Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor MissN » do dec 01 2016 10:01 am

Goedemorgen,

begin februari start ik met een allround fotografie opleiding. Waar o.a. de volgende stijlen aan bod komen:

portretfotografie
studiofotografie
landschaps- en architectuurfotografie
reportagefotografie

Nu ga ik aan deze opleiding starten met een D7000 of D7100.
En heb de volgende objectieven
Nikon 50mm F/1.8
Nikon 18-105mm AF VR
3 Dorr macro lenzen
Nikon 28-200mm AF

2 skylight filters en ook een polaroid filter

Raden jullie me aan om hiermee te beginnen en dan te kijken welke objectief ik eventueel verander aan de hand van de stijl waarin ik verder wil. Of raden jullie aan om nu al evt. bv 1of 2 objectieven te wijzigen voor een andere?

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Groeten
MissN

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Jur » do dec 01 2016 10:50 am

Ik denk dat je voor de opleiding niet zo veel hebt aan de 28-200mm ("jack of all trades, master of none"). Mijn advies zou zijn om rustig te beginnen met de 18-105mm en de 50mm. Naar onderwerp/behoefte uit te breiden met bijvoorbeeld 1.8 85mm, een lichtsterke groothoek en/of een groothoekzoom (bijvoorbeeld 12-24mm). De skylight filters zou ik niet gebruiken, tenzij je toevallig in een zandstorm o.i.d. terecht komt. Dit soort filters leveren vaak ongewenste reflecties en/of onscherpte op. Wel altijd een zonnekap op de objectieven gebruiken ter bescherming en tegen reflecties.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor JW17 » do dec 01 2016 11:06 am

Ik sluit me aan bij Jur.
Je merkt snel genoeg wanneer je tegen beperkingen van objectieven aanloopt en andere 'nodig' hebt.
Daarnaast kun je van medestudenten misschien objectieven gebruiken en gelijk zien of het wat voor je is. En huren kan ook uiteraard!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor gijs sandberg » do dec 01 2016 11:37 am

Beste M,
Welkom.
re: d... of d...
Als je dat nog niet beslist hebt, is het niet zinvol om over lenzen te denken.
Als je nog geen kamera hebt: ik zou uitzien naar een tweedehands D700, bij diverse Nikon dealers te koop.
Geen van de items die je noemt zijn uit de categorie professioneel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor MissN » do dec 01 2016 12:17 pm

Goedemiddag,

bedankt Jurr en JW17 voor jullie feedback en ben het inderdaad eens mbt de 28-200mm gedachte.

Gijs heb in principe een D7000 maar er komt een D7100 aan, dus zal een van de 2 gaan verkopen en aan de hand welke ik verkoop hou ik een van de 2 over, vandaar.

Snap ook wat je bedoeld met de professionele serie, maar het prijskaartje daarvan past nog niet in mijn huidige budget, wil ik natuurlijk wel naartoe. Maar om zonder camera aan de opleiding te beginnen is geen optie ;-)
Tot hoeveel clicks zou een tweedehands D700 interessant zijn om aan te schaffen als je er nog een tijd mee vooruit wilt? Mocht er iets interessants voorbij komen.

Met vriendelijke groeten
MissN

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Alex » do dec 01 2016 12:38 pm

D700 : in de folder staat 150.000 click's maar ze kunnen natuurlijk iets eerder of veel later (>250000 clicks) end of life zijn.
Of het interessant voor jou is hangt m.i. af van prijs van het toestel en de verwachtte afschrijving per jaar (dit is weer afhankelijk van hoeveel foto's je maakt)
Het is net als met auto's ................


Succes
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor ATOR » do dec 01 2016 12:55 pm

Er is een groot verschil tussen professioneel leren fotograferen en professioneel spul hebben. Je hebt het tweede niet nodig om het eerste te doen. Het geld kun je veel beter investeren in coole shoots. Een geweldig portfolio levert klanten op en maakt je dus professioneel, professionele spullen niet.

Een D7100 zal je ontwikkeling als fotograaf echt niet in de weg staan. Verder sluit ik me aan bij Jur.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Drikus70 » do dec 01 2016 5:37 pm

De objectieven zijn prima om de opleiding mee te beginnen. Je kunt alle stijlen er prima mee doen.
Daarnaast maakt het je creatiever om eerst te leren omgaan met wat je hebt.
Ik heb tijdens mijn fotografie opleiding genoeg voorbeelden gezien van studenten die met 'professionele' apparatuur niet de beste foto's maakten en andersom. Er zijn veel meer aspecten van belang om een professionele opleiding goed door te komen waarvan een goede portfolio die ATOR noemt, er 1 van is.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor RichardBremer » do dec 01 2016 7:55 pm

Eens met Ator. Met de genoemde spullen kom je een heel eind. Hou geld apart voor toffe shoots en om een gaaf portfolio te maken. En wil je eens iets qua lenzen proberen en kan je de betreffende lens/body/flitser/accessoire niet lenen van een medestudent, overweeg deze eens te huren. Scheelt een hoop geld, bergruimte, en als het niet bevalt heb je er niet veel aan uitgegeven.

Rest me nog te zeggen: veel succes met je opleiding! En laat vooral hier op het forum je foto's zien :)
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor RenéR » do dec 01 2016 9:32 pm

Beste MissN,

Ik zou idd ook een 2e hands D700 overwegen. Is een TANK van een camera en wordt regelmatig aangeboden. Ook bij de betere fotozaken zoals Camerapools Apeldoorn.
Rest mij je veel succes met je opleiding te wensen.
Welke opleiding/plaats is het overigens :)

Gr René
RenéR

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Patrick » do dec 01 2016 9:36 pm

Iets kopen is zo makkelijk. Dat kan je altijd nog doen als dat nodig mocht zijn. Ik "gok" dat het meer om de beelden gaat dan de technische perfectie ervan door een tekort aan budget.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Vincent » do dec 01 2016 10:03 pm

RichardBremer schreef:En laat vooral hier op het forum je foto's zien :)


Ik zou er 3 keer over nadenken. In het verleden is al gebleken dat veel fotomateriaal bij opleidingen hier 'onbegrepen' wordt. Zoals met veel kunstvormen, totdat het in een museum hangt en men er ineens wel lyrisch over kan zijn :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor RichardBremer » vr dec 02 2016 7:41 am

djunclesam schreef:
RichardBremer schreef:En laat vooral hier op het forum je foto's zien :)


Ik zou er 3 keer over nadenken. In het verleden is al gebleken dat veel fotomateriaal bij opleidingen hier 'onbegrepen' wordt. Zoals met veel kunstvormen, totdat het in een museum hangt en men er ineens wel lyrisch over kan zijn :wink:


Ow, wat jammer. Ik ben misschien dan te nieuwsgierig aangelegd :(
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor jazzbassman » vr dec 02 2016 11:34 am

Even een gedachte van mij:

Een fotografie opleiding is ook bedoeld om je spullen te leren gebruiken, het maximale uit je apparatuur te halen. Juist een complexere full frame lijkt me dan een beter om een opleiding mee te doorlopen of zie ik dat verkeerd?

Merendeel van de foto wordt toch bepaald door de fotograaf maar met een professionelere camera heb je (denk ik) meer opties die je dan ook leert te gebruiken....
Maar misschien is het verschil tussen camera's nu ook weer niet zo'n issue, weet niet of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen?
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven - Professionele opleiding allround fotografie

Berichtdoor Patrick » vr dec 02 2016 11:38 am

Het hele full-frame verhaal is sowieso al niet waar. Het feit dat een camera een wat kleinere sensor heeft maakt het gebruik niet in een keer anders. Sterker nog: wat is full-frame nu eigenlijk? Tijdens zo'n opleiding ga je ook vaak analoog aan de gang met echt grote filmformaten die een FX sensor tot een postzegel maken.

Enige dat echt belangrijk is dat je zelf de sluitertijd, diafragma en ISO kan kiezen en kan bepalen of je wel of niet wil flitsen. De zogenaamde "pretstanden" kan je gewoon negeren als je ze niet gebruiken wil.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten