Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ArendV » ma jan 22 2018 9:38 am

Mooi dat het is opgelost !
Maar ik ben nu wel benieuwd welke firmware versie jij op jouw Sigma hebt staan, volgens Sigma is de laatste versie voor Nikon 1.01 van November 2013.
https://www.sigma-global.com/en/download/lenses/firmware/
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor Vincent » ma jan 22 2018 1:33 pm

ATOR schreef:De Sigma 50mm art heb ik gebruikt op een D7000, D7200 (niet vaak), D800e en een D850. Allemaal zonder AF problemen, uiteraard wel gefinetuned.


Inconsequent is natuurlijk wel iets anders dan een realteif eenvoudig oplosbare stabiele front of backfocus. :wink:

Wel mooi dat de Sigma lensen firmware kunnen updaten waarmee bestaande problemen op een later moment mogelijk alsnog opgelost kunnen worden, albieden diverse merken die service ook na opsturen, dat is toch een stuk minder gebruiksvriendelijk.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » do jan 25 2018 1:45 pm

Heb je het objectief afgesteld via de USB dock of via AF-fijnafstelling in de body?
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ArendV » do jan 25 2018 8:09 pm

@AanAatsma, ik weet niet aan wie jij deze vraag stelt, maar ik heb hem destijds via het USB Dock op alle 4 de afstanden ingesteld. Desondanks bleef het een "hit & miss" met de autofocus.

Ook had ik de firmware geüpdatet naar de laatste versie (1.01).
Vandaar mijn vraag aan jou: welke firmware versie staat er nu op jouw Sigma 18-35mm?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » ma jan 29 2018 12:39 pm

Ik ben onlangs overgestapt op fullframe. Ik heb nu een D750, wat een verschil in donkere omstandigheden!
In daglicht zie ik geen verschil tussen de D7100 en D750. De Sigma 18-35 F1.8 werkt echter niet op mijn D750 dus die blijft op de D7100.

Dus ik heb een tweedehands 50mm F1.4 art op de kop getikt om de gok te wagen; helemaal geen problemen!
Autofocus was in eerste instantie onscherp maar ik heb met AF fijnafstelling de front focus nu op +13 en nu is hij echt haarscherp en betrouwbaar qua autofocus.

De Sigma 18-35 na de firmware update doet overigens niet veel onder aan de betrouwbaarheid van mijn 50mm.

@Arend

Ik moest eerst Sigma Optimization pro updaten en daarna kon ik updaten na versie 1.01, dezelfde versie als die van jou.
Omdat ik nog nooit firmware updates gedaan had aan het objectief weet ik niet of er al een firmware update op stond.

Met de USB dock kon ik inderdaad ook niet corrigeren voor de willekeurige missers die het objectief maakte. Die maakt hij na de firmware update nog steeds maar ik heb zoveel verbetering geboekt.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ArendV » ma jan 29 2018 7:07 pm

Bedankt voor het bevestigen en veel plezier met de D750+Sigma !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » ma feb 05 2018 9:12 pm

Bedankt!

De 50mm begon spontaan te front focusen gisteren. Ik moest in de AF fijnafstelling naar +20; het maximale... Het objectief lijkt er niet op te reageren. Vandaag was het totaal anders, een beetje backfocus; op -4 was het weer in orde. Op die instelling heb ik hele scherpe foto's.

Afbeelding

Ik heb een aantal keren het objectief van de camera gehaald en er vervolgens weer opgezet maar deze hield nu de -4 aan.
Dit alles op mijn D750. Op de D7100 was het objectief scherp op ergens +12/+13... ongeveer waar ik ook op mijn D750 mee begonnen ben.

Ik ben benieuwd wat er morgen op de planning staat.
Mijn 18-35 F1.8 vertoont tot zover geen problemen meer overigens.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten