Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor karlyn » do okt 04 2018 3:23 pm

Hoi allemaal,
Momenteel ben ik in het bezit van een Tamron SP 24-70mm f2.8 Di VC USD. Op zich ben ik niet geheel ontevreden over dit objectief, maar ik merk dat hij er naar mijn idee vrij vaak naast zit met autofocussen en de foto's soms soft zijn. Ik gebruik de lens meestal voor concerten of reportages waarbij ik het liefst toch gebruik maak van autofocus omdat ik het manueel niet bij kan houden of niet goed genoeg kan zien. Op zich kan het natuurlijk gebeuren dat hij er bij een concert (in het donker dus) wel eens naast zit, maar dit gebeurt vaker dan me lief is. Ook in gewone lichte situaties merk ik dat het onderwerp waarop wordt scherpgesteld te vaak niet hetgene is dat het meest scherp is op de foto...
Het zou kunnen dat er een backfocus probleem is (de scherpte zit vaak achter het onderwerp), maar je zou denken dat het probleem dan altijd opvallend aanwezig zou moeten zijn. Er zijn namelijk ook foto's waarbij er weinig aan de hand lijkt. Ik heb dit probleem ook niet met andere lenzen, vandaar dat het bij deze opvalt... (Mijn oude 80-200mm f2.8 schuifzoom zit bij concerten bijvoorbeeld altijd raak, terwijl de 24-70 afgelopen dinsdag bijvoorbeeld in een reeksje waar ik vanaf het zelfde punt met opzet 4x opnieuw heb scherpgesteld maar 1x raak zat (bij de rest zat de scherpte op iets in de achtergrond of alles semi wazig)).
Nu zou het kunnen dat ik de lens moet laten kalibreren met mijn camera (D800, trouwens), maar ik heb op het internet ook al een aantal keer langs zien komen dat de third party lenzen gewoon minder goed zijn met autofocus accuracy dan de originele Nikon objectieven... Ik zit dus een beetje te twijfelen of het niet gewoon een slimmere optie is om de Tamron te vervangen door de 24-70mm van Nikon, omdat mensen daar lovend over lijken te zijn op het gebied van de AF en scherpte. Het zou dan wel om een tweedehands non-VR gaan, want die nieuwste gaat me qua budget te boven.
Nogmaals; hij zit er dus zeker niet altijd naast, maar ik vind dat ik van een toch wel professioneel objectief toch wel mag verwachten dat er meer foto's gewoon naar behoren zijn dan dat momenteel het geval is. Al mijn andere lenzen presteren beter en dit zijn niet persé betere/duurdere objectieven.

Ik vraag me dus voornamelijk af: ben ik beter af als ik mijn huidige Tamron laat checken of is de Nikon sowieso een betere optie?

Hopelijk kan iemand helpen! Ik kom er zelf niet meer helemaal wijs uit :wink2:
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor Ad B » do okt 04 2018 4:55 pm

Hoi Karlyn,

Ik heb versie 1 van de Tamron 24-70 gehad. Op mijn D750 en op m'n huidige D850.
Nu heb ik de G2 versie voor m'n D850.
Ik heb nooit te klagen gehad over de Tamron lens en gebruik 'm ook dikwijls in moeilijk licht situaties.
Bij een vergelijk naast elkaar, Versie 1 van Tamron vs Nikon zonder VR, was de Nikon versie een beetje sneller met z'n AF.
Maar die had weer geen Image Stabiliser, VC voor Tamron, VR voor Nikon.
Mijn Tamron was wel consequent, niet meestal wel en soms niet... gewoon altijd wel.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik alleen maar enkel stuks fotootjes trek.
Met mijn D750 was de Tamron over z'n gehele zoombereik scherp.
Met het kalibreren op mijn D850 kwam ik pixel peeping erachter, dat ik de lens op 70 mm niet ragscherp kreeg.
Daarop heb ik besloten om de G2 versie te kopen.
Die is weer sneller met zijn AF en door middel van Tamron's docking station op 12 plekken ín de lens te kalibreren.
Best wel wat werk, maar dan heb je ook wat.

Op de vergelijkingssite van DXO komt de Tamron beter uit de verf dan beide Nikon's.
De G2 versie hebben ze nog niet getest, ze zijn niet zo snel daar...

Ík zou de lens na laten zien en je combinatie kalibreren, zelf doen of laten doen. B.v door Chipclean.
Niet zonder meer je Tamron afschrijven en een Nikon lens aanschaffen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 564


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor ReneG » do okt 04 2018 5:24 pm

Voor mij is dit heel herkenbaar.

Ik weet dat deze stelling tamron een beetje over één kam scheert, maar mijn algemene ervaring is dat Tamrons qua autofocus langzamer zijn en bij weinig contrast er vaker langs zitten dan equivalente Nikons. Dat is mijn ervaring met bijv. de tamron 17-50, en verschillende 70-300s en een groothoek die ik tegelijk met hun Nikon equivalenten in mijn bezit had. Korte testen met de tamron 24-70 en de tamron 150-600 leken vergelijkbare 'langzamere acquisitie' op te leveren, maar dat was te kort om het echt goed te testen. Uiteraard merk je dat verschil niet zo snel op als je ze niet langs elkaar gebruikt.

Mijn indruk is dat de tamrons vooral in de problemen komen bij situaties met weinig contrast. Let wel, meestal is er bij weinig licht ook weinig contrast, maar dat kan ook in andere situaties optreden; denk aan een geheel egaal beeldvullend vlak, daarop kan geen enkele camera scherpstellen. Maar ik merkte bij de Tamron nogal eens op dat hij moeite had met scherpstellen en erlangs zat, ook bij redelijk egale oppervlaktes of beelden. Dat terwijl de Nikon moeiteloos scherpstelde. Ik heb het ook in de praktijk heel duidelijk meegemaakt waar bijvoorbeeld een Tamron 17-50 eenvoudigweg niet scherp wilde stellen op een zeer egaal blad van een struik, waar de Nikon dat meteen moeiteloos deed. Maar bijvoorbeeld ook bij een stuk papier dat redelijk (doch niet geheel) egaal en contrastloos was. De Nikon stelde moeiteloos scherp en de Tamron zat er af en toe langs of weigerde scherp te stellen. Het duidelijkst heb ik dit meegemaakt met de 17-50 vs 17-55 en de 70-300's.

Maar de enige manier om dat te vergelijken is door ze langs elkaar te gebruiken (zoals ik bijvoorbeeld bij de 17-50 en 17-55 heb gedaan, waarbij het verschil duidelijk merkbaar was). Dus ik herken je probleemomschrijving.

Ik zeg daarmee overigens niet dat tamron slecht is, ik heb er genoeg in bezit gehad en gebruikt, maar dit probleem is voor mij wel een typisch en herkenbaar tamron dingetje.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor henkk » do okt 04 2018 7:06 pm

Kan iemand uitleggen waarom het aan de objectieven ligt en niet aan de camera's? De scherpstelling gebeurt toch vanuit de camerabody? Het kan zijn dat een slecht(er) contrast het scherpstellen lastiger maakt maar dat zou dan ook anderszins merkbaar moeten zijn aan de beelden. Het enige dat de objectieven moeten doen m.i. is reageren op de signalen van de body om dichterbij of verderweg in te stellen maar verder niet. Daar kunnen ze langzaam of snel op reageren maar uiteindelijk is het de body die bepaalt of het scherp is of niet (zeker bij AF-Single).
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor karlyn » do okt 04 2018 8:06 pm

@henkk dan zou je denken dat andere beelden met dezelfde body ook onscherp moeten zijn of andere objectieven het ook moeilijk moeten hebben, toch? Of zeg ik dan iets geks? :think: Want ik merk dit probleem alleen als de 24-70 erop zit. Maar; ik denk wel dat 't inderdaad een combinatie van beide is en niet enkel het objectief. Heb namelijk stiekem ook wel het idee dat hij op mijn D700 als hij op het goede onderwerp scherpstelt, ook echt datgene heeft scherpgesteld waar mijn scherpstelpunt zat, en niet een paar centimeter erachter. Dus het zou kunnen dat er misschien ook iets van backfocus in mijn D800 zit. Ga dat eens goed uitzoeken met m'n andere objectieven en zien of daar iig al iets aan gedaan moet worden. Nu merk ik het bij andere objectieven niet zo, maar misschien als je echt nauwkeurig gaat kijken... Het zou natuurlijk kunnen dat zowel de body als de lens iets van backfocus heeft en als dat dan optelt ga je het misschien meer merken... Maar dan nog is het probleem dat hij vaak niet eens het goede onderwerp raakt wel iets wat op beide bodies gebeurt ;-) Ergens gaat iets mis met de communicatie tussen body en lens wat bij andere lenzen niet het geval is.
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor henkk » do okt 04 2018 8:15 pm

Focus tuning is specifiek voor elke body- en lens-combinatie. En dan nog per ingestelde brandpuntsafstand voor zooms (bij Nikon niet apart te kiezen).
Als die lens het op de D700 goed doet, moet het ws. op een D800 ook wel kunnen. Dus eerst af-tunen! Zo moeilijk is dat niet, zie div. draadjes op het forum. Ik gebruik vaak een schuin weglopende muur om te zien waar de scherpte precies zit.

Mijn vraag waarom het aan de lens kan liggen, blijft overigens staan !

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor ben42 » vr okt 05 2018 10:32 am

Zoals gebruikelijk, probeer eerst een analyse uit te voeren en pas daarna tot een conclusie te komen.

Een hulpmiddel om de analyse uit te voeren is het gebruiken van Live View. Hiermee scherpstellen, dan wordt er scherpgesteld direct met de sensor. Hiermee schakel je een aantal 'problemen' uit, fouten als backfocus en frontfocus zijn hiermee niet van toepassing. De body bepaald direct op de sensor de scherpte en stuurt vervolgend het objectief aan. In ieder geval moet het hiermee mogelijk worden de scherpte van het objectief te bepalen.

Het is natuurlijk mogelijk dat het scherpstelmechanisme rekening houd met welk objectief er op de camera zit. Het kan zijn dat dit mechanisme voor Nikon lenzen beter is getuned dan voor vreemd merk lenzen. Er zou zelf 'sjoemel' software gebruikt kunnen zijn die opzettelijk Nikon lenzen beter laat presteren dan vreemd merk lenzen. Maar dat even buiten beschouwing gelaten, kun je met de Live View een lens goed beoordelen.

Daarna kun je dan bekijken kun je dan de combinatie van de camera (inclusief het AF-systeem) en objectief werken.
Met het AF-systeem zou je front of backfocus kunnen hebben. Maar de scherpte is gelijk aan een foto met Live-View.
De snelheid van scherpstellen is een combinatie van de snelheid van het scherpstel systeem in de camera en de snelheid waarmee de lens de boel heen en weer kan laten bewegen.
De reproduceerbaarheid of nauwkeurigheid lijkt mij vooral een functie van de camera. Maar het zou kunnen dat de camera een limit heeft aan hoeveel de scherpstelling 'heen en weer' pendelt, of het aantal aanstuurstappen die de camera levert. Zo van de camera ziet/merkt het wordt niet beter ik geef nu aan dat dit het beste is wat ik er van kan maken.

Ben
Die zich nog steeds afvraagt waarom de AF fine tuning van zowel de lens, de instelafstand, de zoomstand en de camera afhankelijk is. Als het namelijk veroorzaakt wordt door een fout van de plaatsing van het AF-systeem, dan is deze fout overall hetzelfde, waarom is de correctie dan niet 'altijd' gelijk.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor imaginary_nl » vr okt 05 2018 11:10 am

De afstand van het lenzenstelsel tot de sensor is mede-bepalend.
Er zitten simpel gezegd ook toleranties op de lengte van het objectief en op de dikte van de lensvatting en ook in het mechaniek om de lenzen te bewegen.
Om deze afwijkingen en hiermee de totale afwijking te kunnen corrigeren is af-finetune.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor karlyn » vr okt 05 2018 7:24 pm

Net nog eens even gekeken naar of ik kan zien waar het mis gaat als hij helemaal niet goed focust (dus niet de backfocus persé) door met twee lenzen hetzelfde te proberen... En ik merkte bij de 24-70 dat hij niet altijd consistent is met de autofocus als ik een paar keer dezelfde foto probeerde te nemen. Zeker als ik dat snel achter elkaar deed verloor hij soms na één of twee keer de focus op het scherpstelpunt en dan bleef hij hangen in die niet-gefocuste foto. (Hij staat altijd op AF-S trouwens). Mijn 50mm (al is dat een prime, dus misschien geen goede vergelijk, maar die had ik er even bij gepakt om te zien of daar ook iets backfocust, omdat die altijd wel haarscherp lijkt) had daar totaal geen last van. Die pakte steeds hetzelfde punt (in het midden nu). Maar goed; die 80-200 schuifzoom heeft daar bij concerten dus ook geen moeite mee, en dat is ook een zoomlens en het is in het donker. Die is wel te langzaam om snelle objecten te volgen, maar heb daarmee nooit gehad dat hij helemaal op niks fatsoenlijks gefocust was, zeker niet terwijl het onderwerp stil stond. Als hij niet scherp is op het scherpstelpunt drukt hij niet af, en dat doet die 24-70 zo te zien soms wel. Dus ergens communiceren ze niet goed. Afgelopen zaterdag had ik ook een paar keer dat ik mensen moest fotograferen en dan focuste ik écht op de mensen in de voorgrond maar was de achtergrond (die je eigenlijk best karig zag, dus ik weet niet hoe hij daar überhauptop kwam) scherper dan de mensen. Was niet altijd het geval trouwens, maar het klopt niet dat hij het überhaupt doet.
Ook heb ik nog even vluchtig gekeken of ik naast de 24-70 ook iets van backfocus zag bij de 50mm (dmv een paar YouTube tutorials ;-)) en het leek wel alsof het inderdaad iéts beter op het scherpstelpunt zat is als ik mijn body een tikje corrigeer met de AF-finetune, maar heel duidelijk was het echter niet te zien, want het was zonder ook acceptabel. Ik had nu ook geen fancy tool met cijfers erop, dus misschien moet ik dat nog eens écht goed bekijken of laten kijken. De 24-70 was met die verandering nog steeds niet altijd het goede punt scherp, maar leek wel als hij goed zat iets beter. De lens zelf kreeg ik nog niet op een punt waar ik duidelijk verschil merkte op deze manier. Maar goed; ik merkte dus niks dramatisch eigenlijk, dus het is niet alleen de body denk ik. Zag dat de vorige eigenaar van mijn camera trouwens één (prime)lens in het verleden blijkbaar ook heeft bijgesteld met -1. ;-)
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor ben42 » zo okt 07 2018 8:57 pm

imaginary_nl schreef:De afstand van het lenzenstelsel tot de sensor is mede-bepalend.
Er zitten simpel gezegd ook toleranties op de lengte van het objectief en op de dikte van de lensvatting en ook in het mechaniek om de lenzen te bewegen.
Om deze afwijkingen en hiermee de totale afwijking te kunnen corrigeren is af-finetune.


De toleranties in de lensvatting en in de lens zelf worden al meegenomen met het autofocus systeem. Deze zelfde fouten spelen ook een rol naar het autofocus systeem en dat wordt dus al 'gecompenseerd'. Tussenringen *) werken ook gewoon met het autofocus systeem. Tussenringen vervanderen de afstand veel meer en toch kan het AF systeem blijven werken.

Toleranties in het bajonet systeem en in het objectief, zouden dus volgens mij geen oorzaak kunnen zijn voor backfocus of frontfocus.

Ben


*) Tussenringen waarbij de contacten zijn doorverbonden, dus waarbij de camera controle houd over de scherpstelling.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor jettiny » vr okt 12 2018 8:48 pm

Wat ik ooit gelezen heb is dat de lensfouten van de Nikon objectieven op Nikon camera’s wel gecorrigeerd worden en bij andere merken objectieven niet.
Dat moet je dus in de nabewerking doen.
Dat zou een reden kunnen zijn om te gaan voor Nikon objectieven.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor ebt » di jan 01 2019 1:40 pm

heb alleen je eerste mail gelezen en niet de uitgebreide reacties van anderen. ik heb ook deze tamrom lens en heb die met de camera laten kalibreren bij chipclean in heumen. de afstelling bij mij is nu -6 op AF finetuning en vanaf dat moment geen scherpteprobleem meer gehad. heb de lens al een jaar of 6
groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Inaccurate autofocus 24-70 f2.8: bij Tamron blijven of toch Nikon?

Berichtdoor Huib » zo feb 03 2019 9:44 am

'Bij Tamron blijven of toch Nikon?'

Gewoon naar Nikon. Is een betere investering dan alle second merken en blijft waarde vast. In een Ferrari zet je ook geen Fiat motor ;)

Back front focus moet je altijd corrigeren.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten