Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jettiny » di mei 23 2017 11:44 am

Beste mensen,

Ik ben de afgelopen dagen geschrokken van mijn Nikkor 24-70 2.8 zonder VR.
Afgelopen zaterdag merkte ik dat de zoomring niet lekker loopt, op sommige punten zelfs hoorbaar en sterk merkbaar.
Net terug uit Kreta waar ik het merkte, ging mijn gedachte uit naar het drooglopen van de zoomring.
Vet te dun geworden dacht ik onder invloed van de warmte en van de plek weggelopen waar het moet zitten, of onderdelen die losgeraakt zijn op een of andere manier.

Iemand ook deze ervaring met dit objectief die ongeveer van 2012 moet zijn.

Even extra info :

Ik ben zeer zuinig op mijn spullen die alleen uit de fototas komen als het moet.
Op Kreta was het niet verschrikkelijk heet, normale temperaturen van om en nabij de 25 graden Celsius, met een dag uitzondering naar de 30 plus.
Het zeezout/zeezand is gevaarlijk, is bekend, en ben daar zeer alert op.
Ik ga ook niet lomp om met mijn spullen, wel wil ik graag hard werken met het objectief, maar dat dat moet kunnen voor die paar keer dat dat voorkomt.
Kortom niet echt oorzaken waar ik het zou gaan zoeken, Nikon moet toch qua prijs/kwaliteit een werkpaard zijn ? !!

Is de Nikkor gevoelig voor temperatuursverschillen ?

Graag hoor ik van jullie.
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor pfitskie » di mei 23 2017 3:00 pm

"Nikon moet toch qua prijs/kwaliteit een werkpaard zijn ? !!"

Heb ik ook altijd gedacht. Ervaring heeft mij anders geleerd.☹

Gr. Peter


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor martinh123 » di mei 23 2017 6:27 pm

nou eigenlijk ken ik dit alleen met de scherpstel ring.
gebruik de 24-70 op een sony a6000 en daar moet ik handmatig scherpstellen. tijdens scherpstellen maakt hij ook lawaai en gaat erg stroef.
wat ik heb gedaan is een beetje olie die ze gebruiken voor fijn mechanisme staat op het flesje.
heb maar een paar druppels gebruikt en hij doet het weer. verkrijgbaar in de betere bouwmarkten.
mocht je dit willen proberen gebruik dan maar 2 of 3 druppels.
wat rustig aan de zoomring draaien zodat de olie ook de kans krijgt om naar binnen te komen, verwacht niet direct wonderen laat de olie zijn werk doen.

Beter is natuurlijk even met de service van Nikon bellen.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jantom » di mei 23 2017 9:49 pm

Dit euvel had ik ook meegemaakt toen ik een aantal jaren geleden in Maleisie was... ik had die lens een paar weken voor ik op vacantie ging gekocht. Eerst niets aan de hand.
Wat gebeurde er daarna (in Maleisie):
Over een bepaald traject van de zoominstelling ging het verstellen erg stroef. Dat heb ik nooit eerder met een Nikon-lens meegemaakt. Ik moest de camera + lens naar de grond richten om de zoominstelling te veranderen... te gek voor woorden. Mijn gedachten gingen meteen naar té weinig aangebrachte smering.

Ik ben tijdens die vacantie komen te vallen (met de camera en deze lens) maar heb erge schade kunnen voorkómen.

In Nederland teruggekomen was het de vraag of het euvel door een smeerprobleem kwam of door het valincident waarbij de camera een beetje was beschadigd (maar de lens niet). Uiteindelijk kwam Nikon Beverwijk tot de conclusie dat mij het voordeel van de twijfel werd gegund... maar ik had al geconstateerd dat er wat mis was met de smering.

Op internet zijn veel van dit soort gevallen met de betreffende lens aan de orde geweest. Ga ervan uit dat het een zwakheid van de lens is maar niet iedereen heeft er last van.
Mijn lens is diverse keren open geweest omdat er bij reparatie stof in het lenzensysteem kwam. Dat accepteerde ik niet. Uiteindelijk -mijn conclusie- kan men niet stofvrij repareren en na zoveel keer terug te moeten gaan kon ik mijn 24-70mm zoom terugleveren.
Er is veel deskundigheid in Beverwijk maar geen stofvrije ruimte. En ik zie dat niet veranderen..

Er zijn nog meer issues met de lens zoals een niet al te beste afdichting tegen inkomend licht maar dat speelt een mindere rol. Bekend is wel dat wijziging van de zoominstelling gepaard kan gaan met aantrekking van stof. Dat is eigen aan een zoomlens (en dan vooral dit type).
Op internet is ook een video te vinden hoe zelf het zoommechanisme van deze lens te smeren... ik kan die link niet vinden.

Nikon Beverwijk weet dat deze lens in dat opzicht een blunder is (beetje sterk gezegd) maar velen zijn er gelukkig mee.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jettiny » di mei 23 2017 10:51 pm

Hartelijk dank allen voor jullie reacties en openheid.
Martinh123 zelf smeren, tja als je dat durft hoeft het niet veel te kosten.
Ik durf het niet, heb inmiddels Beverwijk gebeld.
Ik stuur hem op.

@ jantom, wat een verhaal.
Ik krijg een beetje een naar gevoel of dit wel goed gaat komen.
Stof in de lens is een bekend probleem met dit soort objectieven.
Mijn Sigma 50-150 mm heeft een gesloten systeem die dat probleem niet kent.
Zou Nikon ook iets mee kunnen doen.

Ik hoop dat de pech zich niet opstapelt.
Voor nu rest mij het objectief gewoon op te sturen naar Beverwijk voor onderzoek.
Wordt vervolgd.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor ReneG » wo mei 24 2017 9:34 pm

Als ik een objectief koop onderzoek ik altijd eerst of er bekende problemen zijn. Dat geldt ook voor mijn 24-70. Een bekend probleem met oudere 24-70's waarover ik heb gelezen, is dat er soms intern een heel klein schroefje loskomt. Dan gaat de zoom steeds stroever lopen. Naar verloop van tijd wordt her erger en uit zich dat in een soort lichte 'streep' op de uitschuivende buis. (Overigens zit er altijd een hele dunne naad op de buis, dat is normaal). Een ander probleem schijnt in het loopmechanisme van de zoom te zijn. Dat kan best zijn want het is een 'stofzuiger' model. Het is niet zozeer dat de smering niet goed is, maar dat er vuil in komt. Dat moet dan worden schoongemaakt en opnieuw worden gesmeerd.

Waarom de zooms zo gemaakt worden? Dat is een design filosofie en wordt ook om praktische redenen zo gedaan (ook door Canon en Tamron bijvoorbeeld). Je kunt een 24-70 wel internal zoom maken, maar dan wordt hij groter, lomper, zwaarder en duurder. Een 24-70 moet je in die zin niet (en uberhaupt eigenlijk niet) vergelijken met een 50-150 (of een 70-200), dat is een heel ander verhaal omdat ze een ander brandpunt hebben.

Overigens, ik maak me over mechanische problemen nooit zo druk. Zeker bij de twee bovenstaande issues is het waarschijnlijk een kwestie van uit elkaar halen, verhelpen en in elkaar zetten. Als het zonder onderdelen te verhelpen is met enkel uurloon kunnen de kosten nog wel eens meevallen en kun je er weer jarenlang tegenaan. Mechanische problemen zijn meestal eenvoudig en permanent te verhelpen. Dat in tegenstelling tot elektronische problemen die erg hardnekkig kunnen zijn. Daar word ik wel zenuwachtig van. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jettiny » wo mei 24 2017 10:08 pm

Bedankt voor je uiteenzetting en tips René.
Nuttige info.
Ik zal eens kijken of ik wat zie van de sporen die je beschrijft.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor Vincent » do mei 25 2017 9:08 am

jantom schreef:Nikon Beverwijk weet dat deze lens in dat opzicht een blunder is (beetje sterk gezegd) maar velen zijn er gelukkig mee.


Velen zijn er gelukkig mee omdat het overgrote merendeel ook helemaal geen probleem heeft! Maar die hoor je nooit. De bias van het klagen.

Het nadeel van internet is ook dat als er 1000 verkocht worden en 3 mensen hebben een probleem dat er dan 3 artikelen/topics geopend worden met klachten, en 997 topics niet geopend worden van tevreden gebruikers. Net zoals je ook vaak genoeg iemand met pech langs de weg ziet staan. Die dan gaat klagen, terwijl al die duizenden auto's die er langs rijden niet zeggen.

Maar, dat betekent natuurlijk niet dat er geen probleem kan optreden natuurlijk. Helaas. Problemen moeten we niet bagataliseren, maar ook niet het tegenovergestelde natuurlijk. Producten zouden niet zomaar kapot mogen gaan, maar bedenk wel dat een objectief veel fijnmechanica, fijnelectronica en een uiterst nauwkeurig uitgelijnd optisch systeem bevat. Daar gaat wel eens wat mis, omdat er echt een hoop mis kan gaan. 'Werkpaard' is sowieso altijd een rare benaming. Werkpaarden worden ook wel eens ziek, of breken een poot...

Er zijn bijna 1 miljoen (oude) 24-70's gemaakt door Nikon (bron). Als het echt zo'n blunder was als jij doet voorkomen dan had je echt nauwelijks iets anders gelezen over de 24-70mm.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jantom » do mei 25 2017 9:55 am

@djunclesam

Ik heb best wel wat objectieven (nieuw en tweedehands) gekocht (en in bezit) maar de 24-70mm zoom was het eerste dat snel door de mand viel. In ieder geval bij mij maar het kwam opvallend veel vaker voor. Het was een puur mechanisch probleem (te weinig smering).
En als ik dan een video op Internet zie waarbij uitleg wordt gegeven hoe het probleem buiten een reparatiecentrum om aan te pakken word mijn mening alleen maar bevestigd.

Weet dat de lens is teruggeleverd. Dat is op zich al opmerkelijk maar dat kwam uitsluitend en alleen omdat het objectief niet stofvrij uit de opeenvolgende reparaties kwam en ik mag verwachten dat een reparatie niet gepaard hoeft te gaan met het introduceren van stof in het lenzenstelsel.

Ja, ik ben kritisch omdat het hier gaat om een duur objectief. Nikon is groot geworden door kritisch te zijn maar die tijd is kennelijk voorbij. De klant moet als het ware nu zelf beoordelen of er wat met het objectief aan de hand is...
Lees eens wat oude berichten over deze lens... dan zie je dat er ook soms metaaldeeltjes waren ingesloten die niet van buiten bereikbaar waren. Mijn ingeleverde objectief was het tweede dat aan mij was geleverd... het eerste had ook een metaalschilfertje dat aan de binnenkant van het achterste lensdeel was opgesloten. Over controle gesproken....

Hier laat ik het bij... want velen zijn gelukkig met deze lens.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor Vincent » do mei 25 2017 10:22 am

jantom schreef:Ja, ik ben kritisch omdat het hier gaat om een duur objectief.


Terecht. Van dure producten mag je kwaliteit verwachten èn goede service. Als er iets niet op orde is dan mag je daar wat mij betreft ook absoluut over klagen hoor. Maar het probleem is dat je op 1 miljoen exemplaren je onmogelijk kunt verwachten dat ze allemaal goed zijn. Zelfs als je hoopt van wel. En zoals ik al aangaf... klagers hoor je, tevreden klanten niet/nauwelijks. Dat geeft een vertekend beeld, die naunce moet je niet uit het oog verliezen. Zelfs niet als je zelf een slechte ervaring hebt. En al helemaal niet als woorden als 'blunder' in de mond genomen worden omdat dat gewoon niet waar is.

En ga voor de grap eens zoeken naar problemen met het hier alom geprezen alternatief; de Tamrn 24-70mm. Dan gaat er ook een 'beerput' open. Terwijl iedereen weet dat dit een heel goed alternatief kan zijn...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jantom » do mei 25 2017 10:49 am

@djunclesam

ik houd het bij Nikon en Nikon-objectieven... maar ik heb al eens een uitstapje gemaakt naar Zeiss (Macro-Planar).
Ik heb mijn bijdrage aan deze discussie geleverd.. uiteraard (heb ik ook nooit ontkend) zijn er genoeg gebruikers die wel happy zijn :)
Tamron als merk ken ik al tientallen jaren maar ik kan alles doen met de objectieven die ik al bezit (en daar zit geen Tamron bij).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor rgv » do mei 25 2017 9:24 pm

[quote="ReneG"]Als ik een objectief koop onderzoek ik altijd eerst of er bekende problemen zijn. Dat geldt ook voor mijn 24-70. Een bekend probleem met oudere 24-70's waarover ik heb gelezen, is dat er soms intern een heel klein schroefje loskomt.

Dat heb ik dus ook gehad met mijn 24-70, was inderdaad een interne schroefje, door Beverwijk onder garantie verholpen
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jettiny » do mei 25 2017 9:58 pm

Ik heb eventuele sporen nagekeken maar alleen een paar lichte korte krasjes gezien, maar alleen in de breedte niet in ee lengte.
Wel vastgesteld dat temperatuurverhoging van het objectief de klacht verergerd.

Nu dus zsm opsturen naar servicepoint Beverwijk.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor JurjenF » di mei 30 2017 7:34 pm

Klinkt toch een beetje als het '18-70' probleem. Na de tweede reparatie en nog geen oplossing hebben we een nieuwe mogen ontvangen. Klacht is een losgelaten schroefje dat aan de wandel gaat in het objectief. Voor echte hobbyisten is dat wel te repareren maar ik zou mij er ook niet aan wagen. Ik denk dat zo'n schroefje wel te 'locken' is met daarvoor in aanmerking komende middelen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoomprobleem met Nikkor 24-70 2.8 zonder VR

Berichtdoor jettiny » vr jun 02 2017 7:47 pm

Sorry voor mijn late reactie JurjenF, maar was ff druk.

Inmiddels heb ik mailcontact gehad met Nikon Service point en heeft men geconstateerd dat nieuwe smering nodig was.
Vandaag een mailtje gekregen dat de reparatie uitgevoerd is.
Na betaling, net geregeld, wordt het objectief opgestuurd en zal dan de dag erna afgeleverd worden.
6 maanden garantie op de reparatie.
Kosten, ook altijd nuttig :) € 158,51. Dat is compleet: admin.kosten, verzending, onderzoekskosten en reparatiekosten.

De oorzaak is niet duidelijk vooralsnog, ik heb er wel om gevraagd ivm eventuele schadeclaim naar de verzekering toe.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten