rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor gvdnberg » zo mar 04 2018 7:22 pm

Het rubber van de zoomring begon wat te lubberen, zodat het niet meer strak om het objectief zat. Via Beverwijk heb ik een nieuw rubber besteld en via deze posting maak ik iedereen duidelijk dat het verwisselen van zo'n rubber (en alle vergelijkbare rubbers!!) en erg simpel klusje is. Voor ik het wist kon ik het al! Omdat ik niet zo snel een handleiding of tips kon vinden, schrijf ik mijn bevindingen hieronder:

De tip van de mannen van NSC Beverwijk is om GEEN hulpmiddelen te gebruiken, dus geen stokjes of glijmiddelen of zeepsop en dergelijke. Hun bericht was kort en duidelijk: Als je dat toch doet, kom je zeker hier terecht en moeten wij het oplossen.
Let er bij dit zoomrubber op dat de ene kant schuin is en de andere kant recht. De rechte kant moet van de lensvatting af wijzen, de schuine kant naar de leesvatting toe. Rol of beweeg het lubberende rubber van het objectief af richting lensvatting, dat gaat heel gemakkelijk. Vervolgens rol of beweeg je het nieuwe rubber stukje bij beetje op zijn plaats, dat gaat iets moeilijker maar toch nog gemakkelijk. Als laatste controleer je of het schuine randje onder de ring met brandpuntsafstanden valt en zonodig druk je dat aan met je vinger of een nagel.
Klaar is Kees!! (Gert in dit geval)
Laatst gewijzigd door gvdnberg op zo aug 04 2019 8:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor Ed Post » zo mar 04 2018 8:04 pm

Ik mis nog één ding en dat is dubbelzijdig tape. Nikon gebruikt dat ook.
Dit voorkomt dat het rubber gaat draaien.
Ik heb dit zelf ook gebruikt bij nieuwe rubber ringen en het werkt prima.

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor gvdnberg » zo mar 04 2018 8:54 pm

De mannen in Beverwijk drukten mij vooral op het hart om dat NIET te gebruiken, Ed. Vandaar dat ik het ook niet heb gemeld.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor ReneG » zo mar 04 2018 9:58 pm

Ik heb (ook op advies van Nikon) géén tape gebruikt toen ik de rubbers op mijn objectief een jaar of 3 geleden heb vervangen. Zitten er nog goed en strak op.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor Ed Post » zo mar 04 2018 10:20 pm

Is dat wellicht bij de nieuwere objectieven? Bij oude (AI) objectieven zat er gewoon van dit soort tape onder.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor ReneG » zo mar 04 2018 10:51 pm

AI weet ik niet, dit was eerste generatie AF-S. Daarbij wil ik ook vermelden dat onder de originele rubbers ook geen lijm of tape zat. Kan ik me ook wel voorstellen bij plastic; plastic is prima spul maar kan door de verkeerde soorten lijm (dat komt heel nauw) heel makkelijk aangetast worden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: rubber vervangen AF-S 24-70 2.8 G

Berichtdoor Patrick » zo mar 04 2018 10:58 pm

Volgens mij ontkom je er niet aan. Wij hebben ook ons tweede setje rubbers erop zitten. En over een jaar of wat komt er vast weer een vers setje om. Het zou niet nodig moeten zijn, maar je hebt niet zoveel keus...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten