welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Berichtdoor AMAchterhuis » vr okt 20 2017 9:10 pm

Dag,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik ben een enthousiaste hobby fotograaf die zich langzaam professionaliseert, wat zich o.a. uit in het 'hogere eisen' stellen aan mijn apparatuur.
Ik heb een Nikon D7200, waar ik heel blij mee ben.
Bij de aanschaf heb ik erg lopen twijfelen over de lens die ik erbij wilde (mijn D7200 is vorig jaar (pas 6 maanden in mijn bezit) in de trein gestolen, met daarbij twee kwalitatief goeie lenzen, en ik was bij de hernieuwd aanschaf enigszins beperkt in mijn budget) en heb gekozen voor opnieuw de D7200 met een Nikon 18-300 mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX VR, zodat ik zowel tele als groothoek binnen mijn bereik zou hebben.

Nou ben ik niet zo tevreden over dit objectief. Ik mis toch een grotere lichtgevoeligheid en ben nu op zoek naar een lens met een minder groot bereik, maar een sterkere lichtgevoeligheid.
Door een financiële meevaller heb ik vorig jaar het prachtige Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G IF-ED VR II objectief kunnen kopen, waardoor ik prachtige sportfoto's kan maken (bij mijn hockeyende kinderen). Nu ik deze kwaliteit zie, wil ik niet anders meer. geweldig! Alleen ik mis iets in het bereik onder de 70 mm. Daar ben ik nu naar op zoek.
Mijn oog viel op de Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G, en ik heb deze nu kortdurend op proef meegekregen.
Ik ben alleen enorm aan het twijfelen. Is de vaste brandpuntsafstand wel handig? Ik maak vooral sportfoto's en verder vakantiefoto's en thuis, soms portretten, de poezen, de tuin, landschappen, alles door elkaar heen.

Zal ik niet kiezen voor een Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM of een Sigma 18-35mm f/1.8 Art???
Kan iemand mij tips geven?
groetjes
Anne Mieke
AMAchterhuis

Forumlid
Berichten: 1



Onderwerp:

Re: welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Berichtdoor schilder » vr okt 20 2017 9:22 pm

IK heb de D7100 gehad met hetzelfde 18-300 objectief later ook de 70-200 gekocht en de 50mm 1.4
de 50mm vond ik niet snel genoeg voor de sport maar wel goed voor andere zaken wel merkte ik dat dit niet een fijne afstand voor gebruik was te lang of te kort.
mogelijk de Nikon 16-80 of met het oog op de toekomst als je fx wil de 24-70 maar dan is de groothoek beperkt.
Ik was ook verbaast over het grote kwaliteitsverschil van de 18-300 en de 70-200 dit is echt enorm.
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Berichtdoor Patrick » vr okt 20 2017 9:25 pm

Een 18-300 is gewoon een groot compromis. Ik zou eens kijken naar de 18-35/1.8 en een 50/1.8. Met de 70-200 erbij ben je dan echt klaar. Ervan uitgaande dat je bij DX blijft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Berichtdoor RichardBremer » vr okt 20 2017 11:00 pm

Ik zou net als Patrick de 18-35 sigma art willen aanraden. Dit objectief is veel mooier dan de 17-50 en ook nog een goede stop lichtsterker. Mis je dan tussen 35 en 70 nog een tussenstap, dan is de 50 1.8 altijd zo bijgehaald en een hele goede keuze.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welk objectief als aanvulling bij Nikon D7200

Berichtdoor markdv77 » za okt 21 2017 11:04 am

Ik kan ook niet anders zeggen; de 18-35 Art is een fantastisch stuk glas. Toch... ik gebruik zelden het deel onder de ~24mm, en vind ik het regelmatig jammer dat ie maar tot 35mm gaat. En daar waar ik af en toe wel richting de 18mm zit vind ik het perspectief achteraf vaak "niet zo" en denk "was ik maar een paar stappen achteruit gelopen". Maar da's natuurlijk heel persoonlijk, en afhankelijk van wat/hoe je fotografeert. Als je inmiddels een redelijke collectie foto's hebt zou ik eens rustig goed kijken naar in welke situaties je welke brandpuntsafstand(en) gebruikt. Wanneer zou je de zoom mogelijkheden missen, en welke brandpuntsafstanden gebruik je dan? En wanneer zou je met een prime uit de voeten kunnen, en welke zou dat dan zijn?
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten