werkt mijn diafragma wel ?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor dappie » do dec 29 2016 10:55 pm

ik heb het vermoeden dat het diafragma van mijn 18 - 140 in combinatie met mijn D5300 niet goed (of niet) werkt.
Als ik de camera in de A stand heb staan en ik verander mijn diafragma naar van groot naar klein en ik kijk dan voor in het objectief dan zie ik niets veranderen aan de opening.
Heb als proef ook al een keer het diafragma helemaal open gezet het objectief eraf gehaald en vanaf de achterkant in het objectief gekeken, als ik alles dan terug plaats en de opening naar het kleinst verander en vervolgens het objectief er weer afhaal en van de achterkant bekijk is er qua opening niks veranderd.
Ik ben pas een paar weken met de DSRL bezig, maar weet me uit het analoge tijdperk wel te herinneren dat je wel degelijk een verschil in opening zag als je aan het diafragma draaide van een objectief. wie kan mij helpen of ik hierin de juiste conclusie trek. softwarematig lijkt het allemaal wel te werken , want hij past netjes de belichtingstijd aan als ik het diafragma aanpas.
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Patrick » do dec 29 2016 10:59 pm

Het diafragma sluit pas als je de foto maakt.

Ik geloof niet dat de D5300 een knopje naast het objectief heeft om het diafragma te sluiten. De duurdere modellen hebben dat wel. Daarmee kan je de scherptediepte visueel beoordelen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor dappie » do dec 29 2016 11:21 pm

hoi Patrick ,
bedankt voor je snelle reactie, zou inderdaad zo kunnen zijn dat het diafragma zich pas aanpast als je de foto daadwerkelijk maakt.
heb je misschien een suggestie hoe ik snel kan vaststellen of het diafragma echt naar behoren werkt
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Geert Huizing » do dec 29 2016 11:41 pm

Dappie,
Stel je camera in op een klein diafragma, hoog getal b.v. f22, kijk dan in de voorkant van de lens en druk af, je ziet dan het diafragma sluiten tijdens de opname.
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Boem » do dec 29 2016 11:50 pm

Wat je beschrijft is helemaal zoals het hoort. Het diafragma gaat alleen dicht terwijl je de foto neemt. Maar als je toch wilt controleren of het diafragma werkt, kun je dat doen met de scherptediepte. Die is nl afhankelijk van de diafragmaopening. Dat effect is het grootst bij de grootste vergroting. Dus als je zoveel mogelijk inzoomt, en dan een serie foto's maakt van hetzelfde object, met dezelfde vergroting en steeds oplopend diafragma (steeds kleinere opening) zie je de scherptediepte toenemen.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor dappie » vr dec 30 2016 12:08 am

bedankt voor al jullie reacties, ga de komende dagen alle tips eens uitproberen. Ben in ieder geval een heel eind gerustgesteld :D
ik zag mezelf alweer staan aan de balie van de plaatselijke fotoboer met een garantie probleem

Dap
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Patrick » vr dec 30 2016 12:58 am

De reden dat het diafragma pas sluit is trouwens ook wel uit te leggen. Als het diafragma zich direct zou sluiten zou het beeld door de zoeker veel donkerder worden. Daarnaast krijgt de autofocussensor dan ook minder licht, wat geen voordeel is. Daarnaast kan je makkelijker met de hand scherpstellen met je grootste diafragma (laagste f-getal): dan heb je de minste scherptediepte.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Willem v D » vr dec 30 2016 4:20 pm

2 foto's maken op "Manuel" en alleen je diafragma veranderen.
dan moet je 2 foto's krijgen waarvan de een veel lichter (of donkerder) is als de andere.
je hebt meteen antwoord
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Marten » vr dec 30 2016 5:57 pm

Kortom: legio mogelijkheden om je diafragma te testen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 30 2016 6:22 pm

Beste D,
Ik kan de vraag niet plaatsen, wat je omschrijft als vermoeden.
Al sinds 1959 (Nikon F) is het zo dat het diafragma pas bij het maken van een foto "dicht" gaat.
Het lastige met G-lenzen (zoals de 18-...) is dat die (los van de kamera) meestal geheel dicht gaan.
De eerste aanwijzing moet zijn of foto's (met het diaftagma niet in een uiterste stand) goed belicht worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Marten » vr dec 30 2016 9:28 pm

dappie schreef:ik heb het vermoeden dat het diafragma van mijn 18 - 140 in combinatie met mijn D5300 niet goed (of niet) werkt.

dappie schreef:..heb je misschien een suggestie hoe ik snel kan vaststellen of het diafragma echt naar behoren werkt

Duidelijk lijkt mij. Maar dan een, althans voor mij, wat minder duidelijke reactie:
gijs sandberg schreef:...Ik kan de vraag niet plaatsen, wat je omschrijft als vermoeden.

Maar Gijs toch (..)
Je zou toch moeten weten dat een 100% goed geformuleerde vraag alleen verwacht kan worden van iemand die het antwoord eigenlijk al weet. Waarmee de vraag overbodig is.
Je zult dus met minder dan 100% genoegen moeten nemen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor pveenstra » za dec 31 2016 9:43 am

Er zit aan de bajonet van het objectief een schuifje die het diafragma bedient? Die zou ik als eerste testen.
Daarna idd een aantal test foto's maken. Naast licht/donker zal ook de scherptediepte veranderen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor dappie » za dec 31 2016 11:10 pm

Bedankt voor al het leesvoer, tal van mogelijkheden om na de oliebollen het een en ander te testen. Eerste test met bewegen van schuifje aan de bajonet werkt naar behoren, dus denk dat het goed komt.

Voor straks alvast een fijne jaarwisseling, kom komende week er op terug
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor dappie » za jan 07 2017 3:41 pm

Afgelopen week wat proefjes uitgevoerd , en inderdaad werkt alles perfect , iedereen bedankt voor jullie support en adviezen.
Al met al was het toch een stukje onwetendheid, en onbekend zijn met een digitale spiegelreflex.
Het was voor mij in ieder geval zeer leerzaam en ben eigenlijk op deze manier al meteen voor de leeuwen gegooid om met de vele settings te experimenteren.
Ben er wel achter gekomen dat er ontzettend veel dingen mogelijk zijn met een 5300 en ik kan me op het moment echt niet voorstellen dat er mensen zijn die deze camera bv verkopen om een hogere body aan te schaffen. Maar misschien denk ik er over 1 jaar ofzo hetzelfde over :D

Dap
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: werkt mijn diafragma wel ?

Berichtdoor Patrick » za jan 07 2017 3:44 pm

Het fotograferen met een nog geavanceerder model is ook niet wezenlijk anders. Dus zolang je niets mist, niet eens over denken. Stop het geld liever in goede objectieven!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten