vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor energiedirect » vr sep 30 2016 12:54 pm

hallo
is er veel verschil tussen een sigma 17-70 met een nikon 16-80 lens
beide zijn f 2.8 lens
een belangrijk verschil is er al nl de prijs 9 (de helft)
is het prijs verschil de moeite waard of is het appels met peren vergelijken
wat is jullie mening hierover
ik wil deze gaan gebruiken op een d7100
b.v.d leo
energiedirect

Forumlid
Berichten: 9



Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor gijs sandberg » vr sep 30 2016 3:37 pm

Leo,
Welkom.
re: of is het appels met peren
Ja, i.e. iedere vergelijking tussen wel en niet Nikon :oops:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor JaapV » vr sep 30 2016 4:01 pm

Ik weet niet waar je woont, maar er is vast wel een vriendelijke fotowinkel bij je in de buurt waar je ze beide even op je camera kunt zetten. Te voren bedenken welke testfoto's je dan het beste kunt schieten.
Thuis kritisch vergelijken en dan de winnaar kopen. Bij diezelfde winkel natuurlijk: dat is dan je tegenprestatie voor de service.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor Willem v D » vr sep 30 2016 5:44 pm

Bedenk wel dat beide lenzen niet constant f2.8 blijven, maar verlopen naar f4.
De nikkor zal wel de betere zijn van de 2, maar of dat het zo groot is dat het het prijs verschil waard is...
dat bepaal jij.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor Lex » vr sep 30 2016 8:28 pm

Hallo energiedirect.

Veel verschil vraag je. In ieder geval de brandpunt afstand, maar dat had je zelf al uitgevogeld.
Op deze site staat het e.e.a. over deze lens o.a. samen met de Nikon D7100.
Google maar eens op Sigma 17-70, komt best veel naar voren. Zag in de snelheid een vergelijk met Nikon 16-85, waarbij de Nikon iets hoger werd gewaardeerd.
De Nikon 16-80 is weer beter dan de 16-85 dus...
Omdat ik een aantal objectieven heb verkocht, ben ik zelf ook in de markt voor dit objectief. Kijk ook naar alternatieve, maar deze Sigma nog niet gevolgd ( tot nu toe)
Ik vind de brandpunt vanaf 16mm toch wel belangrijk. De Nikon 16-80 wordt als "bulk" artikel voor onder de 1000euro aangeboden.

vriendelijke groet,
Lex
Nikon D 500, Tamron SP90 2.8 1:1 macro USD Di, Nikkor 80-400 4.5-5.6 G ED en Nikkor 16-80mm 1:2.8-4e ED
Gebruikersavatar
Lex

Clublid
Berichten: 72


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor JaapV » vr sep 30 2016 10:20 pm

Ah, dus je hebt het inderdaad over de Sigma 17-70mm 2.8-4.0 (ik houd Sigma's modellen-creativiteit niet zo bij). Dat objectief heb ik een jaar of vier, vijf geleden helaas enkele maanden op mijn D90 gebruikt. De D90 heeft geen AF-fijnafstemming en ik had het objectief al ietsje te lang om er nog mee terug te gaan. De Nikkor 16-85 gekocht en uiteindelijk, veel later, de Sigma gelukkig nog kunnen verkopen.

De exacte diafragmawaarden van 17mm tot 70mm heb ik nauwkeurig gemeten. Zie: viewtopic.php?t=64042#p821941

De 16-85 is mij over het geheel véél beter bevallen. O ja: die ene millimeter verschil in brandpuntsafstand maakt véél uit aan het groothoek uiteinde. Dus als de 16-80 zelfs nog een slag beter dan de 16-85 is, dan ligt per saldo de keuze voor de hand.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor Willem v D » za okt 01 2016 4:33 pm

van de sigma 17-70mm zijn er zeker 3 modellen uitgebracht
17-70mm f2.8/4.5 De oudste en de minste (volgens reviews)
17-70mm f2.8/4.0 Ook op een D90 gehad en zeer tevreden geweest (geluk misschien)
17-70mm f2.8/4.0 C(ontemporary) onder de 24mm worden de hoeken minder (softer), over het algemeen zijn reviews redelijk positief over de lens
Voor meer info zou ik zeggen dat je reviews moet gaan zoeken
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor energiedirect » vr okt 07 2016 5:33 pm

hallo allemaal
bedankt voor julie reactie en meningen
ik ga \dan toch voor de nikon 16-80 als alround lens en daar nog bij een grotere zoomlens
energiedirect

Forumlid
Berichten: 9



Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor Braincake » ma okt 17 2016 5:06 pm

Ik heb de Nikon 16-80mm ook sinds een paar maanden en ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben. Vooral het gewicht valt me echt mee.
Het enige nadeel vind ik de autofocus, dat wordt verkocht als een SWM, maar het is een stuk langzamer dan een "echte" SWM.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor JaapV » ma okt 17 2016 9:05 pm

Waarom noem je het "wordt verkocht als" en waarom zou het "geen echte" zijn?
Wat is technisch gezien het verschil met een "echte"? En volgens wie?
Zoals je het schrijft klinkt het, wat zal ik zeggen: "tendentieus"? :eh:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vergelijk nikon 16-80 met sigma 17-70

Berichtdoor MauricevdL » di okt 18 2016 1:10 pm

De 16-80mm is een snelle en scherpe lens, maar wel heel erg aan de prijs als je het mij vraagt. Maar als je 't hebt.... :)

Ik heb zelf een poosje de Sigma 17-70mm (Contemporary) getest en was er niet erg weg van. Ik vind de resultaten wat soft. Niet bepaald scherp.
Maar wat mij vooral tegenviel was dat de AF-finetuning eigenlijk niet goed in te regelen was. Er zaten zulke enorme verschillen tussen kleinste/grootste en de middelste zoomwaarden dat mijn D7200 er niet in slaagde om het overall scherp te krijgen.
Variaties in correctie gingen van 17mm (+1) via 35 en 50mm (ca. -17) naar 70 mm (-1). Methode Dot-tune en ook de klassieke manier van tunen gaven dit aan.

Nu heeft Sigma een correctiemechanisme bedacht, het USB Dock https://www.sigmaphoto.com/accessories/lens-customization/sigma-usb-dock, maar ik heb daar niet veel over gelezen. Geen idee of hiermee zo'n euvel kan worden verholpen. Heeft iemand ervaring met dit ding?
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten