Tamron of Sigma

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Tamron of Sigma

Berichtdoor henryblack » di okt 09 2018 8:50 am

Hoi, allemaal.

Ik heb een D80 nu ongeveer een jaar in bezit, aangeschaft met de 18-135 kitlens. De kitlens vond ik scherp maar vond hem last hebben van vignetering, vooral op 18~25. En logisch zoals bij bijna alle groothoeken vervorming. Kitlens heb ik nu verkocht en nu kijk ik al geruime tijd naar de oude Tamron 28-75 2.8DI (fullframe) of de pas uitgekomen Sigma 18-50, 2.8 HSM. Grote voordeel van de Sigma is de HSM maar is geen fullframe. Bij de Tamron dus bijna geen vignetering, maar mijn grote bezwaar is dat bij deze Tamron op AF de focusring meedraait. Verder is dit zeker voor z'n geld een hele goede lens. De Nikkor 2.8 vind ik gewoon echt veeeel te duur voor mij als hobbyist. Bij de Sigma draait die ring niet mee, maar is geen fullframe. Dus altijd last van vignetering. Er zijn nog geen testen van deze Sigma, maar vind hem wel interresant. Heeft iemand toevallig al ervaring met deze nieuw Sigma en/of de oude Tamron? Twijfel dus best wel tussen de Tamron en de nieuwe Sigma, maar neig naar die oude Tamron omdat 18 altijd vervormd en ik meestal toch rond de 25/30 knip. Iemand misschien een advies?
henryblack



Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor ArendV » di okt 09 2018 4:50 pm

Hallo Henry, een paar opmerkingen & vragen van mijn kant:
* Vervorming en vignetering zijn meestal redelijk eenvoudig te corrigeren in nabewerking (met soms wel wat kwaliteitsverlies, met name aan de randen). Dit is misschien niet iets wat jij nu graag doet, maar ik zou hier toch naar kijken. Nabewerking kan een slechte foto niet goed maken, maar een goede foto wel beter !
* De Sigma 18-50mm f/2.8 is verre van nieuw, bedoel je misschien de Sigma 17-50mm f/2.8? Die is ook niet echt nieuw maar wordt nog steeds verkocht, presteert iets beter dan de 18-50 en is ook redelijk betaalbaar.
* Vervorming en vignetering van de Tamron is inderdaad laag op een DX camera vergeleken met de andere objectieven die jij noemt (zie b.v. deze test en op die site vind je ook testen met de andere objectieven).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Patrick » di okt 09 2018 4:55 pm

Je verkoopt dus een objectief omdat je vindt dat er teveel last is van vignettering op een deel van het bereik. En dan overweeg je een objectief waar dat deel van het bereik niet eens op zit? :shock:

Vignettering is zelden een probleem. Het is simpel, vaak automatisch!, te corrigeren. Sterker nog: ik voeg juist vaak wat vignettering toe!

Ik zou gewoon voor de 18-50/2.8 gaan die op een DX camera een veel logischer bereik heeft.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor JurjenF » wo okt 10 2018 7:08 pm

Op de D80 zou een 16-85 VR heel goed passen. Gebruikt heel gunstig te koop tegenwoordig.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor Boem » wo okt 10 2018 10:15 pm

Sigma 17-50mm f2.8 OS is een prima lens. Scherp, lichtsterk, mooie onscherpte en tweedehands heel betaalbaar (vind ik tenminste).
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tamron of Sigma

Berichtdoor DannySan » wo okt 10 2018 10:50 pm

Helemaal eens met Boem, die heb ik ook.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten