Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » di jan 16 2018 12:45 am

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik ben hier in eerste instantie eigenlijk gekomen om het probleem aan te kaarten van mijn Sigma 18-35 F1.8 ART; een zoomobjectief van Sigma met een vast diafragma van F1.8 over het hele zoombereik, best bijzonder. Het objectief maakt ook zeer scherpe foto's al vanaf F1.8. Over de kwaliteit van de foto's ben ik zeer te spreken... mits de AF zijn werk goed gedaan heeft. De lens is namelijk inconsequent is in de autofocus. Zo inconsequent zelfs dat maar 60% van de foto's echt bruikbaar zijn, 10% super scherp en 30% helemaal onbruikbaar. Destijds was ik mij niet bewust van de autofocus problemen en heb veel lovende reviews gelezen over dit objectief.

Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Ik fotografeer met een Nikon D7100. Deze Sigma is een lens voor APS-C camera's. Gelijk na aankoop vielen al problemen op met de autofocus. Over het hele zoombereik maakte ik soms super scherpe foto's maar ook vaak onscherpe; en dan heb ik het echt over totaal niet bruikbaar meer.

De lens naar Sigma gestuurd in 2016 voor een calibratie. Volgens Sigma werd de onscherpte simpelweg veroorzaakt omdat de lens een diafragmaopening van F1.8 had. Naar mijn idee (en dat heb ik hen ook verteld) totale onzin omdat de lens willekeurig onscherpe beelden gaf. Er zaten dus juweeltjes tussen. Ik heb alles getest op een statief en foto's gemaakt van hetzelfde object op dezelfde afstand.

Na enige woordwisseling kwamen ze vervolgens tot de conclusie dat mijn kopie een front focus probleem had. Volgens Sigma kon de lens alleen volledig gekalibreerd worden door mijn camera mee te sturen. Ze konden dan zo aanpassingen maken aan de body alleen garandeerden ze niet meer dat mijn andere objectieven nog naar behoren werkten qua AF. Ik heb dat dus niet gedaan.

Ik las op internet over de USB-dock van Sigma waarmee AF fijnafstellingen mee zijn te maken op verschillende brandpuntafstanden van de lens; behoorlijk meer opties als mijn AF-fijnafstelling in de camera. Hier kreeg ik weer enige hoop en heb meteen de USB dock aangeschaft en heb zo'n twee uren gespendeerd aan de afstelling van mijn Sigma. Na enig testen kreeg ik al snel door dat de USB-Dock alleen corrigeert voor Front of back focusing die constant aanwezig is. Mijn Sigma is echter 'all over de place' +17 of -17 leken bij mij de absurd onscherpe foto's iets minder onbruikbaar te maken maar dit moet toch niet normaal zijn qua afwijking? Na die afstelling door de dock bleken mijn eerdere scherpe foto's nu onscherp. Het resultaat bestond dus uit allemaal onscherpe foto's in plaats van een paar super scherpe en een paar super onscherpe. Ik heb die USB-dock dan ook weer teruggestuurd.

Opmerkelijk is ook dat de lens PERFECT werkt in Liveview. Ik heb nog nooit een misser gehad in die modus. Maar ik zie het niet voor me om de rest van de fotosessies gebruik te maken van trage Liveview om het probleem met die Sigma te omzeilen.

Ik ben nog steeds in bezig van de lens. Ik zit eraan te denken om het te verkopen aangezien ik op den duur overstap naar fullframe. Ik heb echter nog nooit zo'n scherpe lens in bezit gehad. Het schijnt dat meerdere lenzen uit Sigma's Art lijn last heeft van immense focus problemen. Ik zou graag een 50mm F1.4 art willen aanschaffen wegens mijn overstap naar fullframe in de toekomst maar deze heeft last van precies hetzelfde probleem.

De art series van Sigma maakt naar mijn idee veel scherpere foto's dan de Nikkor en ik ben bereid om iets meer uit te geven voor de beeldkwaliteit. De 50mm van Sigma is dan ook behoorlijk groter en zwaarder dan een conventionele 50mm.


------------------------

Ik weet zelf niet meer wat ik moet of kan doen om mijn 18-35 F1.8 te redden. Ik ben er vrij zeker van dat hij de verkoop in gaat. Alleen ik heb mijn zinnen al gezet op fullframe en de 50mm f1.4 art van Sigma die precies hetzelfde probleem blijkt te hebben. Overigens kunnen nieuwe Sigma's allemaal geupdatet worden qua firmware als je de USB-dock gebruikt. Ik heb ook van sommige forum gebruikers gehoord dat ze helemaal geen problemen hebben ervaren met hun Sigma's.

Is het het waard om een 50mm te proberen of moet ik iets anders zoeken in de f1.4 50mm's? En misschien hebben jullie ervaringen met dit probleem en zijn tot oplossingen gekomen?

Hoor het graag.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor Ad B » di jan 16 2018 7:10 am

Hoi,

Ik ben niet bezig met deze Sigma lenzen, dus ik heb ook nooit van deze AF problemen gehoord.
Ook niet op andere internationale fora.
Om deze zeer goed bekend staande lens domweg te verkopen, moet je jouw probleem ook erbij vermelden, anders wordt je verkoop niet netjes...
Dit zal je prijs wel aanzienlijk drukken.
Ik zou eens een bezoekje wagen aan Rofa Repair in Den Haag, voor een onafhankelijk stukje advies.
Of als je nog garantie hebt, toch terug naar Sigma in Houten.
Dan zelf een afspraak maken, wegbrengen en probleem voorleggen.
Zo'n probleem laat je toch geen 2 jaar je fotoplezier vergallen, denk ik...?
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor Vincent » di jan 16 2018 7:54 am

Ad B schreef:ik heb ook nooit van deze AF problemen gehoord.
Ook niet op andere internationale fora.


Dan zou ik toch eens beter gaan kijken... er zijn behoorlijk wat meldingen van inconsistente focus van de Art lijn.

Anderzijds niet altijd geheel objectief... beide kanten op.

Maar mijn eerste 35mm art heb ik om dezelfde reden verkocht. Recent een nieuw exemplaar gekocht en die komt aanzienlijk beter uit de bus. Sterker nog, die zit vrijwel altijd goed. Wellicht dat ze bij sigma het probleem gevonden hebben en opgelost?

Overigens is 18-35mm niet het eenvoudigste bereik voor een camera om op 1.8 scherp te stellen. Met name alsnjeniets verder weg staat en je onderwerp al snel even groot, of kleiner dan een focuspunt wordt. Of onderwerpen erachter groter en contrastrijker zijn. Zo heb je met een 24mm over het algemeen ook meer onscherp beeld dan met een 35mm weet ik uit eigen ervaring. Ook met de Nikon versies!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor markdv77 » di jan 16 2018 9:03 am

Over de AF problemen heb ik inderdaad ook genoeg gelezen.

En zelf ervaren op de D5300. Op korte afstanden, binnenshuis, merkte ik eerst geen probleem. Maar des te groter de focus afstand des te vaker zat ie er flink naast. Kan me niet meer herinneren of het nou ervoor of er achter was, maar het was niet-normaal vaak flink mis. D5300 heeft geen AF fijnafstelling, maar denk niet dat het probleem daar mee op te lossen zou zijn geweest.

Later kwam een D7200 en daar doet ie het nu helemaal prima op. Kleine AF correctie, maar niet meer en in de zelfde richting als voor bijna alle lenzen op die body.

Lens lijkt met sommige bodies beter samen te werken dan met andere.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor evelakes » di jan 16 2018 9:24 am

markdv77 schreef:Over de AF problemen heb ik inderdaad ook genoeg gelezen.

Lens lijkt met sommige bodies beter samen te werken dan met andere.


Zelfs op mijn kanon is die niet constant en ik snap op F1.8 op grotere afstand heb je een dunne lijn in focus te krijgen op een groot veld meestal in een burst zie ik dan ook
verschillende resultaten, vooral in een single focus point zonder helpertjes. Ik controleer dan ook snel ter plekke op max zoom of die op de juiste plek zit.
Snap Sigma wel dat je beidde nodig hebt (body + lens) om optimaal af te stellen, maar kan me voorstellen als je andere lenzen hebt de rest een afwijking gaat vertonen.
Maar als de scherpte wel op de goede plek zit dan is het een wow lens.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor Patrick » di jan 16 2018 10:10 am

AanAtsma schreef:een zoomobjectief van Sigma met een vast diafragma van F1.8 over het hele zoombereik, best bijzonder.

Dat zou inderdaad heel bijzonder zijn. Maar ik weet zeker dat hij ook van f1.8 af kan. :mryellow:

Verder kan ik je geen ervaringen delen met dit objectief. Wat ik wel kan zeggen uit eigen ervaring, ik fotografeer heel vaak met grote diafragma's, is dat je echt precies goed moet zitten en dat dat zoals Vincent al aangaf niet altijd makkelijk is voor je camera. Zeker niet in het groothoekbereik. Ik schiet tegenwoordig vooral met systeemcamera's waarbij je met de sensor zelf scherpstelt en dus geen last kan hebben van front- of backfocus. En dan nog is het vaak best lastig. Zeker als mensen bijvoorbeeld een bril hebben; probeer dan maar eens op de ogen scherp te stellen met een optische zoeker. Met een teleobjectief zou dat nog wel lukken, maar met een groothoek is dat echt lastig te zien. Gelukkig geeft een elektronische zoeker daar wat handige mogelijkheden. Wat je bij jouw camera met live view ongeveer ook hebt. Ik weet niet of live view voor jou een werkbare optie is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ArendV » di jan 16 2018 11:17 am

Ik heb ook AF problemen gehad met de Sigma 18-35 zoals eerder gemeld op dit forum, o.a. hier.
Misschien was ik ongeduldig, maar ik heb hem vervangen door de Nikkor 20/1.8 en ben nu tevreden.

Ik zie nu dat Thom Hogan zijn review weer zichtbaar is en onder "How’s it Perform?" gaat hij verder in op de autofocus problemen die hij met dit objectief ondervond op zijn D500 (en niet op zijn D7200).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ATOR » di jan 16 2018 12:43 pm

Is je focus inconsequent als je alleen het middelste scherpstelpunt gebruikt? Bij mijn Sigma focusprobleem bleek de sensor niet precies evenwijdig aan de lens mount te zitten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor fberndsen » di jan 16 2018 3:59 pm

gaat het ook fout als je handmatig scherpstelt of altijd bij automatisch scherpstellen? bij een scherpstelafstand die kort of lang is ? op 1 meter is de DOF bij 35 mm maar 6 cm
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor RVK » di jan 16 2018 6:18 pm

Vraag, verander je soms wel eens je zoom bereik na scherpstellen, veel zoomlenzen tegenwoordig zijn geen echte zoomlenzen maar multifocale lenzen waarbij de scherpstelling verandert als je zoomt.
Ik ken deze lens niet maar bv de Sigma 24-105 heeft hier veel last van

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 950


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » di jan 16 2018 7:08 pm

@Ad B; ik ga zeker niet het objectief verkopen zonder te laten weten dat er iets vreselijk mis is met de AF. Wel weet ik dat het objectief op mijn D7100 voor geen kant werkt maar op een oude D60 beter uit de bus kwam. Ik zit hier een beetje mee en weet me geen prijs voor te stellen zonder dat ik hem voor een totale habbekrats de deur uit doe... wanneer scherp = ook écht scherp; nog nooit een scherpere lens gezien voor APS-C. Ik vind het ontzettend jammer want de kwaliteit is verder zeer goed.

Als je het zo stelt heb ik inderdaad 2 jaar van mijn fotoplezier vergald. Ik had hem meteen terug moeten sturen maar dacht dat Sigma dit met firmware updates wel op wist te lossen. Terug sturen naar Sigma al twee keer gebeurd; beide keren zonder body. Garantie is verlopen; destijds de mogelijkheid gehad om te verlengen naar 3 jaar maar ben ik compleet vergeten... het is zoals het is. Het objectief zit nog steeds in mijn tas en gebruik hem bij elke fotosessie. Ik heb het maar geaccepteerd en heb mijn hoop tot nu toe altijd gevestigd op Sigma's firmware update via die USB-dock... helaas. De fabrikant blijft hoogwaardige art series uit brengen en heeft naar mijn idee totaal geen aandacht besteed aan dit serieuze probleem wat al speelt sinds deze lenzen op de markt kwamen.

@Patrick, sorry... foutje. Ik bedoel uiteraard de mogelijkheid tot 1.8 over het hele zoombereik :D

@markdvdv77; mooi om te horen dat hij bij jou wel goed functioneert. Het geeft me enige hoop om toch nog weer een Sigma art aan te schaffen voor mijn geleidelijke overgang op Full frame. Ik zal morgen de lens testen op een simpele D3100 van mijn neef, ik weet zelf dat mijn oudere D60 veel betere resultaten boekt dan mijn D7100. De lens heeft inderdaad wisselende resultaten op verschillende bodies.

@Arend, bedankt voor je post en link naar die review. Ik kan me wel vinden in het scherpstelpunt verhaal. Mijn Sigma is nog vaker onscherp in de hoeken als ik daar op focus. In het centrum van mijn 51-punts systeem is de Sigma zo'n 60% scherp en 40% onscherp. Van de 40% = 30% compleet onbruikbaar. Op 24mm geeft hij de meeste problemen en vooral als gefocust is op onderwerpen die verder weg staan van de camera zoals eerder vermeld; daar heeft de camera het serieus moeilijk mee op F1.8. Ik denk echter niet dat het de oorzaak is van de wisselende resultaten die de lens mij over het algemeen geeft.

@ATOR, hij geeft problemen over alle scherpstelpunten maar maakt vaker fouten in de hoeken.

@fberndsen, Het gaat alleen fout met de AF zonder liveview. Scherpstelling door Liveview is 100% goed, nog nooit een misser gehad alleen Liveview gebruiken is niet praktisch. Ik heb zelf nogal moeite om mijn onderwerpen goed scherp te krijgen met MF op F1.8.

@RVK scherpstelling blijft gelijk over het hele zoombereik. Ik vind dit vooral nuttig voor videos; daar is de lens ook uitermate geschikt voor.

---------------------

Bedankt voor jullie bevindingen allemaal! Het verbaast mij dat Sigma het probleem nog steeds niet heeft opgelost met een firmware update via de USB dock; of ben ik nu te optimistisch en is het mogelijk gewoon de hardware? Ik blijf hopen vanwege het feit dat de lens door Liveview perfect weet scherp te stellen.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » do jan 18 2018 12:48 pm

Update: ik heb nu weer een USB-dock van Sigma in bruikleen. Sinds 2016 is de firmware niet geupdatet; nu naar de nieuwste versie.
Ik zie een enorme verbetering op mijn D7100. Vooral op 24mm op de hoek-focus punten; daar waren de meeste problemen.
De AF is iets schokkeriger geworden maar het valt niet echt op vanwege het feit dat de lens zelf vrij stil is.

Ik ga geen kalibratie met de USB-dock doen aangezien ik niet te maken heb met constante front- of back focus.
Firmware updates zijn volgens mij de enige oplossing.
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ATOR » do jan 18 2018 1:12 pm

Dat is goed nieuws. Voor Nikon zijn de Sigma 18-35 en 50-100 zooms een hele mooie aanvulling op het DX lenzenaanbod. Het zou jammer zijn als ze door focusproblemen af zouden vallen.

Met de Sigma 50mm Art heb ik geen focusproblemen maar ik heb geen D7100.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor AanAtsma » zo jan 21 2018 11:03 am

@ATOR: Wat voor camera gebruik jij?
AanAtsma

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus erg inconsequent - Sigma 18-35 art F 1.8 en bevindingen

Berichtdoor ATOR » zo jan 21 2018 11:33 am

De Sigma 50mm art heb ik gebruikt op een D7000, D7200 (niet vaak), D800e en een D850. Allemaal zonder AF problemen, uiteraard wel gefinetuned.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten