17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor MelissaW » za jul 09 2016 4:58 pm

Hallo,
Ik ben Melissa, 16 jaar en ik hou veel van fotografie. De reden dat ik me op dit forum heb aangemeld is omdat ik binnenkort een nieuwe camera wil kopen en ik heb wat vragen. Ik heb de laatste twee jaar met een Panasonic lumix GF1 gefotografeerd maar ik heb toen nooit echt wat met instellingen gedaan. Vervolgens ging ik de camera van mijn vader (D3100) veel gebruiken en daar heb ik ook veel met de instellingen op geoefend. Dat gaat nu goed en ik kan een camera handmatig instellen. Maar ik wil dus nu een nieuwe camera kopen.

Ik zat te denken aan een D5200 van Nikon, dat lijkt me een goede camera. Verder zijn er drie lenzen die mij goed lijken:
De 17-50 van Tamron (met of zonder VC, dat weet ik nog niet zeker)
De 17-50 van Sigma

Ik heb tot nu toe nooit veel zoom gehad (ik had op mijn Panasonic een 14-42 mm lens) en dat heb ik ook nooit gemist. Een nieuwe lens heeft dit ook niet nodig. Ik wil een lens die een mooie wazige achtergronden geeft maar ook mooie foto's van een landschap kan nemen. Ik fotografeer voornamelijk mijn eigen hond en landschappen, maar ik maak ook van andere dingen veel foto’s. Verder fotografeer ik eigenlijk alleen overdag en film ik niet. Ik vraag me af welke lens ik dan moet kiezen? Mijn budget is trouwens 900 euro voor camera + lens + tas en andere dingen, maar het liefst heb ik iets rond de 800 euro of lager.

Groetjes Melissa
Laatst gewijzigd door MelissaW op zo jul 10 2016 3:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor Cookie1397 » za jul 09 2016 5:04 pm

Ik heb geen ervaring met de beide sigma's
Mijn standaardzoom is de tamron en dan zonder vc, die is namelijk iets scherper dan de uitvoering met vc.
Er is hier op het forum overigens veel info te vinden over de tamron die een favoriet is van veel forumgebruikers
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor EdvandeZilver » za jul 09 2016 6:00 pm

16-85 Nikon?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3153


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor MelissaW » za jul 09 2016 6:49 pm

Bedankt voor de reacties. Voor nu lijkt de lens van tamron me eigenlijk het beste, maar die VC, heb ik die niet nodig? De lens op mijn panasonic camera had het niet en ik miste het nooit maar ik twijfel toch. Werkt de autofocus trouwens ook goed? Ik had gelezen dat daar fouten in kunnen zitten?

De 16-85 van Nikon lijkt mij erg goed maar is te duur en niet zo lichtsterk.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor Cookie1397 » za jul 09 2016 6:52 pm

Ik heb bij deze standaardzoom de vc eigenlijk nog nooit gemist.
Zorgen dat de sluitersnelheid hoog genoeg is en evt doe ik mijn iso wat omhoog.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor DannySan » za jul 09 2016 11:20 pm

Wel oppassen dat de 17-70 van Sigma een variabel diafragma heeft (2,8-4,0 volgens mij).
Ik heb zelf de Sigma 17-50 en ben er blij mee.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3838


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor ArendV » zo jul 10 2016 12:10 am

Melissa, alle drie prima objectieven maar de Sigma 17-50/2.8 presteert het beste op de 24MP sensor. En bij het vastleggen van stilstaande onderwerpen bij weinig licht kan VR/OS echt wel handig zijn, ook bij een standaardzoom !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron, 17-50 Sigma of 17-70 Sigma?

Berichtdoor MelissaW » zo jul 10 2016 1:32 pm

Bedankt voor alle reacties.

Ik wist dat de 17-70 mm van sigma een variabel diafragma heeft en ik vroeg me af of dit misschien ondanks dat ook een optie zou zijn. Maar ik heb besloten dat ik een diafragma van 2.8 toch wel belangrijk vind dus ik ga deze lens van de lijst af halen.

Verder vroeg ik me af of de Tamron 17-50mm automatisch kan focussen op een D5200? Ik heb gehoord dat dat niet kon en op de website van Tamron staat de D5200 er ook niet bij. Dit is wel belangrijk voor mij.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 10 2016 2:34 pm

Ga er maar vanuit dat als Tamron aangeeft dat dit niet kan bij een D5200 dat dit klopt.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 10 2016 3:15 pm

Melissa,
re: heb gehoord
Je moet niet alles geloven dat je hoort of leest
Als de NIkons D3nnn/D5nnn genoemd worden zal de D5200 niet anders zijn.
Overigens:
Heb je een tweedehands Nikon 17-55 overwogen?
Een lens gemaakt voor professioneel gebruik, ik zie die bij Nikon dealers regelmaitg tweedehands te koop.
Geen VR maar solide , constante f 2.8 en gegarandeerd compatible.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor MelissaW » zo jul 10 2016 3:38 pm

Ik had het van Ed Schouten gehoord die hierboven heeft gereageerd. Maar ik heb het even opgezocht en er schijnen twee modellen te zijn, één zonder automatische focus en één met automatische focus. Dat staat hier:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3646130
Waarschijnlijk is dit dan de gene met automatische focus? Er staat namelijk AF in de naam en ik wil alles hier kopen:
http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/17 ... on-AF.html

De 17-55 van Nikon is een optie, zolang ik hem kan betalen (onder 450 euro) en zolang ik hem deze week nog kan krijgen. Ik ga over twee weken op vakantie (wat ik niet verwachtte, normaal gaan we pas de laatste weken van de zomervakantie. Als ik het wist had ik al veel eerder besloten) en wil alles dus zo snel mogelijk hebben zodat ik nog wat kan oefenen.

Maar bedankt voor de reacties
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 10 2016 4:03 pm

Om van e.e.a. zeker te zijn zal je het objectief op jouw D5200 moeten zetten en kijken of je autofocus hebt.
Bij tamron Europese staat een af versie en die zou mogelijk wel werken op jouw camera.
Dus even met foto booms bellen en daar even proberen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor pveenstra » zo jul 10 2016 6:05 pm

Het gaat niet om AF of niet AF. Het gaat er om of er een scherpstelmotor in zit of niet. Bij de Tamron zonder VR zijn er modellen met en zonder scherpstelmotor. Jij hebt mét nodig.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor MelissaW » zo jul 10 2016 7:12 pm

Bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso naar de winkel om het te proberen.

Maar ik dacht dat AF autofocus betekende? Ik dacht dat dat er wel wat mee had te maken. Maar ik denk dat ze bij Foto booms wel kunnen zeggen of de lens op een D5200 wel automatisch kan focussen of niet.

Verder denk ik dat ik mijn keuze wel heb gemaakt. Over de tamron hoor ik echt alleen maar positieve dingen en over de sigma hoor ik ook negatieve verhalen. Ik heb gelezen dat heel veel sigma 17-50 lensen niet goed werken. Over die van tamron heb ik nog niets slechts gehoord.
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?

Berichtdoor pveenstra » zo jul 10 2016 7:21 pm

AF is inderdaad auto focus. Maar sommige Nikon bodies waaronder die van jou hebben geen AF aandrijving in de body en dus moet er een in het objectief zitten. Ik heb een tamron zonder af motor, maar omdat mijn D7100 de af aandrijving ingebouwd heeft, werkt het wel. Op jouw body zou mijn objectief niet automatisch scherpstellen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten