Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Berichtdoor Tondon » zo dec 03 2017 9:33 am

Hoi,

Ik ben de trotse bezitter van een Nikon D-500 en ben voornemens de Sigma Art 50-100 aan te schaffen.

Na het lezen van verschillende recensies heeft de twijfel toch wel toegeslagen. Over de kwaliteit van de lens is er alleen maar lof, enige minpuntjes gewicht en ontbreken van VC.

De opmerkingen die mij wel zorgen baren gaan over de scherpstelpunten. De D500 heeft natuurlijk veel (selecteerbare) scherpstelpunten, maar in de recensies lees je daar veel opmerkingen over. Als het scherpstelpunt niet in het midden ligt, is er vaak een onscherpe foto.

Vandaar deze post, of er mensen zijn die de combinatie hebben (D500+Sigma 50-100) die deze problemen herkennen en zo ja, of er ook een oplossing voor bestaat.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Ton
Tondon

Forumlid
Berichten: 2


Locatie: Maassluis
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Berichtdoor evelakes » zo dec 03 2017 11:03 am

Ik denk dat het niet zozeer aan de lens licht maar aan het focussysteem van de D500 als men die goed doorgrond heeft en de toepasbaarheid begrijpt het probleem
verdwijnt.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1478115/0
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Berichtdoor Patrick » zo dec 03 2017 12:10 pm

VC is vooral handig, maar natuurlijk niet noodzakelijk. Zeker met deze lichtsterkte. En zo lang is het objectief nu ook weer niet met 100mm. Alternatieven hebben in zooms hooguit een f2.8 diafragma. Die ruime stop extra zou ik belangrijker inschatten dan VC, maar dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Berichtdoor ArendV » zo dec 03 2017 2:56 pm

Ik had wel problemen met de Sigma 18-35/1.8 op mijn D500. Na calibratie via het Dock zat de focus er toch regelmatig naast, met name bij de buitenste focuspunten maar soms ook bij het centrale focuspunt. Voor mij een reden om de Sigma in te ruilen voor een Nikkor 20/1.8 en dit loste het autofocus probleem op.

Maar bij de Sigma 50-100/1.8 hoor ik veel minder over die problemen, ook Thom Hogan bevestigt dit in zijn review.
Focus: Unlike the Sigma 18-35mm f/1.8 I'm not finding any real issues with focus with this lens.

http://www.dslrbodies.com/lenses/nikon-lens-reviews/third-party-lens-reviews/sigma-50-100mm-f18.html
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen met Sigma 50-100mm F1,8 DC HSM-lens op Nikon D-500

Berichtdoor AanAtsma » do jan 25 2018 1:54 pm

Heb zelf ook geen goeie ervaring met art series gehad tot voor kort.

Mijn 18-35 F1.8 was op willekeurige momenten compleet de kluts kwijt qua autofocus.
Zeker wanneer ik de hoekscherpstelpunten van mijn 51'punts AF systeem gebruikte, resulteerde dit vaak in onbruikbare foto's.

Ik heb nu een firmware update gedaan via de USB dock en ik moet zeggen dat de autofocus behoorlijk is verbeterd.
Optisch is dat objectief gewoon zeer goed... het gaat om communicatie tussen de Sigma en mijn Nikon; Sigma blijft een derde partij bedrijf.

Mijn Sigma is na firmware update redelijk tot goed in autofocus. De hoekpunten soms wel een probleem. Sigma maakt zeker niet de beste AF.
Maar wanneer die de focus precies goed krijgt is het ook écht scherp... al op F1.8.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten