!

Mvg. Arno
klijnvea

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 02 2016 11:34 am

Arno,
Welkom.
Het kan zijn dat een Moderator dit item verplaatst naar een gedeelte van het forum waar de vraag beter past.
Re: allemaal
Eens, vrijwel iedere lens heeft wat last van tegenicht, ook de (duurdere) lenzen van Nikon.
re: een coating
Coating zit op iedere lens in ieder modern objectief.
re: zonder vervorming
Als je daar naar zoekt moet je een stevige creditcard meenemen , en afzien van zoomlenzen.
Vriijwel iedere (groothoek) zoom heeft wat vertekening, de duurderen meestal wat minder.
re: op internet
Bedenk dat vele geschriften op het Internet onvolledige informatie geven, een auteur kan soms enthousiast schrijven over bereik en/of afwezigheid van flare, maar vergeten dat de vertekening en fysieke bouw-kwaliteit vreselijk tegenvallen.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor emiel » za apr 02 2016 3:48 pm

voor de zekerheid: de zonnekap zit er wel op, toch?

je nadelen van een Nikon objectief hebben even wat uitleg nodig. Wat bedoel je met 'niet geschikt voor filters' en niet voor fulltime?

groeten,
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor klijnvea » za apr 02 2016 5:17 pm

Hoi Emiel,
Hartelijke dank voor je reactie.
Sommige lenzen hebben een bolle frontlens waardoor er geen filters op past.
Fulltime moet fullframe zijn.
Mijn info haal ik zoveel mogelijk van het site dïgital picture. Daar kun je de vervorming , flare en scherpte van wat voor een lens goed bekijken.
Zo zie je dat de nikon 10-24 iets beter omgaat met flare in vergelijk met de Sigma 10-20 mm f3.5.
De Sigma wint het weer als je naar de vervorming kijkt en de nikon wint het wanneer je kijkt naar de scherpte en chromatische aberratie.
Ik hoop dat er mensen op het forum zijn die ervaringen hebben met 1 van deze lenzen of beide.
De Tokina lens valt al af. (Vanmorgen dacht ik daar nog anders over).
Tokina 11-16 type 2 heeft veel last van flares.

Mvg. Arno
klijnvea

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Objectief

Berichtdoor emiel » za apr 02 2016 8:44 pm

Hi Arno,

vwb filter op bolle lenzen: ik heb de 14-24 'bolle' lens en kan daar toch echt de Lee filters voor plakken, zelfs op fullframe.... niet dat dat qua filters uitmaakt tov dx

ik heb het uitgangspunt genomen 'Nikon, tenzij' en dat bevalt prima.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten