Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Skippy » wo apr 26 2017 11:09 pm

Onlangs heb ik een Nikon D5500 aangeschaft en heb daar gelijk dit objectief bij besteld. Het is overduidelijk geen topobjectief qua bouw en optiek maar toch valt de kwaliteit me alleszins mee, zeker voor het geld.
Sowieso een leuke uitdaging om ook met goedkope en kwalitatief mindere spullen te fotograferen.

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Genster » do apr 27 2017 7:37 am

Meer heb je niet nodig :thumbup:

Volgens mij ook ondergewaardeerd materiaal, zeker het lensje.

Mensen zijn vaak zeer positief over de telefooncamera, en vinden dslr's in dit segment (plus bijbehorend glaswerk) vaak "te mager".

Ik heb nu nog een redelijk zware D610, maar een set als dit zou voor mij kwalitatief prima volstaan en qua gewicht zelfs beter zijn.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Vincent » do apr 27 2017 8:04 am

Ik was ook positief verrast door de scherpte van de 18-55 af-p (op de D5300)

Genster schreef:Mensen zijn vaak zeer positief over de telefooncamera, en vinden dslr's in dit segment (plus bijbehorend glaswerk) vaak "te mager".


Eens, maar verklaarbaar door de bias van het medium waarop men kijkt. Een dslr foto kijkt men meestal (groot) op een computer scherm. Dan zie je elke eventuele fout uitvergroot, zelfs als je dat op print helemaal niet ziet. Een telefoonfoto kijkt men meestal op een... telefoonscherm. Klein dus.

Telfoonfotos zijn inmiddels ook echt niet meer 'dramatisch' te noemen maar kunnen op groot formaat echt niet tippen aan dSLR kwaliteit.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Genster » do apr 27 2017 8:12 am

djunclesam schreef:...Een telefoonfoto kijkt men meestal op een... telefoonscherm. Klein dus.


Klopt uiteraard, maar natuurlijk ook op (grote) beeldschermen (Facebook, Flickr, Instagram, diverse fora etc.).
Ik zie telefoonfoto's (niet al te groot natuurlijk) ook steeds vaker op exposities van (bijv.) fotoclubs (al komen veruit de meeste tentoonstellingsfoto's uit een systeem- of reflexcamera).
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Skippy » vr nov 24 2017 8:05 pm

Populair topic dit :D Laat ik dan maar dit goedkoopste Nikon objectief af en toe in het zonnetje zetten :wink:

Vanmorgen de jaarlijkse traditie van de fotosessie van de Kerstmarkt bij Eurofleur in Leusden in stand gehouden.
De foto's zijn niet echt bijzonder maar ik was benieuwd hoe het plastic fantastic kitlensje het zou doen onder dat soort omstandigheden.
Gefotografeerd dus met de Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX, in Jpeg met minimale nabewerking.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Patrick » vr nov 24 2017 8:19 pm

Ziet er (op de iPad) geweldig uit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Ivan10 » vr nov 24 2017 9:42 pm

Cool!
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Peter » vr nov 24 2017 9:43 pm

wat vind je er zelf van ?
ik kan namelijk zelf altijd bijzonder slecht zien of een foto met een top objectief is gemaakt of met het goedkoopste model. :D
Ik kan wel zien of een foto is gemaakt door iemand die weet hoe die een foto moet maken
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Janvis » vr nov 24 2017 9:48 pm

Peter schreef:wat vind je er zelf van ?
ik kan namelijk zelf altijd bijzonder slecht zien of een foto met een top objectief is gemaakt of met het goedkoopste model. :D
Ik kan wel zien of een foto is gemaakt door iemand die weet hoe die een foto moet maken


Amen :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Vincent » vr nov 24 2017 10:02 pm

Peter schreef:Ik kan wel zien of een foto is gemaakt door iemand die weet hoe die een foto moet maken


Niet overdrijven he... :angel:

De fotografische kwaliteiten van Skippy staan buiten kijf, deze serie is daar zeker geen bewijs van als je het mij vraagt. Natuurlijk geen probleem maar laten we de discussie wel 'fair' houden. Als je dergelijk beeld in een 58mm of 105mm draadje zou posten dan is 'de wereld te klein'.

Overigens ook niet om afbreuk te doen aan de 18-55mm. Heb er een tijdje mee mogen werken (op een D5300) en was ook positief verrast over de beeldkwaliteit. Mijn grootste bezwaar was de geruisloze en ultrasnelle AF. Zo stil en snel dat ik steeds dacht dat de camera niet gefocust had.. Luxe problemen, dat zeker, maar dat gaf mij teveel onzekerheid waardoor ik er echt niet aan kon wennen. :crazy:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Skippy » vr nov 24 2017 10:27 pm

djunclesam schreef:De fotografische kwaliteiten van Skippy staan buiten kijf, deze serie is daar zeker geen bewijs van als je het mij vraagt. Natuurlijk geen probleem maar laten we de discussie wel 'fair' houden. Als je dergelijk beeld in een 58mm of 105mm draadje zou posten dan is 'de wereld te klein'.

Zoals ik al schreef in de aanhef "de foto's zijn niet echt bijzonder". Maar laten m.i. wel zien dat ook met een objectief van € 69 goed-genoeg foto's gemaakt kunnen worden. Dat is met name een pluim voor Nikon niet voor de fotograaf. En met een lichtsterke en kwalitatief superieure 58mm of 105mm is het wellicht makkelijker om aansprekende (ik schrijf hier bewust niet goede, dat is een ander verhaal) foto's te maken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Vincent » vr nov 24 2017 10:33 pm

Skippy schreef:Zoals ik al schreef in de aanhef "de foto's zijn niet echt bijzonder".


Gezien, ik was alleen wat verbaasd over de lofuitingen die gelijk komen.

Inderdaad niet bijzonder, sterker, ondermaats voor Skippy (bewerking, composities, voeten ijsberen, etc). Maar daar ging het niet om inderdaad. De beelden laten wel de uitstekende scherpte en onscherpte (!) zien van de Af-P. Met name het laatste is in mijn ogen het bijzondere aan dit objectief!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Skippy » vr nov 24 2017 10:47 pm

Klopt, de kwaliteit van onscherpte en bokeh (de lichtjes zelfs naar de randen toe nog vrij gelijkmatig van vorm) vielen mij ook gelijk in positieve zin op.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Peter » za nov 25 2017 8:40 am

Vincent, ik zal de clou van mijn opmerking voor je toelichten.

Ik heb niet de fotografische kennis in huis om van een beeldscherm af te lezen met welk objectief een foto is gemaakt. Ik verbaas me er altijd ten zeerste over dat anderen die kennis wel hebben. Of.., ze doen alsof maar dat kan ik me niet voorstellen. Ik zie foto's voorbij komen die met een objectief van honderden euro's zijn gemaakt en dan denk ik soms......, jammer van de centen. Ga eerst eens wat oefenen, net als ik :-)

Ik herken wel de stijl van fotograferen. Dat heeft niks met overdrijven te maken. Wellicht komt dat zo over in mijn eerdere reactie. Dat is niet mijn bedoeling.
En ja, Skippy maakt soms foto's die er voor mij niet op lijken, getuige zijn dierentuin sessie. :-) Ik laat dan de veren gewoon thuis staan hoor
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-P 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX

Berichtdoor Ed Post » zo nov 26 2017 12:31 pm

Deze resultaten zien er zeker goed uit.
Helaas is dit AF-P objectief niet te gebruiken op de oudere camera's. Wel iets om even rekening mee te houden.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten