Nikon 17-55 zachte randen?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » zo apr 30 2017 9:39 pm

Een week geleden ben ik naar Schiermonnikoog geweest waar ik heb gewandeld samen met een vriend. De camera was ook mee en ik heb o.a. met de 17-55 geschoten. Nu ik de foto's bekijk valt het me op dat bij sommige landschapsfoto's de randen niet helemaal scherp zijn. Dit terwijl ik dat wel verwacht, aangezien ze op 17mm en f/8 zijn geschoten.

Zie bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding

Rechts zit er behoorlijk wat detail in, maar een crop laat zien dat dit niet scherp is:
Afbeelding

Rechtsonder lijkt het scherper (wel wat CA, maar dat is weg te werken):
Afbeelding

Dit is een crop van de linkerkant. Het lijkt erop dat die ook wat scherper is:
Afbeelding

Ter referentie is hier nog een center crop. Deze is wel goed scherp:
Afbeelding

Enig idee wat hier aan de hand is?
Laatst gewijzigd door starbase218 op zo apr 30 2017 10:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor JaapV » zo apr 30 2017 10:11 pm

Duinen als onderwerp op zich zijn best lastig. Bijna altijd saai en eentonig.
Wat ik zie is dat je waarschijnlijk hebt scherp gesteld op de struikjes iets rechts van wat je "center crop" noemt.
Alles dat in dat zelfde scherptevlak ligt is net zo scherp. Dus ook het gedeelte aan de rand, net boven je "rechtsonder" crop.
Maar foto #2 is een crop van een duintop vér achter het scherptevlak. Zelfs met F8 kun je daar geen gestoken scherpte verwachten.
Kortom, het valt allemaal best mee!

Volgens de Exif heb je rechtstreeks JPEG geschoten. NEF is wel een aanrader, met b.v. Lightroom als conversiesoftware.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » zo apr 30 2017 10:26 pm

JaapV schreef:Wat ik zie is dat je waarschijnlijk hebt scherp gesteld op de struikjes iets rechts van wat je "center crop" noemt.


Bedoel je de struikjes op de voorgrond? Ik weet namelijk niet meer precies hoe ik heb scherpgesteld. Ik heb geprobeerd de focusafstand uit de EXIF te halen, helaas nog zonder succes.

JaapV schreef:Alles dat in dat zelfde scherptevlak ligt is net zo scherp. Dus ook het gedeelte aan de rand, net boven je "rechtsonder" crop.
Maar foto #2 is een crop van een duintop vér achter het scherptevlak. Zelfs met F8 kun je daar geen gestoken scherpte verwachten.


Ik verwacht eigenlijk dat ik bij 17mm en f/8 al lang in de hyperfocal distance zit, zelfs als ik op de struik in de voorgrond heb scherpgesteld. En de center crop ligt nóg verder naar achteren en die is wel scherp.
Laatst gewijzigd door starbase218 op zo apr 30 2017 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » zo apr 30 2017 10:27 pm

JaapV schreef:Volgens de Exif heb je rechtstreeks JPEG geschoten. NEF is wel een aanrader, met b.v. Lightroom als conversiesoftware.


Ehh, dan klopt de EXIF niet. ;) Nee serieus, ik heb NEF geschoten en vanuit voorvertoning (op de Mac) geëxporteerd. Ik had hem per ongeluk wel een tijdje op RAW + JPEG staan, dat heb ik later omgezet naar alleen RAW.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor JaapV » zo apr 30 2017 11:11 pm

Tsja, dan heb ik het helemaal mis! :think:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » zo apr 30 2017 11:54 pm

Kan ook zijn dat we er niet achter komen natuurlijk, wat niet per se erg is. Alleen, ik ga binnenkort op reis en wilde eigenlijk deze lens meenemen. Dan wil ik wel een beetje een gevoel hebben hoe ik hem moet gebruiken. ;)
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor plincky » ma mei 01 2017 8:32 am

starbase218 schreef:Ik verwacht eigenlijk dat ik bij 17mm en f/8 al lang in de hyperfocal distance zit, zelfs als ik op de struik in de voorgrond heb scherpgesteld. En de center crop ligt nóg verder naar achteren en die is wel scherp.


Er is wel degelijk een verschil wanneer hyperfocal er is en wanneer niet. Ook met 17mm is het mogelijk geen hyper te bereiken. Zou er dus niet zomaar op gokken. Er zijn handige rekenmachines voor, ook voor op je telefoon.
hier bv. een website.
Je kan zien dat je op een DX camera met 17mm pas na 1,9 meter Hyperfocal bereikt. en 1,9 meter is best nog wat in het focus bereik op een objectief. Zou zeker niet zomaar schieten en er vanguitgaan dat het goed zit.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor martinh123 » ma mei 01 2017 9:43 am

Met het programma van Nikon zelf ViewNX2 kun je de scherpte punten bekijken.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » ma mei 01 2017 6:08 pm

plincky schreef:
starbase218 schreef:Ik verwacht eigenlijk dat ik bij 17mm en f/8 al lang in de hyperfocal distance zit, zelfs als ik op de struik in de voorgrond heb scherpgesteld. En de center crop ligt nóg verder naar achteren en die is wel scherp.


Er is wel degelijk een verschil wanneer hyperfocal er is en wanneer niet. Ook met 17mm is het mogelijk geen hyper te bereiken. Zou er dus niet zomaar op gokken. Er zijn handige rekenmachines voor, ook voor op je telefoon.
hier bv. een website.
Je kan zien dat je op een DX camera met 17mm pas na 1,9 meter Hyperfocal bereikt. en 1,9 meter is best nog wat in het focus bereik op een objectief. Zou zeker niet zomaar schieten en er vanguitgaan dat het goed zit.


Ik weet het. Ik heb er ook een app voor. En die heb ik inderdaad niet gebruikt, dus mogelijk is hij niet hyperfocaal scherpgesteld. Echter, zowel de struik op de voorgrond als de top van de duin in het midden op de achtergrond zijn scherp. Het onscherpe aan de rechterkant bevind zich ergens tussen deze twee punten in en zou normaal gesproken dus scherp moeten zijn.

Ik denk dat hier in elk geval field curvature een rol speelt. Ook zou het kunnen dat de lens niet helemaal scherp is aan de rechterkant, hoewel ik dat niet heb kunnen reproduceren.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor ATOR » ma mei 01 2017 6:52 pm

Als ik naar mijn 17-55 foto's kijk dan is hij op 17mm f/8 ook niet zo scherp aan de randen, op 24mm ziet het er een stuk beter uit. Je schrijft: "bij sommige landschapsfoto's de randen niet helemaal scherp", heb je dan ook foto's die wel helemaal scherp zijn?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor Marten » ma mei 01 2017 7:24 pm

En als dat zo is....
dan ligt het aan de fotograaf.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor ReneG » ma mei 01 2017 9:00 pm

Mijn 17-55 was aan de uiterste randen ook niet 100% scherp op 17mm. Vanaf 20mm geen last meer van.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor starbase218 » wo mei 24 2017 5:30 pm

Ik heb nog wat verder gezocht en dit gevonden: http://www.b4net.dk/?page_id=35. De lens gedraagt zich niet helemaal "normaal" bij groothoekstanden: het focusvlak is idd niet vlak maar buigt aan de randen en in de hoeken naar de camera toe, en bij afstoppen groeit de scherptediepte alleen naar de camera toe, niet van de camera weg. De oplossing om landschappen van voor naar achter scherp te hebben is om handmatig scherp te stellen, voorbij oneindig, en dan voldoende af te stoppen. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd en het lukt op zich wel, maar het vereist enige oefening.
starbase218

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor Brutus » wo mei 24 2017 10:49 pm

... dus die heel mooie en dure Nikon 17-55 zou zich net zo gedragen als mijn goedkope Tamron 17-50?
( zie: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/637-tamron175028d7000?start=1 )

Kan me voor dat prijsverschil niet voorstellen.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 17-55 zachte randen?

Berichtdoor Janvis » do mei 25 2017 12:11 am

Prijs zegt echt niet altijd alles hoor ;-) Mijn Sigma variant doet ook nauwelijks tot niets onder voor zijn dure broertje (of zusje :P )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten