Tamron 17-50 last van front focus?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » ma okt 24 2016 10:24 pm

Hey,

Een tijd geleden plaatste ik de vraag welke lens ik moest kopen en het was de Tamron 17-50 geworden. Hier ben ik nog steeds super blij mee, de kwalitiet is echt goed. Alleen er is wel iets waar ik over twijfel. Het gebeurt best vaak dat het punt wat scherp moest zijn uiteindelijk toch niet scherp lijkt te zijn. Bij mijn hond bijvoorbeeld stel ik altijd op haar ogen scherp, maar heel vaak is het deel voor haar ogen scherp en zijn haar ogen zelf wazig. Ik vraag me af of dit front focus is? Het is ook niet altijd heel erg zichtbaar, maar als ik echt op een foto inzoom is het duidelijk dat een ander deel scherper is. Ik vraag me ook af of je er echt altijd last van hebt als je lens er problemen mee heeft? Soms gaat het namelijk wel goed. En ik had gelezen dat ik dan me lens moet opsturen, maar volgens mij is Tamron niet in Nederland, hoe zit dat dan? Ik heb wel nog 5 jaar garantie want hij is geregistreerd.

Op deze foto zie je wel een beetje dat de haren voor haar ogen scherper zijn en haar ogen wat wazig
https://www.flickr.com/photos/142297773 ... ed-public/

Groetjes
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor Autofan1985 » di okt 25 2016 9:55 am

Tamron Nederland zit bij Transcontinenta. Dat is de officiële importeur hier.
Over de evt front focus heb ik helaas geen kennis.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MBlink » di okt 25 2016 10:04 am

Het zou best kunnen. Kan ook exemplarisch zijn. Je kan op internet van die testkaarten downloaden, daarmee zou je het zelf moeten kunnen uitproberen.

Afhankelijk van het type camera kun je dit in de camera zelf corrigeren. Ik heb een D7100 en dat kan dat mee.

Ik heb zelf ook een Tamron 17-50 en heb er geen last van.

Groetjes,
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » di okt 25 2016 7:41 pm

Bedankt voor de reacties.

Ik keek op de website van Tamron zelf en daar stond geen Nederland tussen. Maar als dat wat jij zegt klopt ben ik daar heel erg blij mee, vooral omdat die best dichtbij is en ik daar makkelijk en keer met mijn vader naar toe kan.

Mijn body is een D5200, ik kan het dus niet zelf corrigeren. Die testkaarten had ik al gezien en ga ik binnenkort even downloaden en testen, ik heb het nu heel druk met school. Maar als die testkaarten aangeven dat mijn lens het heeft, klopt dat dan ook? En als hij aangeeft dat mijn camera het niet heeft, klopt dat dan?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MBlink » di okt 25 2016 10:39 pm

Als je zorgvuldig met zo'n testkaart werkt, kun je vaststellen of je er last van hebt en dat is in principe redelijk foolproof. De kaart bestaat uit een verzameling lijntjes met een schaalverdeling. Je stelt scherp op een bepaald punt en dan zie je vanzelf hoeveel de focus afwijkt.
Als hieruit volgt dat je front- of backfocus hebt een je bent garantie, dan zou ik in eerste instantie teruggaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht.

Groetjes,
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » za okt 29 2016 6:40 pm

Ik heb de testfoto's gemaakt, alleen ik wist niet zeker of ik helemaal in moest zoomen of juist niet. Op de foto waarvan ik weet dat ik niet had ingezoomt is de tekst aan één kant scherp en aan de andere kant wazig wat ik nogal vreemd vind. Ook zag het resultaat er niet uit als de foto's op de websites, waarschijnlijk omdat ik net te dichtbij was met de lens. Toen ben ik helemaal gaan inzoomen, bij deze foto's zag ik geen probleem, de tekst was helemaal scherp en alles erachter of ervoor was helemaal wazig, het zag er precies uit als op de voorbeeld foto's.
Betekend dit nu dus dat mijn lens er geen last van heeft? Ik wil de resultaten wel plaatsen, maar moet ik ze dan meteen openbaar op Flickr zetten of kan het ook anders?

Groetjes
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor Robert » za okt 29 2016 10:40 pm

Als je de foto op Flickr zet als private en de link hier deelt zijn ze alleen hier te zien voor anderen.
Een zoomlens kan per brandpunt een andere afwijking hebben.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » zo nov 06 2016 11:11 am

Sorry voor mijn late reactie, ik had het erg druk.

Dit zijn de resultaten, de eerste is op 50mm, de tweede op 17mm

AfbeeldingFocus test

AfbeeldingFocus test
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor BlackBox » zo nov 06 2016 12:13 pm

Let wel op dat de hoek tussen de schaalverdeling op papier en de lijn vanuit de camera 45 graden moet zijn
Bij de eerste foto lijkt dat goed, de tweede is te vlak, dan vertekent het resultaat
BlackBox



Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » zo nov 06 2016 3:55 pm

Mijn vader had het uitgerekend en hij zei dat het goed was, maar ik weet het niet zeker. Ik denk dat de gene waarbij ik niet heb ingezoomt dan niet klopt
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor pveenstra » zo nov 06 2016 5:02 pm

De foto met de 17mm lijkt scherp te zijn op 6 - 10 mm achter de 0. Voor een betrouwbaarder beeld zou ik idd de print op 45 graden leggen. Welke afstand heb je aangehouden?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron 17-50 last van front focus?

Berichtdoor MelissaW » zo nov 06 2016 5:39 pm

De afstand tussen de camera en het papiertje weet ik niet meer, daar kon ik op internet ook weinig over vinden. Hij stond als het goed is wel op 45 graden, we hebben het statief ook niet verplaatst terwijl ik de foto's maakte.
Bedankt voor alle reacties trouwens
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten