Nieuwe lens

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Nieuwe lens

Berichtdoor toon hurkmans » di aug 14 2018 6:36 pm

Ik wil een nieuwe standaard lens kopen. Heb wel een Nikon 50mm 1.4 ai-s, maar op mijn D7100 vind ik de kleuren te donker. Nu zit ik te denken aan een Voigtlander 58mm Nokton SL II. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Een andere optie is de Tamron 24-70mm. Wel de oude versie, want de nieuwe kan ik niet betalen. Hoe is deze lens op mijn D7100 buiten de cropfactor?
toon hurkmans

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor henkk » di aug 14 2018 7:45 pm

Je hoeft toch geen andere lens te kopen om de kleuren op te helderen? Gewoon de standaard belichting iets hoger zetten, 1/3 of 1/2 stop of zo. Is ergens een menu-optie.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor pveenstra » di aug 14 2018 8:11 pm

50 of 58 mm kan natuurlijk je favoriete brandpuntafstand zijn, dat is natuurlijk prima. Maar het is geen standaard objectief. Standaard voor de D7100 is ongeveer 35mm
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor ben42 » di aug 14 2018 8:50 pm

Er zijn meerder mogelijkheden.

Als je de opname te donker vindt, kun je op een aantal manieren dit in de camera instellingen veranderen. Zoals Henkk al schreef kun je belichtings compensatie toepassen. Je kunt dan zelf proberen hiervoor een goede waarde te vinden.
Wil je de belichting permanent veranderen, dan zit daarvoor 'diep' in het menu (tenminste bij de 7000) ook een mogelijkheid, in de 7000 heet deze 'Fine tune optimal exposure', deze staan in de D7000 onder the Custom settings als b5. (Denk dat de verdere 7000 modellen iets vergelijkbaars hebben). Dit is dan een 'permanente' verandering die dan niet zichtbaar is als een exposure compensatie, maar altijd wordt meegenomen.

Een andere mogelijkheid is om deze compensatie achteraf te doen met computer software.

Het kan ook zijn dat je de kleuren niet 'helder' genoeg vind en de belichting wel goed. Voor JPG foto's zou je dan de VIVID instelling kunnen gebruiken, dat maakt de kleuren intenser en op de D7000 is dit heel gedetailleerd te finetunen. Voor RAW beelden kun je dit niet in het toestel doen, maar zul je het achteraf met software moeten doen.

Geef aan wat je precies bedoelt, misschien kunnen we je verder helpen.
Een vraag van deze kant is, hoe constateer je dat de kleuren te donker zijn. Achterop de camera, terwijl je een zonnebril draagt ? Op je monitor? Heb je al eens op een andere monitor gekeken ? Een te donkere afdruk ?

Verder heb je de juiste belichting gedaan?
Staat de camera goed ingesteld b.v.?
Staat de finetuning misschien op te donker?
Staat de belichtingscompensatie aan?

Een iets gedetailleerdere analyse kan misschien ook een goede oplossing aanwijzen.
Eventueel laat je een te donker resultaat hier in het forum zien.

Ben.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor toon hurkmans » wo aug 15 2018 7:01 pm

Ben,
De belichting is goed, maar als ik twee dezelfde foto's maak met a. een 35mm AF 1.8 en b. een 50mm 1.4 ai-s, dan merk ik dat de kleuren van de 35mm helderder zijn, wat minder grauw. Finetuning heb ik net uitgeprobeerd en staat goed en de belichtingscompensatie staat aan.
toon hurkmans

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor henkk » wo aug 15 2018 7:38 pm

Er zijn veel opvolgende 50 mm's gemaakt door Nikon. Ik heb er enkele en ze zijn in de loop van de tijd beter geworden in de zin dat nieuwer beter is. De uitzondering is m.i. de 50/1.2 ai-s die ik de beste van allemaal vind qua weergave. Beter dan de 50/1.4 G. En ook nog nieuw leverbaar.

Om een lang verhaal kort te maken, denk ik dat er in de 50/1.4 ai-s niet meer zit en dat de 35/1.8 G (die ik ook heb) inderdaad veel beter is zoals jij ook aangeeft.
Wat niet wegneemt dat je bij de opname en in de nabewerking het beeld kunt verbeteren.

Maar wat je nu zou willen kopen? Als standaardlens is die 35 mm meer geschikt dan een 50 mm. Misschien een 60 mm af-d micro? Ook heel mooi in de weergave en scherpte.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor Boem » wo aug 15 2018 10:31 pm

Ik heb zo’n Voigtlander 58mm maar de Nikkor 50mm ais heb ik nooit geprobeerd. Ik vind het een prima lens, mooie zachte onscherpte, fijne scherpstelling en lekker compact. De kleuren zijn iets (maar niet veel) warmer dan van bijv de 60mm macro lens (af non-d) die ik ook heb. Wel lijkt hij wijd open iets hoger te belichten (ca 0.5 stop?) dan op andere diafragmaopeningen (wordt ook elders beschreven voor deze lens).
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor ad1952 » do aug 16 2018 9:01 am

Is het een idee om naar een forumlid te gaan en daar zijn 50 mm objectief op jouw body te zetten en dan enkele opnames te maken. Dan kun je goed vergelijken zonder dat je al iets aan hoeft te schaffen. Ik lees namelijk in je eerste bericht dat je de kleuren te donker vindt. Ik heb het vermoeden dat je niet in RAW fotografeert en daardoor veel correctiemogelijkheden mist.
Ik woon in Waalwijk en bij mij mag je een keer komen testen.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe lens

Berichtdoor Huib » do aug 16 2018 11:59 am

toon hurkmans schreef:Ben,
De belichting is goed, maar als ik twee dezelfde foto's maak met a. een 35mm AF 1.8 en b. een 50mm 1.4 ai-s, dan merk ik dat de kleuren van de 35mm helderder zijn, wat minder grauw. Finetuning heb ik net uitgeprobeerd en staat goed en de belichtingscompensatie staat aan.


Wat voor lichtmeting gebruik je, matrix, centrum gericht of spotmeting? Belichingscompensatie is sowieso beperkt bij matrix meting en eigenlijk alleen zinvol bij centrum gericht of spotmeting. Zelf grote voorkeur voor spotmeting.

Mits je geen egaal onderwerp fotografeert heb je de kans dat bij een andere beeldhoek en matrix meting er ook andere waardes uitkomen.

Maak eens paar opnames met de 35 en 50mm en spotmeting. Spotmeting is de manier om contrasten te beheersen.
Ieder objectief heeft z'n eigen karakter, populair gezegd. Zoiets kan je uitbuiten met de juiste belichting, kleurruimte, raw, profielen enz..

Zoek het niet te snel in een ander objectief. Gewoon lekker aan de slag met je 50mm. Er is niets leuker dan te ontdekken waar de sterke kanten en verborgen kwaliteiten zitten.

Naast de standaard profielen heb ik in de d7000 vervolgens flaat 10p, flaat 11p, Milk, soft neutraal toegevoegd. De flaat profielen zijn te downloaden en de laatste twee zelf gemaakt.

Onderstaand een oude testfoto met Nikon 50mm f1.2 AI-s op de d7000. Overigens op de d800 en 500 weer niet iets anders dus weer testen tot..


Afbeelding
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten